Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
happysix

Bananer, eller icke bananer?

Rekommendera Poster

 

Min man kommer från en släkt som varit på sjön i generationer. Så på våran båt är det icke bananer som gäller. Lite trist då jag älskar bananer. Så på frågan varför jag aldrig får ha bananer på båten blir svaret alltid Så är det bara

Varför är sedan länge bortglömt. Är det någon annan som har liknande problem med något annat kanske eller är det någon som egentligen vet historien bakom dessa förbjudna bananer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benny what??? E inte riktigt med på den......?

Jag har hört någon äldre prata om att när man seglade hem bananstockarna på gamla träskutor så fanns det ohyra i bananstockarna som gav skutorna skeppsmask.

Vet dock inte om detta är sant men det vore kul om någon kanske vet hur det ligger till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bortglömda bananer i båten tenderar att generera miljontals äckliga bananflugelarver, iaf om de är ekologiskt odlade. Verkar nästan som att mer eller mindre alla fräscha bananer har kapacitet att börja krylla ifall de glöms i ett varmt utrymme? Blir f.ö. slutligen till små harmlösa flugor som genetiker experimenterat med i snart hundra år pga deras snabba förökning.

Så det räcker nog med lite uppmärksam städning. Alltså att ta bort skal och ev överblivna bananer rätt omgående. För de är ju trots allt både goda o nyttiga som praktisk snabbmat betraktat!?

Banala bananfakta: Glad
Känslig naturprodukt som kräver snabb kyltransport med sk bananjagare. Mognaden påverkas starkt av små temp-avvikelser, så även tiondels grader räknas under transporten. Göteborg är eller var huvudhamn för hela norden, så kylfartyg av denna typ var mycket vanliga i innerhamnen innan bananpiren utlokaliserades....http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo-10766-Chiquita Deutschland



Senast ändrad av Thomas-1 | 18 januari 2010 | 11:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en gång en medlem på MG som gick under nicket Benny_Banan. Han var alltid lika ödmjuk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också på ohyre och flug alternativet.

I bananstockarna kan ju allehanda läskiga saker gömma sig (kackerlackor, spindlar osv). Och dessa f.....a bananflugor, de är hopplösa att bli av med. När man utrotat bananerna på båten flyttar de över till någon annan frukt eller grönsak.
Man att gå så långt som att totalföbjuda bananer känns långsökt. Man får väl köpa en lagom mängd och se till att äta upp alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt hem såväl som i min båt är bananer totalförbjudna.

Det beror på att jag jobbat i bananbåtar.

Med andra ord har jag vistas alldeles för intimt med dessa saker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä usch för bananer och bananflugor.... Vistats intimt med bananer, inte för intimt hoppas jag...Tyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... att det kan stinka vämjeligt, finnas både ormar och spindlar mm i bananbåts-transporter kan jag föreställa mig? Kan nog bli med tiden bli såpass många negativa intryck att aptiten permanent påverkas.

Men, för att återställa sakligheten i tråden, vad värre än banan/fruktflugor kan butikernas rena småklasar föra med sig? Möjligen nån spindel i undantagsfall?

Vad frukt/bananflugor är framgår bra här... http://sv.wikipedia.org/wiki/Bananfluga

Hur de kan bekämpas här. (Problemlösaren/aktuellt just nu/fruktflugor  ....klicka f.ö. gärna runt lite i den innehållsrika sajten, ger om inte annat möjlighet att skilja lite på snarlika flugsorter.)
http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=1320

Gärna lite mer faktabaserad information, alltså!??

(Sagt med kalkylerad risk att ocksa tvärvägra bananer i fortsättningen, ifall fakta blir för övertygande...Skrattande)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som vet någon skrock om detta. Detta gäller då bananer på segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...