Gå till innehåll
fredag 23 maj 2025
marterius

Hyra ut båtplats i andra - vilka får lov?

Rekommendera Poster

Jag noterar att det finns en del annonser på blocken om att folk vill hyra ut sina båtplatser i andra hand över sommaren. Samtidigt noterar jag att i de hamnar där jag har insyn är det något man inte får göra själva - där skall andrahandsuthyrning skötas av hamnen för att undvika att folk tjänar pengar på båtplatser och sitter på platser de inte utnyttjar själva. Så personligen skulle jag vara mycket försiktig med att hyra i andra hand och verkligen kolla upp om personen ifråga får hyra ut (så man inte blir utslängd av hamnkapten). Samtidigt har jag ju svårt att tro att folk skulle ta risken att att sticka huvudet i snaran genom att annonsera ut båtplatsre i andra hand i hamnar där det är förbjudet, med namn och telefonnummer och allt...

Alltså: hur ser det egentligen ut på olika håll? Får ni hyra ut er båtplats i andra hand en säsong eller två om ni vill?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger i båtklubb och där är svaret klart och tydligt nej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

från blocket

-----------------------------

Vi tänker hyra ut våran plats under 2010, inkl bilparkering.Den finns på norra hisingen. Albin 25a har förtur, detta pga andledning. Men andra får givetvis höra av sig, men om en Albin ägare hör av sig får han den. Jag håller platsen fram till 21-3 
om ingen Albinägare hört av sig innan dess så får den som som jag tycker är lämplig platsen. Jag kräver att ni kan visa upp giltlig helförsäkring för båten.Samt kontant betalning senast 28-3. vidare info får ni vid kontakt med me

-------------------------------

ska jag sätta en albindekal på misilen och ringa! Det lurar säkert Grefab!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger på en marina i Vänern - där få vi inte hyra ut platsen själv.

Man för bara lämna i platsen till marin för uthyrning 2 år i rad - sedan blir man av med platsen. Detta märktes tydligt när jag stod i kö för båtplats - jag fick en hyrplats av marinan, oftas samma plats i 2 år i rad - nästa året var platsen tom (gissa varför). De som har sina platser säljer dom nästan aldrig. Jag betalar nu med egen plats ca 1500:- /år och det är tydligen för billigt för många, för varje sommar  det minst 15% av platserna som är tomma hela sommaren - samtidigt som det är kö för de som vill ha plats.

Läste om en annan grann -marin i en båt tidning för något år sedan, det var en artikel om köer på marinorna - då var det en som hyrat samma plats i 19 år i andra hand - nu fick han inte platser pga av ett barnbarn till ägaren skull ha platsen - inte undra på att det inte händer någor i köerna.

/ Tomas

Senast ändrad av Tomas_Bjorkman | 03 mars 2010 | 15:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en båt på en Marina i stockholm några år. Jag sålde båten jag hade och köpte en båt Skellefteå och ägnade större delen av sommaren 2004 att segla hem den. Då jag inte skulle nytja platsen större delen av sommaren gick jag upp på kontoret och frågade om de hade någon som ville ligga på platsen fram till i början av augusti.

Nej kortidsuthyrning i andra hand fick jag sköta själv. Satte in en annons och fick kontakt med ett par som hyrde platsen halva sommaren. Fungerade mycket bra. Så det kan nog fungera olika på olika ställen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har reglerna ändrats?

Själv hyrde jag en plats i andra hand i fyra år samtidigt som jag hyrde ut min smalare plats i lika många år.

Med tillstånd från  Grefab.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får absolut inte hyra ut i andra hand varken i marinan på Gräddö eller i klubbhamnen i Uppsala. Däremot fick vi låna ut platsen på Gräddö förra året då vi ju bygger båt och inte kom i sjön.

I klubbhamnen lånas platserna ut av klubbvärden om man är borta. Vi är gästhamn nämligen. En klubbmedlem utan plats kan få hoppa runt mellan platser som för tillfället är tom pg semester tex. Om man tex bygger en båt eller har utlandstjänst några år kan båtklubben låna ut platsen till annan medlem under dom åren men de får inte vara för många. Man kan på det viset få behålla sin plats. Fast någon egen plats har man egentligen inte utan det kan bli omflyttningar efter behov. Vi som varit medlemmar i ca 30 år kan inte vara säkra på att få plats med vår nya båt i sommar, den går nämligen inte in på vår gamla plats så nu köar vi igen.Fast oddsen att vi får en plats inom närmsta åren är bra pg antal medlemsår.

Vår hamn i Uppsala är en genuin klubbhamn med mycket klubbaktiviteter, kappseglingar, seglarskolor och fester och vi vill inte ha folk där som inte är engagerade utan bara hyr

Kommer klubben på att någon hyr ut i andra hand åker nog den medlemen ut med huvudet före. Kollen på vilka båtar som ska ligga där är stenhård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är så otroligt glad för min båtplats. Jag har tidigare haft en liten styrpulpet legat i sjön Båven. Nu till denna säsong så har jag bytt upp mig både i båt och sjö. Och för er som inte vet så är det ett rent H-vete att få plats i Mälaren. Nu har jag sådan himmla tur att min kompis ska ut på en väldigt lång seglats och kommer intte tillbaka till Sverige förren om tidigast 4-5 år.(om han nu kommer tillbaka överhuvudtaget) Så jag är så lycklig att nu under de närmaste 4-5 åren ha en toppen plats i Sundbyholm som jag hyr av min kopis för exakt det som den kostar honnom under en säsong.

I Sundbyholm äger alla sina platser vilket ibland inte är av fördel för de som vill ha en plats där. Jag kan säga att det varje år gapar tomma platser vilket rent ut SUGER då det finns folk som skulle kunna göra nästan vad som helst för en plats i Sundbyholm

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Stockholm så har vi mängder med idéella båtklubbar.  Här faller det på att vi helt enkelt inte får tjäna pengar, då blir vi momsbelagda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren... då ser det ut ungefär som jag tänkt mig. Exemplet med Albin 25:an var riktigt kul faktiskt. Men märkligt att folk vågar riskera sin båtplats för de få pengarna det handlar om... Dessutom kan man väl hyra ut i andra hand genom hamnen på de flesta håll? Varför köra det själv (om man inte tänker försöka tjäna en tusenlapp)? Kanske folk som har för avsikt att säga upp platsen i vilket fall men gör ett försök att tjäna en slant istället - går det så går det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...