Gå till innehåll
söndag 13 juli 2025
RudeBella

Evinrude e-tec 115 2010

Rekommendera Poster

Hej.

Undrar om någon vet om några förändringar på årets modell och i så fall vad. Hörde något om ett nytt motorblock????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tror nog inte det, har inte hört om några förändringar på V4orna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kika i senaste numret av Båtnytt, finns lite kul läsning där om Evindrudes 115, 115 HO och 130-modeller.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja lite lustigt att man sätter en dekal med mindre hästar en det är och kallar den HO istället. Skitbra om man vill ha en 130hk på en båt som bara får ha 115hk. Skulle vara kul att veta om samma fenomen gäller på Yamahas nya HO serie.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Evinrude's V4:a på 115 hk fick nya motorkåpor samtidigt som de släppte motorn med 130hk. Om det ändrades något annat samtidigt kan jag inte svara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni läser Båtnytts test, så gäller det 200hk modellen, inte 115hk.. HO har som nämns där andra skillnader än bara dekalen.

Propellern var fel och /eller motorn på fel höjd på den mindre versionen, varvade bara 5000RPM, rekommenderat är 5600-5850. Än en gång en Nordkapp med felmonterad E-TEC i test.. när lär dom sig?..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tror dom menar testet i vi båtägare. där hade 115HO i princip samma prestanda som en 130 den hade även samma förbruknings siffror mm. Jag tror mig vara ganska säker på att 115HO och 130 har ganska lik mappning och därför vill jag påstå att 115 är i princip en 130 med andra dekaler. Hur det ligger till med 200an har jag ingen uppfatning om då jag bara skummat igenom det testet.

Sen kan jag hålla med om till 100% att tester i dessa tidningar lätt kan spåra ur ibland och säkert oftare en man tror. varje gång man har fakta innan man läser ett test så tycker jag man hittar många faktafel i testerna och då utgår jag från att det även finns gott om fel även i testerna man inte har kunskaper om innan.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med, testet var konstigt utfört. Evinrude's HO-motorer är gjorda för små snabba båtar och de ska monteras högt (dessa motorer är vanliga amerikanska bass-boats). V6:orna dessutom har speciella växelhus för dessa förhållanden.

Effekten på Evinrude HO-motorer är 10% över den angivna vilket är helt enligt reglerna. Yamaha's Vmax utnyttjar samma kryphål liksom motsvarande sportmotorer från mercury.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...