Gå till innehåll
torsdag 18 september 2025
pgh73

El - olika förbrukare???

Rekommendera Poster

Funderar på mitt elsystem, har tänkt dra nytt. En kort fråga bara, om man ska koppla ihop 2-3 förbrukare med olika rekommenderade säkringar till en och samma brytare på elpanelen, hur säkrar man dessa då? Man kanske inte ska koppla ihop olika förbrukare av det slaget då öht...

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går man påden lägsta säkringen kanske den inte håller. Går man på den högsta gre den kanske inte avsett skydd.

Vad är det för apparater?

Själv skulle jag dar en ledning till varje med separat säkring med rätt storlek. Då är man ju relativt säker på att om det blir nåt fel så går säkringen för den felaktiga apparaten eller så kan man koppla bort den enhet som man önskar.

I min motorseglare fanns det en automatsäkringscentral. Den satt på plastprofiler, som gått sönder. Rev ner skiten och sågade upp ett hål bakom. Det fanns ett stort döutrymme bakom. Där kunde jag putta in alla kabelhärvor. Kompleterade sen upp skenorna med så många automatsäkringar det gick att få plats med och gjorde en helt ny minusplint. Vill gärna bara ha en förbrukare på varje säkring. Belysning  kan man ju lägga några lampor på varje säkring, men minst två grupper.

Nån gång när andan faller på skall jag göra en mer omfattande röjning i kablaget och även på strömbrytarpanelen. Tryckte in en konverter 12 till 230 Volt mellan säkringsliserna i sommras när jag behövde ström trill min nya dator. Sladdarna hade jag för att mäta förbrukningen på kylskåpet med en Fluke som samlar in MIN, MAX och Medelvärde.

tommy

elöverkänsligFlört

post-945-1394236194,6665_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I manualen står det att säkringen skall placeras så nära batteriet som möjligt. Men utgångspunkt för detta, kan man ändå placera säkringen efter brytaren och då ha separata kablar till förbrukarna men ändå ha gemensam brytare? Eller hur gör man på bästa sätt?

Nu är det så att båten inte är utrustad med övermånga förbrukare men jag tycker ändå att många paneler har begränsat med brytare/säkringar. Min tanke är ju att rationalisera ihop förbrukarna lite...

Jag har bifogat mitt schema, väldigt enkelt och simpelt. Detta är bara ett utkast - ni märker nu att jag försöker att devalvera mitt schema och min kinskapsnivå ;-)

post-27694-1394236194,737_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det strömbrytare  fyrkanterna högst upp och säkringspanelen i mitten?

Vad det står i fyrkanten till vänster, mer än logg, kan jag inte läsa.

Jag skulle definitvt inte lagt ihop autopilot och kyl på samma säkring utan haft en för var och en. Det är stora förbrukare. Bägge har motorer (kompressorkyl?) med stora startströmmar.

Sen ställer jag mig frågande till att ha strömbrytare på en del utrustning som kyl och autopilot mm. Jag vill bara ha brytare på sådana som man vill bryta. Till resten räcker det med säkring. Nu har ju jag automatsäkringar och de är i sig bryrtare. Strömbytarpanelen som sitter lättåtkomligt till har jag brytare för sån jag vill kunna slå till och bryta tex lanternor, Vinrutetorkar, Länspump osv

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy: Använder du vanliga 230V AC auto.säkringar, eller? Jag vhar byggt om mitt elsystem, och har f.n. vanliga flatstiftsäkringar el vad det kan heta, men när jag gjorde om kablage och elcentral så gjorde jag det med baktanken att lätt kunna konvertera till automatsäkringar, men har hört skilda bud på om vanliga villasäkringar funkar eller inte. Ett par kompisar i elektrikerbranschen säger Ja, det funkar, medan försäljaren på Clas I Sjön samt en elfirma sa, Nej det funksr inte. Men vad jag förstår så ska det väl inte spela nån roll om det är AC el DC som bryts.. Ser på bilden ut som du använder vanliga villasäkringar och vore kul att få din syn på saken om så är fallet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Schemat blev mindre när jag la upp det. Hur som helst så börjar det klarna lite för mig.

Alltså:

- Lägg inte ihop stora förbrukare på en

- Har endast brytare på det som jag vill stänga av emellanåt, t ex ekolod, lanternor.

- Man kan koppla ihop belysning, t ex i förpiken, på en säkring. Håller på att byta allt till LED.

--------------

Varför har man brytare till instrument som i sig själv har on/off-knapp?

Att skaffa en panel med autosäkringar - kan man byta säkringarstyrkan på dessa? Inte alla som passar till rek. säkringsstyrka på instrumentet.

Det står kompass(belsyning) logg. i rutan. Alla rutor där uppe är förbrukare och den stora är strömbrytarpanel med tillhörande säkringar.

Sa jag att jag är elokunnig :-) Tack för all hjälp.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkringar används normalt sett för att hindra elkablarna från att brinna upp ifall det går högre ström genom dom än dom tål, t.ex. p.g.a. kortslutning i eller på vägen till de olika förbrukarna som kabeln matar. Säkringen skyddar INTE förbrukarna alltså, en förbrukare kommer inte få för mycket ström utan att redan vara trasig (undantag: för hög matningsspänning, men då hinner de flesta förbrukare ändå dö långt innan säkringen löser ut).

Med andra ord: använd en säkring som är tillräckligt stor för att tåla den strömförbrukning som maximalt kan finnas till dom grejer den matar, och använd elkablar (allihop, inklusive jord!) godkända för minst lika hög ström som säkringen dom är kopplade till. 

Senast ändrad av Flummo | 01 januari 2010 | 17:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också ganska elokunnig Obestämd speciellt 12-volts likströmssystem, trots mer än 40 år i elbranchen. Mestadels inom eldistribution. Men en viss fördel har jag kanske. Jag vet ju i princip hur det elektriska fungerar och dessutom att det ibland inte fungerar alls.(är man inblandad i driftstörningsberedskapen på ett elverk med många kunder är det ju nästan dagligen någon typ av fel)

Kommer speciellt ihåg en nyårsafton, när jag, som oftast, hade ansvar för maten hemma, med huset fulllt av gäster. Blev utkallad av jourhavande precis när vi ätit klart. Pulsade efter en linje i snön. Hittade felstället och ringde de andra gubbarna som kom med grejor och lagade. Hann precis hem tills jag skulle servera kaffe och tårta.

Dessutom anser jag att vi har aldeles för lite elavbrott i Sverige. Förvånad Svenskarna är så oerhört bortskämda när det gäller leveransäkerhet.Skrikandes Det borde va oanmälda strömavbrott över hela Sverige på en vecka/14 dar - inte bara i Dalsland. FlörtHistorien har visat att ett dygns strömavbrott i Stockholm är ca 1000 ggr värre för vanliga Stockholmare än när en mjölkbonde i Dalsland regelbundet är strömlös en vecka/14 dar, var och var annan vinter.

Sådana tanka kan man få när man patrulerar högspänningslinje i blötsnö, mitt i natten när det är svinkallt och nordanvinden viner kring öronen. Fast det är lite skoj också och sen är det så förfäligt skönt att komma hem.

Om och hur det fungerar med automatsäkringar för 230 volt vet jag egentligen inte, men den elfirma där jag köpte de kompleterande automatsäkringarna påstod att det fungerade. De Nya är av fabrikat Hagen http://www.elbutik.se/product.html?product_id=122627&category_id=1793

De gamla är monterade från varvet när båten byggdes.

Tittade på ett annant fabrikat GARO och där stod det; Min driftspänning: 12 V AC/DC

Max driftspänning: 440 V AC, 60 V DC http://www.elonline.se/Shop/Index.php?iId=115&sReferal=DinPris Det betyder ju att de klara 12 Volt likström. Hur det blir om batterierna är kraftigt urladdade och bara ger 11 volt vet jag inte. Det blir ju i alla fall en högre ström.

Jag får väl dels fixa en överlast och del fixa en kortslutning såman vet om det fungerar. Det sistnämnda borde inte va nått större problem för mig.Skrikandes

Flatstiftsäkringar är väl helt ok. Jag har ett par paneler i motorummet för avsäkring av solcellspanelernas ledningar, Batteriladdare, värmare, länspumpar mm som ligger direkt på batterierna. De är ju betydligt billigare än automatsäkringar och dessuto mindre och det är ju lätt att ändra styrkan- Automatsäkringen får du ju byta ut i sin helhet.

En fördel med automatsäkringar är ju att de samtidigt fungerar som brytare. Jag brukar bryta automatsäkringen  till tex autopiloten en del instrumen, när jag inte vill att de skall stå på. tex på natten. Strömbrytarpanelan har jag bara till sånt som jag vill kunna tända och släcka under gång.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så i klartext så bara summerar man ihop t ex två förbrukare med säkring på 3 amp vardera till att ha en på 6 amp?!

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, så kan man göra, åtminstone om den rekommenderade säkringen inte är enormt mycket större än den ström grejerna faktiskt drar. (Det funkar ändå, men man får använda onödigt grov & dyr elkabel till grejerna då.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då skall jag sätta mig och rita upp ett schema med alla specar så har jag en mall att titta på. Kan ju vara bra att ha något att gå tillbaka till sen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju som Flummo säger. Det är ledningen som säkringen skall skydda. Tyvärr är det ju en självklarhet för somliga. Vanliga installationslednningar säkrar man ju med 10 A om det är 1,5 mm2 och 16 A om det är 2,5 mm2.

I båtar kör man ju i regel med 2,5 mm2. Till lysdiodslampor kan man nog använda klenare ledning då dessa inte drar nån ström att räkna med och därför ett obetydligt spänningsfall.

Jag har i princip två  storlekar på mina säkringar 10 A i huvudsak och för de saker som drar mycket ström tex autopiloten 16 A.

Du skrev i ett tidigare inlägg att tex koppla ihop belysningen i förpiken, vad jag förstod på en säkring. Jag skulle nog vilja göra en annan upp delning. Varför inte belysningen på SB sida på en säkring och belysningen påBB sida på en. Om det blir nåt fel påen av grupperna finns det ju förhoppningsvis någon belysning i hela båten ändå.

Och viktiga förbrukare för navigation på var sin.Cool

tommy

Senast ändrad av toaen | 01 januari 2010 | 19:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många bra svar i tråden ovan! Några kommentarer till:

Varför har man brytare till instrument som i sig själv har on/off-knapp?
Inte strikt nödvändigt nej. Men det är en bra känsla att kunna bryta strömmen kontrollerat när nåt blir fel eller när man ska jobba med elen just där.

Man bör inte använda automatsäkringar som strömbrytare mer än i nödfall, de tål inte lika många växlingar som en riktig brytare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Appropå AC-kontakter som används för DC finns risken att den inte klarar att bryta ljusbågen när den används för DC. Jag har bytt strömbrytare i ett antal skrivare som konverterats från 230 V AC till 12V DC (för att användas i små lastbilar) och där strömbrytaren inte bytts ut. Trots den låga strömmen på c:a 2 A DC klarar strömbrytaren för max 6 A AC inte jobbet. Kan tänka mig att ljusbåge äter upp brytaren.

50 Hz AC har ju fördelen att passera noll hundra ggr i sekunden och ljusbågen släcks lättare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu klarar det, sa han i dimman. Många värdefulla tips och råd i denna tråd. Jag tackar allra ödmjukast. Jag trodde i min enfald att säkringar var till för förbrukaren, inget annat. Sa jag att jag och el är som motorbåtar och segelbåtar - något som aldrig går ihop hahahahahaha. Seriöst - tack än en gång.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...