larban 69 Postad 9 Januari , 2010 Mitt problem är att Seaclear inte hittar min GPS puck när jag startar programmet (jag har installerat rätt och ställt in com-port i kontrollpanelen). Om jag då går in under egenskaper för Seaclear och ändrar com-port till en port som jag vet inte är den rätta för att direkt efter ändra tillbaka till rätt port igen, så hoppar den igång oftast. Något synkar inte. Har någon varit med om samma problem? Och vet lösningen? Detta sätt att starta programmet är rätt jobbigt så jag är mycket tacksam för hjälp. /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 9 Januari , 2010 Låter jobbigt. Vilken NMEA connection använder du i själva seaclear-programmet? Själv hade jag jätteproblem, tills jag kom på att man INTE ska använda den första, som heter Tx/Rx 1. Om du använder den, prova att byta till NMEA connection Rx2 eller Rx3. Det är tyvärr det enda råd jag kan ge. Mvh Labbibia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benwhy 3 Postad 9 Januari , 2010 Du kan kolla så att BPS i Comm-fliken står på 4800, vilket funkar för mig. Lycka till /Benny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 Januari , 2010 Vid konstigheter i PC-prog brukar jag ominstallera. Avinstallera Seaclear och ladda ner färska installationsfiler. Då bör felet försvinna. Kört Seaclear i många år utan problem med Tx/Rx 1 http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773940 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser