Gå till innehåll
fredag 13 februari 2026
Terrafobica

Bygga om salongsbordet, behöver en lyftpelare

Rekommendera Poster

Salongsbordet är ju av gigantiska mått i min Bavaria 31, men nu ska det bli ändring på det.  Bordet är vikbart på ena sidan och ska även bli det på den andra.  Bordsskivan ligger på ett stativ som har en förvaringshylla som man endast kommer åt om man kryper under bordet, urbota dumt.  Hyllan har ett ungefärligt mått på 20 X 50 cm och ett lika stort hål kommer att sågas upp i bordet och den utsågade delen snyggas till och blir ett lock.  Nu till min fråga:  förvaringshyllan vill jag fästa på någon elektrisk höj och sänkbar historia, det vore kul att öppna bordet och hissa upp barskåpet Glad var hittar man sådant?

Nästa projekt blir att sätta en kran med elpump i kylboxens lock och sedan från systemets beställningssortiment ta hem tioliters vindunkar, kallt vitt direkt i från kran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Du menar en TV-hiss?

Kolla på www.partsofsweden.com  /livingroom /TV-bench

Dyrt men fräckt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar för stort och för dyrt men tack för svaret.  Elfa har något de kallar för ställdon, kan det fungera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. vinlösningen.
Kolla på motsvarande lösningar som används för ölmaskinerna (en behållare som trycksätts externt med en kompressor) borde gå att lösa med en liten 12v kompressor och en 3l bag in box!

Ang bordet så skulle jag kolla med firmor som jobbar med bil ljud/moltimedia där kör man endel lösningar med motoriserade skärmar i lagomformat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HejTerra.

www.swenautic.se har linjärmotorer i loika storlekar, avsedda för lyft av motorluckor etc. Detta är ju prylar avsedda mör marinmiljö och inte för sängkammaren så jag gissar att hållbarheten är långt mycket bättre.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vindrutemotor från en bilskrot?

Ett X som plattan stöder emot och som höjer sig med motorns hjälp på nåt sätt.

X-principen används på lyftbord av olika slag och vitsen är där att man får fyra stödpunkter så plattan hålls i vågrätt läge hela tiden. Gasfjäder skulle vara möjlig men då får man trycka ned själv. Man behöver ju inte höja mer än att lite av godsakerna exponeras.

Det brukar iofs gå åt ändå fast man får rota lite i facket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.  Tv-varianterna går helt bort, men lucköppnare verkar vara det jag är ute efter.  Hatchlift på utrikiska.  Någon form av eletrisk trimplanskolv kanske?  Ska undersöka saken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller en motor med skruvstång/mutter och ändlägesbrytare placerad på lämpliga ställen. Polvändning för stängning. Är det bara luckan kan det göras rätt så smått. Stången kan ju vara lång så motorn kommer på ställe där den inte är ivägen.

Ställdonen är annars en kul grej. Det finns på eL-ELFA med krafter upp till 4500 N och 300 mm lyfthöjd. Det var väl dem du sett? Värstingmodellen kan lyfta 4-5 personer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4 - 5 personer?  Så mycket sprit tänker jag nog inte ha i barskåpet Flört

Jag hittade den här från elfa, den passar både i storlek och slaglängd och går på 12v.

post-13907-1394236228,8494_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din vinkylsoppfinning är inte dum heller. Om du tar i måttligt kunde du få till två kranar med vitt och öl. Mäkta imponerande troligtvis. Håller också kylan jämnare i kylen. Åtminstone ett tag. Glad

Drycker av olika slag i baginboxform passar ju väldigt bra för kylen. Om man gör en ställning med en fjäder som pressar på bagen skulle man klara sig utan pump. Då kan man få upp drycken till bänknivå så kranen kan sitta där. Med en kran med flera ingångar väljs önskad dryck. Baggarna kan sitta i samma press-anorndning efter varandra.

Läsk har jag provat i stor flaska med en påmonterad kran. Det funkade dåligt. Min tanke var att kolsyret inte skulle släppas ut i onödan varje gång kapsylen skruvades av. Men det blev bara skum i glaset när man skruvade upp kranen.

Inte blev det nån större skillnad i botten av flaskan heller. Lika avslaget somvanligt. Det behövs nog en kolsyrepatron i det fallet.

Det blir sällan så bra som i tanken (den i huvudet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Terrafobica: Hur gick det med bordet? Blev det snyggt?

Mvh Jonatan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn och fin nu Flört projektet är inte ens påbörjat.  Men duktiga hantverkare finns i klubben så det ska nog bli bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...