Capitan 289 Postad 27 December , 2009 Skulle vilja veta vad ni använder för ankarmodell. Vill ha lite statistik ang modeller för inköp av rostfria ankare för försäljning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 December , 2009 Nu kommer jag att bli påhoppad Ankare är ju en nödvändighet och för de flesta något som bara finns och gör nytta, så icke för mig. Jag vill gärna att det ska vara snyggt också, men snyggheten får stryka på foten för prislappen. Tror nog att de flesta är överens om att Delta står i en klass för sig själv när det gäller grepp, även om många använder en brucekopia för prislappens skull. Brucekopian fungerar också väldigt bra men har fler brister såsom att det lätt tappar greppet om vinden vrider vid svajliggning, det gör inte Delta som vrider sig och tar nytt grepp med den tunga spetsen. Men, jag vill gärna ha rostfritt, och ett rotsfritt Delta på 16 kilo kostar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 27 December , 2009 Min uppfattning när det gäller rostfria ankare är att pga, mindre friktion i materialet så blir det ett sämre fäste än med galvade dito. Alltså får man gå upp i vikt/storlek med ett i rostfritt för att uppnå samma bett i botten. Jag kan ha fel men det är min uppfattning i frågan, för övrigt har jag oxå ett Delta som förstaankare och en Brucekopia som andraval. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 27 December , 2009 Jag håller med föregående talare. Jag tycker nog att jag satsar rätt hårt på tillbehör till båten genom att endast köpa finare grejor och sparar hellre ett tag så jag kan köpa det jag vill i rätt kvalité men tillochmed jag backar på rostfria ankare då pris skenar iväg även om de oftast är ruggigt fina. Ja jag använder en 2kilos brucekopia med 2meter kätting, det som Watski kallar maxankare http://watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=12657&groupID=7&subGroupID=100&ccode=95BA00 Och en 7,5kilos hopfällbar dragg utan kätting endast lina. http://watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=12585&groupID=7&subGroupID=100&ccode=95BA00 Räknar med att båt inkl. besättning och soppa ligger på ca 2ton Skulle kanske överväga rostfritt om jag hade ankarspel så ankaret satt synligt hela tiden (om man nu hade vågat för stöldrisken) Senast ändrad av All_to_slow | 27 december 2009 | 20:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 27 December , 2009 10 kg Bruce ankare i aktern, blyadlina, ankarspel. Dragg 10 kg som extra eller om jag behöver ankare i fören. Hade samma uppsättning förra sommaren i Baylinern, var inte 100 nöjd med ankaret. Skall bli intressant att se hur det ter sig nästa sommar med mer erfarenhet av ankarspel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 28 December , 2009 Ska du sälja via web/postorder eller som en lokal handlare..? Om det är som en lokalhandlare så bör du nog se efter vad det är för typ av bottnar i närområdet.. olika bottnar = olika typer av ankare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 December , 2009 Vi kommer attt ha ett 15 kg rostfritt breez-ankare upphängt i aktern och ett galvat CQR på 17 kg stuvat. Kättinglängd har vi inte bestämt ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 December , 2009 För närvarande har jag ett 10 kg Delta, ett Fortress lättviktsankare på 3,6 kg (har jag för mig) och en 12 kg dragg ombord. Rostfritt - nej aldrig. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 28 December , 2009 Det blir att sälja via web/postorder så alla bottnar inkluderas. Litet projekt vid sidan av det vanliga arbetet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 December , 2009 Beställer ett 10-kilos Delta, levererat till dörren, under 990 spänn som Hjertmans tar nu....orderbekräftelse via mail tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 28 December , 2009 Beckerbåt på Lidingö säljer 16 kilos delta för 900:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 December , 2009 Problemet är att det tillkommer 700 spänn i bränsle, bor i götet, änna..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 28 December , 2009 Det var dyrt, men kolla bussgods.se, de har jag anlitat tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 December , 2009 Kan ju slå en signal till dom imon och kolla priset på 10-kilos, kanske löner sig att buda ner ett, men vill ju gärna stödja capitans affärsidé... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 28 December , 2009 Blir nog enbart rostfria. Delta typen ser ut att hamna på samma pris som Bruce. Fast mitt pris hamnar givetvis under alla båtbutiker. Om inte fraktkostnaderna för att få hem ankare grusar sönder mina planer. Inte helt klart med den biten. Kommer även erbjuda båtfrakt från England o Usa o lite annat var tanken. Men först. Såg att det skulle bli kallt här i Sverige I morgon kväll bär det av till Thailand i tre veckor Hyrt motorseglare i tio dagar. Sorry men jag var bara tvungen att nämna det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 28 December , 2009 Rocna vore fint www.rocna.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 December , 2009 Med tanke på tailandsegling: Seglade för några år sen bl.a. på Höga kusten. Hade fått låna sjökort av en arbetskamrat. Ett av kraven var att jag skulle bestiga Mjältöns topp (ssveriges högsta ö 236m över havet). När jag stod på toppen skickade jag ett SMS till den arbetande damen i fråga och fick svar med vändande post. Svaret löd: Äckelpert tommy som inte ser farm emot den kommande Svenska kylan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser