Gå till innehåll
torsdag 13 november 2025
DenLysande

Någon som plurrat i vattnet?

Rekommendera Poster

Är det någon som hamnat i vattnet efter att båten kapsejsat/vält? Vad var det som hände? Hur länge låg du i vattnet innan du kom upp igen? Klarade du dig själv eller blev du räddad? Hur var förhållandena: kallt, blåsigt?

Berätta just din historia, är superintresserad!

Detta är en undersökning till ett examensarbete, så är mycket tacksam för svarSkrattande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och en kompis var ute i OK-jollen. En enmansbåt vid kappsegling men klarar bra två man. Vi hade varit och solat på Sandrevlarna i Hudiksvallsfjärden i det vackra vårvädret och hade läns hemåt. Vi hade badbyxor och det var säker minst 20 grader. Då det var fin segling hade vi inga flytvästar på och luckorna borta från stuven i för och akter.

Plötsligt fick vi en slänggipp som gjorde att båten lutade över på min kompis sida. Han ropade jag hoppar Båten gick då över på min sida och båten tippade med masten i vattnet.

Huga va kallt det var. Jag låg under seglet och simmade fram under det. Centerbordet som man skulle kunnat kränga båten med var infällt. Vi letade iallafall fram flytvästarna och krängde på oss dem. Glasögonpryda som vi var ramlade glasögonen av. Sen var gda råd dyra. Vattnet kring 8-10 grader. En snurrebåt passerade oss på långt håll och observerade inte oss då seglet låg i vattnet och inte mycket stack upp. Vi försökte att kränga upp båten som nu låg i marvatten utan mer flytkraft än plywooden den var byggd av. Det lyckades att kränga upp seglet en bit och turligt nog tittade snurrebåtens rorsman bakåt just då och vände.

Han bogserade oss in mot närmsta strand några kabellängder bort. Jag satt i båten som inte hade nån flytkraft och försökte att hålla den upprätt. Jag satt alltså i vattnet och båten surfade hjälpligt så den höll sig uppe.

Kompisen satt i räddningsbåten men jag hade legat i vatten nån kvart eller halvtimme. Jag kunde knappt gå och kunde knappt prata men efter ett par timmar i den solvarma bilen började man komma igen.

Slutet gott men kunde ha blivit tvärtom.

Lärdom i jolle:

Lär dig t.ex vid badstranden att välta med båten och träna att räta upp den. Med lite träning kan man t.o.m förbereda sig på att stiga ned på centerbordet och kränga upp båten innan den lagt sig med seglet i vattnet. Blött segel blir tyngre men det går bra att kränga även ett blött segel.

Ha alltid flytkraft så du kan ösa båten om den skulle bli fylld. En liten spann är bra att ha. Det är bråttom om det är kallt i vattnet. Ha en välladdad  mobil i ett par plastpåsar med tät knut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni hade verkligen tur att ni blev upphämtade. Hur lång tid hade det annars kunnat ta innan ni kom iland igen!? Men en lite ledande fråga: hade det inte varit bra med en uppblåsbar räddningslotte för 1-2 pers, så ni hade sluppit ligga i det kalla vattnetTungan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen hade sett oss och vi hade inget sätt att kommunicera på den tiden (1969) mer än att flagga med seglet. Det var för långt till land så det hade nog blivit stora rubriker kan jag tro. Vattnet var nog för kallt för att vi skulle kunnat ta oss iland.

Livflotte är inte att tänka på på en liten segeljolle.

Vad vi skulle ha tänkt på var att stänga luckorna till flyttankarna. Fördäcket och alterdäcket är två jättestora utrymmen med rätt så täta luckor fastsatta med gummistroppar från insidan. Då hade vi bara öst båten och seglat vidare. Centerbordet ska också vara nere så man har nåt att kränga upp båten med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att du säger att du inte vill ha en räddningflotte i en liten jolle. Antar att det är för att de som finns på marknaden nu är alldeles för stora.

Mitt projekt går nämligen ut på att designa en liten enmansräddningsflotte som ska vara så pass smidig att den går att ha på en jolle/kayak/ mindre enmansbåt. Låter det som något att ha, om man ser till att uppfylla kraven att den ska vara smidig och till en rimligt pris? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

stod på knä i fören och skulle ta emot bryggan men när min morfar lade i backen så föll jag med näsan före rätt ner i plurret :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är ju vad den väger - kajaker och jollar är extremt viktkänsliga. Oftast använder man så små farkoster på sådant sätt att man håller sig nära kusten, och då räcker det ju oftast med en flytväst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte räkna alla gånger jag kappsejsat under mina dryga 10 år som jolleseglare och de efterföljande 10 åren med sporadiskt jolleseglande.

Vill du veta något specifikt så säg till, jag har nog varit med om de flesta situationer i jollar och segelkanoter. Ja, jag har några gånger behövt hjälp att vända båt rätt och bogsering, både efter haverier och pga att jag inte klarat rådande förhållanden

Jag är lite nyfiken på i vilket läge du tänker dig att man ska använda en livflotte?
De allra flesta jollar som konstruerats eller byggt de senaste 40-50 åren är osänkbara. Även OK-jollen i exemplet ovan har numera flytelement inuti de vattentäta sektionerna så att den flyter även om den vattenfylls.

Har man inte brytt sig om att se till en så enkel sak så kommer man knappast satsa på en flotte, eller?

Och kom ihåg, så länge en båt flyter ska man ALDRIG överge den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag var 12 år var jag ute och seglade segeljolle med syster min å hennes kompis, när det kom ett stort fartyg fick hon för sig att jippa å därmed slog båten runt. Vi blev chockade och satt på botten av båten som låg uppåner, som tur var fanns vår mor&far i en motorbåt intill =) nu i vuxen ålder åker jag motorbåt =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JonasP: Tanken var att den ska användas för att få dig upp ur vattnet så fort som möjligt. Detta är speciellt viktigt vid kalla förhållanden (höst,vinter,vår) då du kan bli hypoterm efter bara nån timme. Men när du inte kunnat vända på jollen, har du då klättrat upp på den för att komma ur vattnet eller har du legat kvar i vattnet?

Det kanske i mitt fall är bättre att säga att den ska vara till främst kayaker, kanoter, ekor och eventuellt dykare. Detta är då vid kalla förhållanden och så pass långt från land att du inte kan simma dit på under ca 20 min (den tid det tar innan du förlorar kontroll över armar och ben i kallt vatten). Det kan också vara så att man skadat sig och därför har svårt att vända tillbaka båten/kayaken eller simma iland. Frågan är hur ofta detta händer? Inser att det kanske inte är det vanligaste, men kanske kan rädda några liv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja envis som jag är seglade jag som 14-åring optimistjolle i kuling - ngt som inte gick så bra denna gång då centerbordet knäcktes rätt av och jag slog naturligtvis runt. Detta hände strax utanför Möja och jag simmade ryggsim (utan våtdräkt) med jollen på släp efter att ha lyckats få loss riggen och vända oredan på rätt köl. Vet inte hur långt jag simmade i vågskummet men det var en ruskig upplevelse. Jag var ändå rätt stolt över mitt äventyr när jag kom iland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske var lite väl hårt och negativ i första inlägget, men det är många frågor från vad jag tror är dina studiekamrater just nu, mer eller mindre pålästa om det de frågar...

Jag tror, som du redan börjat inse, att jolleseglare är helt fel grupp.En av anledningarna är att om jag inte kommer upp på jollen, så kommer jag inte kunna få loss, blåsa upp och klättra upp i en livflotte heller...

De gånger jag misslyckats med att vända jollen har jag suttit kvar på den och väntat in säkerhetsbåt och/eller kamrater. Jag, liksom de flesta andra seglar jolle under relativt kontrollerade former.
En annan sak att komma ihåg är även att min för det mesta har flytväst och våt eller torrdräkt på sig när man seglar jolle, detta förändrar ju förutsättningarna lite.

Sen kan jag inte låta bli att ifrågasätta dina tidsramar... 20 min i vattnet, om man ska orka simma så länge utan våtdräkt eller liknande så får det inte vara särskilt kallt. Man får tänka på att avkylningen går väldigt mycket fortare om man simmar.

Återigen; som seglare får man lära sig att ALDRIG överge en båt som flyter, om man inte är väldigt nära land. Detta torde även gälla paddlare.

Jag kan se ett större behov hos folk som paddlar kajak, där det kan vara svårare att komma upp ur vattnet vid en kappsejsning. Jag såg att du även frågat på utsidan i paddlingsforumet, där tror jag att du i högre grad hittar en målgrupp.

Lycka till..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke är att den här räddningsflotten ska vara så pass liten att du kan ha den på dig. Dessutom vill jag ha att den ska kunna blåsa upp sig själv, antingen vid kontakt med vatten(finns lite olika tekniker) eller genom att du drar i någon form av utlösare.

20 minuter simmandes i vattnet är väldigt optimistisk, det håller jag med om. Men det talar egentligen bara till min fördel gällande den här produkten. Ville bara inte ha någon som kommer och säger att jag har minsann simmat så här länge i vattnet! 

En torrdräkt verkar ju väldigt bra, som både håller dig varm och ovanför ytan. Tyvärr finns det dem som vägrar att ta på sig både torrdräkt, flytväst eller våtdräkt. Detta med anledningen att det är svårt att röra sig i dem, främst för dem som paddlar.

Har du någon koll på hur ofta det händer att man är ensam i en segelbåt/motorbåt som sjunker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att båtar sjunker är oerhört ovanligt. Jollar brukar man vända om de kapsejsar och lyckas man inte med det så ska man stanna på jollen och invänta hjälp. Vi lär ut kapsejsning till alla våra ungdomar i seglarskolor.

Att segla jolle är en fysisk och blöt sport och att ha en uppblåsbar livflotte på sig tror jag inte att någon vill. Att de blåser upp sig om den blir blöt är rent farligt. De flesta jolleseglare kappseglar och det finns ett krav på att man ska ha våtdräkt på sig om vattnet är under 14 grader så många har våtdräkter. Väldigt få seglar jolle över öppet hav.

Om du menar större båtar med segelbåtar eller motorbåtar så är det ännumer ovanligt att någon sjunker när man dessutom är ensam ombord. Dessutom så finns det nog ingen som om de känner behov av att ha en livflotte ombord skaffar någon som inte rymmer det antal personer som kan finnas ombord. Efter den stora Fastnetstormen då många dog hittade man många övergivna båtar flytande efteråt. Förmodligen hade det varit bättre att stanna ombord i stormen för en del av de omkomna.

Jag tror att du skulle kunna få lite statistik om du hörde av dig till sjöräddningen. De borde veta hur många jolleseglare och paddlare de räddat till havs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är helt klart att det är farligt att lämna båten och försöka ta sig iland. Båten syns bättre och man bör ägna mödan till att få den att flyta och helst få den flott.

Vi var ju dumdristiga som inte hade satt i luckorna. De fanns ombord och efter malören satt de alltid fast och båten kunde snabbt brytas upp och vändas. Det blir bara lite vatten kvar i sittbrunnen då den är en liten del av båten. Det går t.o.m att segla bort vattnet om man får en någorlunda snabb bog.

Vi hade säkert inte haft livbåten med ombord om vi fått en sån av mor. Man är odödlig i den åldern och vill kanske också bevisa det. Som Ronja Rövardotter som aktade sig för stupet genom att hoppa över det.

Livbåten skulle kunna ha en köpare, t.ex kajakpaddlare. De har väl svårt att ta sig upp i kajaken om de ramlat ur när kajaken kantrat. Går säkert att finna kunder som köper en grej som present. Då får det ibland kosta en hel del och en sådan har kanske inte redan personen i fråga. En sån här kustnära livbåt behöver nog inte vara så mycket mer avancerad än en badbåt av plast med inbyggd pumpanordning eller kolsyretub. Det ska vara en kran som man vrider på. Säkrad så den inte fylls av misstag.

Handla en sån badbåt för några hundra och anslut en kolsyretub med en kran från t.ex en gasolflaska. En mek. verkstad kan löda ihop en anslutning till flaskan. Det brukar kosta en bullpåse, ett jobb som tar 5-10 minuter. Ett räddningspaket skulle kunna innehålla en vakuum-ihopsugen fleesoverall eller annat varmt plagg och en chokladkaka. (Vi skämtade i somras om att det var lite synd att vi inte fick äta räddningschokladen mm som fanns i vår grab bag då vi klarade oss från förlisning).

Det finns t.ex kolsyretuber för Soda Streamgrunkan. Den borde gå att använda och finns väl på stormarknader och likn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slog runt 360 grader med en engelsk fällkölsbåt på Vänern som sjuttonåring i kuling på Vänern. Hamnade under båten utan flytväst och var yttrst nära att drunkna. Räddades av den kvinnliga kaptenen på båten.

Minns ej hur länge jag var under båten, masten fastnade i botten, jag hade slagit axel och huvud mot relingen. Hon hittade mig, drog upp mig, masten lossnade och båten gick upp igen. Vi blev räddade/bogserade av en vänlig själ som hade sett allt från land och gick ut i våldsam sjö och kuling.

Detta tillsammans med en segling mellan Narvik och Lofoten i sällskap av riktigt skitväder och vågor som jag uppfattade stora som berg gjorde att jag höll mig på land i många år. Båda händelserna var väldigt skräckfyllda.

Men nu är jag därute igen sedan några år ! Gärna i hårt väder, men då rätt utrustad och i rätt båt. För min del långkölad med bra ballast-ratio, flytväst, flytoverall till hands, säklina/jackstay, dubbla länspumpar, VHF etc. etc

fair winds,

Leif,

oceanplurra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...