Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Humlan

Jofa Winth 435

Rekommendera Poster

Efter en sommar med sportbåt funderar jag på att skaffa HT till nästa säsong. Sitter här och räknar på om jag kan lasta så mycket på min lilla EU-trailer. Jag behöver veta vad Jofa Winth 435 väger och är den nåt att ha? Några andra tips på liten HT? Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jofa Winth 435 väger 300 kg utan motor. Annars har du Crescent 495 4,70*1,86 310kg eller Crescent Gemeni 4,88 x 2,03 500 kg, Ryds har oxå någon HT i den storleksklassen som jag inte kommer ihåg vad den heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Stefan för snabbt svar. Det blir alltså till att byta trailer också i så fall. Den nya 80-trailern jag köpte till humlan får bara lasta 310 kg. Rackarns!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Varning, köp inte den båten. Slår stenhårt i sjön. På grund av den runda fören. Köp hellre en Crescent 418 HT. Är mycket bättre i sjön. Och skrovet är ju ritat av Pelle Pettersson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på vad man föredrar? Har man båten i en sjö där det mestadels är lugnt så spelar det väl ingen roll? Jofa Winth är ju mer sportig än Crescent 418 och kanske lämpar sig mer för vattensporter och dylikt. Själv funderar jag på den större varianten Jofa Winth 485.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för varningen. Saradaukar har dock helt rätt, det blir mest lugna vatten för min del. Jag har en Jofa sting sport nu och den har prexis samma yttermått så jag förmodar att även skrovformen är den samma och jag borde inte bli överraskad över hur den beter sig. Ska titta närmre på 418HT, det kanske är något för mig ändå. De flesta jag sett är dock utrustade med mycket liten snurra. Jag är ingen fartdåre men man gillar ju att plana 8) . Hur stora motorer tål dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst olle s

Skaffade en Jofa 435 i somras och är mycket nöjd med den, planar lätt och är lagom sportig. Kollade även på Crescent 418 och testade en sån men tycker nog att Jofan känns rymligare och roligare att köra. 418 har dock en liten finess och det är en fönster- lucka i fören som gör det lätt att stiga i och ur båten från brygga . Jofa 435 är vit. Crescentbåtarna oftast 70-tals orange.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som vet om det är någon mer skillnad än storleken på 435 och 485? Typ utrustning och sittplatser m.m. Samt hur stor motor resp. båt klarar? Har bägge lång rigg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en crescent 418 till salu det sitter en 35hk motor på den (högsta tillåtna på den båten) ska enligt www.cremo.se göra 25 knop med 2 personer i båten... kolla under marinbörsen här till vänster för mer info om båten samt pris. (sök på: crescent 418) se även bild till höger... och som sagt luckan i fören är mycket smart när man ska i och ur båten.

post-4799-1394234293,1304_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe, tack, orginalfärgen (brun-orange) var ju lixom inget alternativ om man säger så :-) ytterligare en bild till höger :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

En 418 tar mer än 35 kusar. Äger en Cresent 416. Är nästan samma båt, men sklijer på att det är ruff. 50 hästar går bra. Hade en 50 hästars Mercury utan problem. Är akterspegeln i bra skick är det inga problem. Många har just 50 på sina 418. Skrovet är ju så pass stabilt att det inte är något problem. Jofa Winth 435 blir mycket sämre i sjön. Om man ju inte har en sån båt i en pisspöl förstås. Där vågor är sällsynta. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mycket möjligt att den tar mer än 35 hästar, men om du läser på http://www.cremo.se/kataloger/78/pages/11.htm så ser du att det står max 35 hk sen att båten inte går sönder med en 45hk motor är en annan sak! crescent´s rekomendation är max 35hk å så e d bara! och om du läser mitt inlägg så ser du att jag har hänvisat till cremo.se...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt så beror valet av skrov på användningsområde samt hur kräsen man är. Har man dåliga höfter eller dålig rygg så kanske 418 är bättre. Jag själv som är ung och kry bryr mig inte om att en båt slår hårt i sjön. Det är så mycket annat som är viktigare för val av båt för min egen del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt så han menade. Han menade att den klarar större motorer, för det är inte olagligt att ha det! Begränsningen kan vara vad försäkringsbolaget har för krav, om man nu tänker försäkra båten. Den begränsningen tillverkaren sätter brukar vara kraftigt nedsatt. Förmodligen för att få en viss marginal till det folk som bara måste ha stora motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Sardukar, det man minst vill är ju att båten slår hårt i sjön. Det är oftast en mardröm för den stackaren som sitter längst fram. Kan gå i god för det själv. Har suttit i en Buster (gamla Modellen), Cresent 498 (slagbåten nummer ett). Och ägt själv en Cresent 434 som är en mardröm på större vatten där den bankar på. Inte nog med att det stänker i av sjutton också. Ett regnställ är på sin plats i vissa av dessa båttyper. Där Jofa Winth platsar med råge. Tur då att det är en hardtop. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sardaukar nr2

hrrmmm....om ni kollar sardaukars inlägg rent generellt ....vilket ämne som helst...så ser ni kanske att hans kunskaper ang båt o sjö inte är dom bästa...han gör så gott han kan...men det räcker inte till tyvärr...killen har uppemot en 400 inlägg...och vissa av dom skulle min mormor klara ...hon e 85...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upp emot 400 inlägg eller mer är det många som har, men de flesta är inte registrerade så det syns ju inte hur många inlägg dem har gjort....och nej mina kunskaper är inte dem bästa....än...är inte speciellt gammal men mitt absolut största intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår fortfarande inte hur du kan säga att alla vill ha en båt som inte slår. De båtar som slår är ju oftast helplanande båtar och gjorda för att gå snabbt. Nog vet jag hur det känns i 4,5m vågor, en spännande upplevelse :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sardaukar nr1

jamen jisses...du åker ju en gammal selco...va glad att skiten flyter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sorry

okej...sardaukar...ber om ursäkt...men ibland tycker jag du förivrar dig bara...sorry...skulle inte skrivit såsom jag gjorde. Det är bra att du förkovrar dig i alla ämnen här en dag så blir jag säkert tvungen att rådfråga dig pga din vetgirighet! Så sorry ber om ursäkt det var inte min mening. Kör hårt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag kunna veta vilka inlägg du tidigare skrivit när du är anonym? Kan inte bara säga annat än fegt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har man för val som fattig student? Antar att du är en bortskämd unge som fått en 300 000-kronorsbåt av din far.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden har spårat ur fullkomligt. Jag har fått mitt svar och är nöjd. Tack! Nu slutar vi bråka och pratar om nåt annat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Sardukar, det finns många gradet av planande båtar. Rent V-skrov slår ju inget alls i sjön. Ju mer V, ju bättre klyver den vågorna. Så ditt snack om att planande slår i sjön håller inte. Tror du måste läsa på. Eller helt enkelt börja åka lite båt. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Sardukar, det finns många grader av planande båtar. Rent V-skrov slår ju inget alls i sjön. Ju mer V, ju bättre klyver den vågorna. Så ditt snack om att planande slår i sjön håller inte. Tror du måste läsa på. Eller helt enkelt börja åka lite båt. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sa jag alla planande båtar? Sorry :oops: Hur som helst är det svårt att få tag i en båt som har allt. Man måste helt enkel prioritera. Jofa har egenskaper som inte Crescent 418 har t.ex. och vice versa. Så att påstå att en båt är bättre än den andra är lögn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade just på mitt tidigare inlägg... Jag sa att alla båtar som slår är oftast båtar gjorda för att gå fort. Jag pratade aldrig om olika typer av planande båtar!! Jo en annan sak också. Är inte flatbottnade båtar bättre i ekonomiskt perspektiv? Jag menar V-bottnade båtar har väl större motsånd i vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Sardukar, för att den båt ska gå snabbt i hög sjö. Måste den vara skarpt v-skrovad. Och visst behöver ett sånt skrov starkare motor. Tror du att en plattbottnad båt skär vågorna bra. Prova då att åka en sådan båt. Din rumpa är nog borta efter ett tag. Finns tre typer av skrov. Deplacement, halvplanande och helplanande. Den första typen är oftast av liknande fiskebåtstyp. Den andra har oftast rätt bullig för och rätt rund bak och oftast med en köl. Fast inte böjd som en banan. Den sista har oftast rätt skarp v-kurva hela vägen. Men då i olika grader. Deplacementbåttypen behöver bara små motorstyrkor. eftersom den inte går fortare med m¨ånga hästkrafter. Skrovet bromsar. Gäller i hög grad halvplanande. Fast där det ändå går att komma upp i hyggliga farter. Den sistnämnda går det ju att ösa på ordentligt. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...