westgard 0 Postad 13 Januari , 2010 Hej alla båtälskare jag har ett problem!!!!!!!Mitt roder har delat på sej,,undrar om och hur man lagar det,laga befintlig eller bygga nytt,Rodret sitter på min B31a från -74,,,,I höstas satte jag några genomgående skruvar i nederdelen som en nödlösning,,Alla förslag uppskattas mvh Westgard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 307 Postad 13 Januari , 2010 Hur är rodret uppbyggt? Senast ändrad av Gaidin | 13 januari 2010 | 10:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 13 Januari , 2010 Det låter som en plastoperation. Jag hade själv ett roder som höll på och dela på sig vid nedre roderfästet. Det var ett Maxi 77-roder och en vinkelslip och några kg plast fixade det. Passa på och ge det lite extra styrka när du ändå håller på. Man kan t.ex komlettera med några plattjärn inuti. Eventuellt med anslutning till ett fäste så det kan skruvas tillsammans. Med några extra lager utanpå får du halvorna att sitta ihop och du kan få den styrka du eftersträvar. Lätt plastjobb och du har fått en kunskap du alltid har nytta av på en plastbåt. Det enklaste båtmaterial att laga när det händer nåt. Jag har alltid en burk polyester och en påse glasfiber i båten. En gång vid vår första norgesegling gick vi på grund med bra fart utanför Nordön och det gick hål i båten. Vi haltade efter lossdragning oss in till Nordöns marina där vi blev upplyft. Fram med plastburken och glasfiberpåsen. Efter några timmar var hålet lagat och vi kunde fortsätta dagen därpå. Det var en enkel lagning då det var en tierod som gått genom skrovbotten då riggen riste till vid grundkänningen. Vi hade spinne uppe och tieroden var försänkt i botten så det var inte mycket plast kvar. Nu gjorde vi om det på båda sidorna och tackade gud att detta inte hände ute på havet. Ibland ska man ha tur också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westgard 0 Postad 13 Januari , 2010 Hur menar du??det är glasfiber laminat som sitter rundt roder stocken med viss förstärkning,,vet faktisk inte riktig hur det ser ut.(jag vet hur rodret serut men inte hur det är uppbygd min okundskap)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 13 Januari , 2010 Ser rodret OK ut och det bara delat sig är det nog bara att plasta ihop delarna utan att såga isär och titta. Då lägger du bara lager på lager med polyester och glasfiber så delarna hålls ihop och det blir tätt. Avsluta med gelcote eller använd epoxi. Det fäster bättre på gammal polyester och är vattentätt i sig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 354 Postad 13 Januari , 2010 Du måste säkerställa att rodret är helt torrt om du skall göra som Forgus säger. Finns det skum i det skall det helst bort först av den anledningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westgard 0 Postad 14 Januari , 2010 Hej Tackar för dom råd jag har fått,trodde det var kört för mitt roder men det finns tydligen hopp.Det är inte skummfyld så det blir att slipa ner och plasta,,Tur att jag har grävd en grop HaHa så att jag kan dra ner roderstocken utan att behöva vanta tills våren.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 14 Januari , 2010 Även om jag inte vet svaret så skulle jag vara orolig att göra som Forgus föreslår (inget illa menat). Maxi 77 har väl ett utanpåliggande roder så roderkraften fördelar sej över hela rodret genom beslagen på akterspegeln. Vad som är viktigt är att krafterna från rodrets upphängning fördelar sej till roderbladet. Vid ett utanpåliggande roder är det lätt att göra sådana förstärkninger som Forgus förmodligen gjorde Om rodret har en roderstock tror jag krafterna blir helt andra och dessa vill förmodlingen att sära på roderhalvorna så en spricka kommar att starkt påverka hållfastheten. Roderstocken har antagligen ett antal armar som leder krafterna till roderbladet. Om sprickorna går in till/runt armarna så tror jag detta område måste repareras. Det går säkerligen att laga rodret men jag skulle nog forska lite mera eventuellt fråga en fackman. Att tappa rodret under säsong är ingen höjdare. Senast ändrad av Mainship | 14 januari 2010 | 12:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 14 Januari , 2010 Nej det är aldrig lätt att veta. Vad som hänt är väl precis vad du befarar dvs att den mekaniska konstruktionen med hjärtstock med påsvetsade? tvärbalkar inuti rodret har tryckt isär rodret så det delat sig. Om fortfarande den mekaniska konstruktionen är intakt så skulle jag prova att plasta ihop halvorna så det blir starkare än förut och kontrollera rodret med ett dyk efter t.ex en påfrestande segling. Det borde inte hända mer än att plastningen blev för svag och att det fortsätter att spricka isär. Då får man ta till ännu fler lager till nästa säsong. Att rodret skulle bli sämre för att man plastar ihop bitarna tror jag inte. Dessutom är det inte stora mänder plast som går åt och lätt att ta till i överkant. Sannolikt kommer du att ha ett roder som är starkare än de som ännu inte gjort operationen. Jag skulle göra plastningen på plats utan att ta bort rodret. Vänta bara med plastningen så du får en dräglig temperatur för dig och härdningen. 10-15 grader. Gör så att du lindar glasfiber runt rodret så du får tjockare laminat över hela, speciellt där tvärbalken ligger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 354 Postad 14 Januari , 2010 Fast ett tjockare roder som speciellt är tjockare på vissa ställen främjar inte seglingsegenskaperna direkt. Själv hade jag slipat bort topcoaten och ersatt med epoxy och matta, spacklat och lagt på enkomponentsprimer för att sedan bottenmåla och på så sätt behållt rodrets form, fått ett starkare roder som var vattentätt. Runt sprickan hade jag slipat hårdare för att få på några extralager med remsa och epoxy. Så gjorde jag när min roderskädda frysit sönder, det blev både snortätt och tokstarkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 14 Januari , 2010 Jag håller med. Vinkelslip som får tunna ner laminatet där man lägger nytt är helt rätt. Se till också att det blir ordentligt torrt. Genom att slipa bort gelcoaten så tidigt som möjligt torkar det lättare ut. Om du inte lägger nytt laminat runt om (vilket ger bästa styrkan men lite tjockare roder) så måste du vara noga med att tunna ut laminatet så du får en svagt sluttande minst en dm bred yta för det nya laminatskiktet. Från att vid sprickan vara helt ut-tunnat till laminatet får sin ursprungliga tjocklek ska det alltså vara c:a 1 dm. På så vis får du stor yta som fäster och det blir som sagt sannolikt starkare än ett nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westgard 0 Postad 18 Januari , 2010 Nu ligger rodret inne på upptining och torkning,det blir vinkelslipen som får göra grovslipningen,Jag har petet lite rundt sprickan,,det ser ut som om rodret är jutet i 2 halvor och sedan ihop plastad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 18 Januari , 2010 Grattis till det värsta jobbet, att gräva, lossa och släpa hem rodret. Glasfiberkonstruktioner görs nästan alltid i en form och då blir det två delar för ett roder som har två ytor som man vill ha fin yta på. Nu har du en bra miljö för torkning. Inomhus på vintern är det riktigt torrt så det dröjer nog inte så länge för rodret att torka ut så du kan börja plasta. Skaffa ett verktyg för att rulla ut luftblåsor med. Den ser ut som en liten målarroller men har en räfflad aluminiumrulle c:a 70 mm bred. Pensel, aceton, glasfiber, polyester (eller epoxi) och härdare. Testa först att blanda en liten sats och lägg så många lager som du kommer att använda till ihopplastningen. 8-10 lager c:a 7-8 mm tjockt runt t.ex en brädbit som är som rodret i tjocklek ungefär. Var mycket noga med mängden härdare så du vet exakt hur mycket du tagit. Använd kryddmått t.ex. Om du sedan får för snabb härdning, dvs om det blir hett, kan du minska lite på mängden härdare. Principen är att du penslar på plastblandningen, lägger på glasfiber penslar på plast, rollar med räffelrullen så glasfibern inte har luftbubblor penslar på mer rollar, lägger nästa lager och fortsätter så. Att plasta ihop ett roder är ett bra och enkelt sätt att lära sig reparera glasfiberplast. Det är inte dubbelkrökta ytor och det blir ett bra resultat. Googla lite på ämnet så får du fler tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser