Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
JojeJoje

Avgaslimpa

Rekommendera Poster

Om avgaslimpan till en AQ130 rostar sönder och börjar läcka, kommer båten att vattefyllas då?

Om jag pluggar inkommande vatten räcker det eller måste även utgående vatten pluggas?

Går det att byta limpa när båten är i sjön?

Motorn är sjövattenkyld och saknar värmeväxlare och sitter i en Flipper 700.

Mvh

/Joje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om limpan är så dålig på utsidan så finns det stor risk att den är lika dålig in mot avgaskanalerna, då får du in vatten i motorn. Skulle inte ens provstarta om jag vore dig.

Ang byte så gär det göra det i vattnet OM delningen (slangen) mot sköldens avgasrör ligger över vattenlnjen, vilket den bör göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpan ser OK ut på utsidan, lite rost vid knät. Åtgärdade dock ett litet läckage vid kopparrören ovanpå limpan. Tyckte det såg rostigt ut inne i limpan och speciellt i hålen där kopparrören sticks ner. Frågan är då om man kan köra på denna limpa denna sesong. Motorn startar fint och tändstiften ser fina ut, inget vatten i oljan.

Jag undrar vad som händer om det börjar läcka någonstans från limpan, kylrörinfästning osv. kommer båten att vattenfyllas när den ligger still i hamnen? Jag vill helst att båten håller sig flytandeSkrattande.

Mvh

Joje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten sjunker inte om motorn är rätt monterad och det är den säkert om motorn är orginal. Det så kallade bockhornet skall sluta över vattenlinjen. Däremot som sagts tidigare kan du få vatten i motorn vid gång om limporna går sönder och det kan vara nog så illa.

/Zappe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett rent praktiskt råd när du byter i sjön. För byta bör du ju verkligen göra. Försök att fixera aktern i något fast och högt, så att aktern hänger några centimeter upp ur vattnet. Då slipper du faran med att det kan gunga till när du gör bytet. För risken finns ju då att du får in en massa vatten rätt kvickt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar och bockar för era svar. Nu känns det betydligt bättreGlad

Mvh

/Joje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför bekymrar du dig över limpan? Att det är rostigt i hålen för kopparrören är inget konstigt. Där börjar det rosta vid första starten när motorn är ny. Rost på utsidan vid kröken är inte heller något allvarligt. Om det skulle gå hål i limpan, blir det oftast inget större läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...