sdroguet 0 Postad 16 Februari , 2010 Hej! Jag ska resa till Dominikanska republiken i mars för att segla hem en båt därifrån. Jag måste självklart ha med mig en flytväst men jag undrar om någon har någon erfarenhet av att ta med sig en uppblåsbar flytväst på ett flyg. Flytvästarna innehåller ju en trycksatt container vilket är förbjudet att lägga i det incheckade bagaget. Det är tillåtet att faktiskt ha med sig trycksatta containrar i handbagaget förutsatt att behållaren inte är större än 100 ml och att den läggs i en liten plastpåse. Nu vill jag helst inte demontera min flytväst dels för att slippa byta ut stift och andra delar som förstörs när du gör detta men också eftersom jag inte har någon erfarenhet utav det. Har någon här tagit med sig sin uppblåsbara flytväst då den varit ute och flugit? Jag är ganska säker på att dom skulle kunna göra ett undantag på många flygplatser men jag ska flyga från Arlanda och dom har en tendens att vara ganska anala. Vore tacksam för alla svar och förslag på lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 16 Februari , 2010 Kollade upp detta då vi funderade på att köpa en förra året då vi var i UK. Det är okej att ta med sig, men kan kanske kräva lite demontering. För att vara på den säkra sidan så skall ni kolla upp fakta med det flygbolag ni faktiskt kommer att flyga med. Det är inte identiska regler på alla plan/flygplatser. Vi kollade med Ryan Air om jag minns rätt. Senast ändrad av mariatherese | 16 februari 2010 | 16:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 286 Postad 16 Februari , 2010 Inget svar på din fråga utan istället en motfråga. Varför skulle man vilja släpa med sig ett något så genomvärdelöst föremål som en uppblåsbar väst över halva jordklotet? En dylik är snarast att betrakta som badleksak. Användes enbart inom synhåll av land i bra väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 16 Februari , 2010 Det finns uppblåsbara flytvästa och så finns det uppblåsbara flytvästar. Alla är inte lika. Till TS. Varför inte köpa en väst på plats i stället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 16 Februari , 2010 Förklara gärna för jag håller inte med ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sdroguet 0 Postad 16 Februari , 2010 Båten liggerför närvarande i Luperón på norra sidan av Dominikanska republiken. Det finns säkerligen flytvästar att köpa där men jag har ingen erfarenhet utav varken landet eller orten. Jag hade hellre sett att jag kunde ta med mig en flytväst från Sverige, godkänd för havskappsegling som jag känner mig trygg med snarare än ägna min tid i västindien åt att leta efter flytvästar. Eftersom vi planerar att segla till Bermuda och sedan vidare över atlanten skulle jag vilja fokusera på annat såsom att kunna se över till exempel elen i båten när jag är på plats. Om någon rekommenderar en konventionell flytväst med säkerhetssele som den har goda erfarenheter utav däremot så är jag fullt beredd att ta med mig en sådan istället. Alternativt om någon skulle kunna ge upplysningar om vad som finns och inte finns att få tag på i Luperón. Tack på förhand och även för alla snabba svar. Senast ändrad av sdroguet | 16 februari 2010 | 17:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 16 Februari , 2010 Flög förra året från Finland till Sverige med en uppblåsbar flytväst i bagaget, och en vanlig i hand bagaget. Väskan hade de öppnat på flygplatsen, hade nämligen surrat fast dragkedjan med en bit elkabel för säkerhets skull och kabeln var borta på arlanda Men jag skulle nog fråga t.ex. arlanda vad de tycker, de vet nog säkert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 16 Februari , 2010 Jag jobbar på Sas arlanda, åker du med oss så är det tillåtet med 2 gaspatroner till en flytväst så länge det är carbon dioxid eller någon annan ej brandfarlig gas. Du får alltså checka in det eller ta det som handbagage, kolla tabellen. Observera att du måste få tillstånd när du bokar biljetten. Ska du åka med andra bolag så kan det vara andra regler som gäller, kolla med ditt flygbolag för säkerhets skull. Här är texten direkt från våra manualer: The tables below show the provisions for the different types of Dangerous Goods that are allowed on board an aircraft when carried by passengers or crew. Always check the respective Carrier´ s instructions for additional rules and limitations. The table below shows the provisions for different types of Dangerous Goods that are allowed onboard, when carried by passengers or crew. Note: The letters in the table headings refer to the following: A. Permitted in, or as, cabin baggage. B. Permitted in, or as, checked baggage. C. Permitted on one´ s person. D. The approval of the operator(s) is required. E. The Commander must be informed of the location. Article or substances A B C D E Non-flammable gas cylinder fitted into a life jacket containing carbon dioxide or other suitable gas in Division 2.2, up to two (2) small cylinders per passenger, and up to two (2) spare cartridges. YES YES YES YES NO Ps!!! Jag håller inte med om att vi på Arlanda är anala!!! En del kanske men definitivt inte jag, hehe... Lycka till Jannelu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 286 Postad 16 Februari , 2010 Det är ju bara som jag tycker, men jag vet att sjöfartsverkets lotsar mfl, frångår uppblåsbara västar till förmån för andra, mer traditionella flytplagg. Det finns ett antal exempel på att västar inte blåsts upp övehuvudtaget. Ett ännvärre problem är den otymplighet en uppblåst väst ger. PIW kan helt enkelt inte ta sig upp pga, den rörelsebegränsning västen ger. Och för det tredje risken för ofrivillig uppblåsning. Har själv råkat ut för just detta vid två tillfällen, en gång vid överspolning på däck, en gång helt spontant när den manuella utlösningslinan hakat i ett luckgångjärn. Dessutom tillkommer ytterliggare en grej att underhålla. Men allting har ju sina för och nackdelar. Jag kan bara inte förstå vad fördelen skulle vara med dessa? Senast ändrad av coppertail | 16 februari 2010 | 19:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 17 Februari , 2010 Ser faktiskt inte heller varför man skulle använda en uppblåsbar flytväst på en så pass lång seglats.. Även om man har med sig ett par extra patroner, så har man ju ett begränsat antal gånger man kan hamna i vattnet, bli överspolad eller råka ut för ofrivilliga uppblåsningar. Som jag ser det, känns det inte speciellt säkert.. för rätt som det är sitter man där utan fungerande flytväst. Senast ändrad av Daniel_B | 17 februari 2010 | 01:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Februari , 2010 Är det 28 grader varmt och strålande solsken så är en uppblåsbar betydligt behagligare att ha på än en vanlig. Svettas du floder varje gång du sätter på västen så är det mindre sannolikt att du har den på över huvud taget. Spinlock kommer med en uppblåsbar väst med hydrostatutlösarem om ca en månad. Vi beställde vars en på mässan i GBG. Har förutom hydrostatutlösaren också inbyggd sprayhood, lampa och kniv samt grenband. Dyr som kicksilver var han också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 17 Februari , 2010 Att vara 'inspärrad'i en konventionell väst i varmare vatten är inte kul. Särskilt inte om den har integrerad sele. Vilket den skall ha, sele är ju avgjort viktigast på lång- och havssegling. En konventionell väst, som man skall orka bära en längre tid, saknar krage. En nackdel om man blir liggande längre tid i vattnet. Fastnar den uppblåsbara västen när det är dags att hissa upp MOB, sätt kniven i den. Ofrivillig uppblåsning har jag också råkat ut för, när den hängde i en garderob (!). Jag fick rådet att byta ´ pillret' årligen. Sedan dess har det inte hänt. Att den fastnar beror nog på typen och eventuellt slarvig packning. Alla fall våa är utformade så att handtagen omöjligt kan fastna. Vi kör upplåsbart sedan 6 år och vill inte byta tillbaks. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 17 Februari , 2010 Kan bara hålla med !! Servar mina västar med jämna mellanrum och det är ju enkelt så det ser jag inte som en stor uppoffring. Har precis som ni hellre en väst som jag använder hela tiden än en som ligger nere i båten för den är för obekväm. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evastaffan 4 Postad 27 Januari , 2015 Det är ju bara som jag tycker, men jag vet att sjöfartsverkets lotsar mfl, frångår uppblåsbara västar till förmån för andra, mer traditionella flytplagg. Det finns ett antal exempel på att västar inte blåsts upp övehuvudtaget. Ett ännvärre problem är den otymplighet en uppblåst väst ger. PIW kan helt enkelt inte ta sig upp pga, den rörelsebegränsning västen ger. Och för det tredje risken för ofrivillig uppblåsning. Har själv råkat ut för just detta vid två tillfällen, en gång vid överspolning på däck, en gång helt spontant när den manuella utlösningslinan hakat i ett luckgångjärn. Dessutom tillkommer ytterliggare en grej att underhålla. Men allting har ju sina för och nackdelar. Jag kan bara inte förstå vad fördelen skulle vara med dessa? Senast ändrad av coppertail | 16 februari 2010 | 19:00 Det här var en intressant tråd! Ni som verkar ha erfarenhet av flytvästar/ säkerhetsselar på långsegling i kalla och varma klimat - vad bör man då ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser