Gäst Leif... Postad 18 Augusti , 2004 Hejsan, Jag har en snipmodell som man ibland ser riggad vilket jag tycker ser väldans trevligt ut. Min är det inte men då och då så funderar jag lite försiktigt på att klämma på en sådan där pinne på taket. Men den första frågan som då dyker upp är, hur hög mast skall jag leta efter? Finns det någon enkel tumregel så att jag vet ungefär hur lång den skall vara? Snipan är 7.70 lång (en BM77). Vad vore en lagom höjd på masten? Leif... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 425 Postad 18 Augusti , 2004 Du menar som en Winga 25 ungefär då (7,50x2,80), http://www.sailguide.se/Winga_25.htm Den skall visst ha 19 m² segel, så en mast på 5-6 m kan kanske vara lagom? Glöm inte kölen samt ordentliga infästningar och ett skott eller maststötta i ruffen under mastfoten. Du bör också ta hjälp av en båtkonstruktör för att få kölen rätt dimensionerad och masten rätt placerad så att båten inte blir väldigt lov- eller fallgirig, dvs den styr mot eller från vinden vilket du vill eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leif... Postad 19 Augusti , 2004 Tack för svaret, ja en Winga 25 kan man nog jämföra med, bra ide. Får nog erkänna att jag inte gett kölen en enda tanke. Måste den modifieras så blir det kanske lite väl omständligt. Tål verkligen att fundera på. Leif... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 3 Postad 19 Augusti , 2004 Det beror litet på vad du är ute efter. Vi har en riggad Nidelv 24 med en mast på ca 7 meter drygt. Den har ingen som helst köl och seglar väl ungefär lika bra som en badbalja. Man vi tycker det är trevligt ändå. Att se det vita seglet mot den blå himlen, känna ur vinden drag tag litet så att det liksom rister så där skönt i båten räcker långt för mig. Blåser det bakifrån går båten litet framåt, det är vad som händer, däremot behöver man ha motorn igång. Det måste finnas propellerverkan för att den skall lyda roder, så någon egentlig segling är det inte fråga om. Kryssa är det inte tal om, däremot ligger båten betydligt stadigare i sjön och rullningen i sidsjö minskar när man har vinden från sidan. Då fungerar riggen som ett stödsegel och det räcker bra med att ha storen uppe. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser