Gå till innehåll
tisdag 20 maj 2025
christoferrosengren

Hur svårt att limma teakdurk?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt teakdurk till min Finnmaster 5700wa för eftermontering med sikaflex. Hur svårt är det att göra själv jämfört vad kostar det att få det gjort av ett fackperson? Någon som försökt själv? Är ju viktigt att det blir snyggt, utan kladd och att fukt inte tränger in underifrån?

Tips på firma i Brommatrakterna som kan hjälpa mig?

Mvh

Christofer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. börja med att lägga allt löst på sin plats och var nogrann med inpassningen. När allt ser bra ut så ritar du med en penna alla ytterkanter. Lyft bort bitarna och lägg dem i den ordning som Maskera plastdurken med en bred maskeringstejpvi pennstrecken. Tvätta durken nogrannt med aceton. Tvätta även undersidan på alla teakbita med aceton´ , tvätta tills trasan inte längre blir brun ca5ggr. Limmning gör du enklast med Sika flex 298. Denna är träfärgad, Klippupp ena ändan på korven och kläm ut massan på plasten. Sprid massan med en 4mm tandspackel och lägg bitarna allt eftersom du limmar. tryck fast med handkraft först. När alla bitar är på plats plasera vikterav typ sandsäckar betongsäckar hinkar etc på hela ytan småbitar kan du låta vara Låt det härda min 2dygn vid 15-20grader längre vid lägretemp. Avlägsna vikterna och tejpen. tvätta hela teakytanmed aceton och försegla ytterkanterna med en massa. Ex Sika flex 291 Casco S-40 aller Simson MSR. Inte så svårt va??

/Zinderella

Senast ändrad av Zinderella | 19 januari 2010 | 15:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för väldigt utförlig beskrivning. Drar du loss den breda mask-tejpen först efter 2dagar? Splittras inte bara tejpen då när du skall dra bort den. När man bottenmålar måst man ju riv loss tejpen direkt för att den inte skall fastna för gott.

Senast ändrad av christoferrosengren | 19 januari 2010 | 16:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåtmassa kan vara världens mest kladdiga ämne.
River du bort tejpen på en gång har du nåtmassa precis överallt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har svårt att hålla dig, så kan du rulla upp tejpen på en träpinne edl. Minskar risken för kladd.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att jag har svårt att håll amig men trodde kanske att tejpen skulle va väldigt svår att få bort med härdad sikaflex(även om den är mjuk) men uppenbarligen inte. Kanske jag gör monteringen själv då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Skulle det visa sig att tejpen är svåravlägsnad så skär ett försiktigt snitt mot plasten så kommer det funka fint. Så länge du inte utsätter tejpen för sol så är två dygn inga problem med rester från tejpen. Köp tejp av hög kvalitet så blir du glad när du ska maska runda ytor samt avläsna tejpen. Mina faviriter är 3M & Tesasamt Americantape.

Dukommer att lyckas, ha bara lite tålamod. Lägg gärna upp bilder på resultatet.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför då..?
Det funkar med Sika även i kallare temperaturer, det tar bara längre tid innan det härdar. Se bara till att tuben är varm, annar är det svårt att få ut något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...