Gå till innehåll
måndag 15 december 2025
Gusta

olja teakdäck

Rekommendera Poster

Hej,ska väl olja mitt teakdäck småningom,brukar ni olja nåtningen också,eller bena ut bara teaken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man väl förstört däcket genom att lägga teak på det skall man väl inte förstöra det halkskydd som ett teakdäck ger, genom att olja det!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova på en liten fläck så att oljan inte löser nåtmassan så den blir klibbig, olika nåtmassor är olika känsliga för olja.
Fast - då har du iofs löst det som Toaen är orolig för, dvs halkrisken... Men, den är ganska överdriven. Jag märkte ingen försämring när jag oljat mitt teakdäck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske är bäst att bara tvätta det,är ju snyggt som det är,men torkar det inte sönder i längden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok,men teaken spricker inte,om man inte oljar den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej du behöver inte vara orolig för att teaken skall torka sönder. Det är det som är det fina med teak att den innehåller så pass mycket naturligt fett att den står emot sol, vind och vatten.

Det som brukar förstöra teakdäck är för mycket skrubbande med för hårda borstar. Om du tvättar ditt däck så tvätta alltid tvärs fiberriktningen.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

då tror jag inte att jag oljar,tycker faktiskt att det är snyggare när det är lite grått,tack för era svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tvättade mitt däck med såpa och sjövatten, rackarns vad snyggt det blev - varje gång! Mycket såpa ska det vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör samma. Äkta Grönsåpa. Förutom att grönsåpan luktar gott och är miljövänlig så är den också lite fet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med dig, det dyraste sättet att förstöra ett däck.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...