Johan- 0 Postad 19 December , 2009 Hejsan, är det någon som har testat Biltemas kapellimpregnering flaska? isf funkar den bra eller är det bara ett sätt för biltema att tjäna pengar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst KriK Postad 19 December , 2009 Hej kompis! Snackade med en kapellgubbe som menade på att alla produkter du sprutar på själv förkortar livslängden på ditt kapell. Skall det impregneras på rätt sätt och förlänga livslängden skall man lämna in kapellet till en firma som har koll på läget. /KriK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 20 December , 2009 Fråga Styrbjrn han blir nog helt våt i trasorna när du nämner Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 December , 2009 Det där har jag svårt att ta till mig. Jag har impregnerat många kapell genom åren, bl.a. med Impregnex och Biltemas variant och det har funkat mycket bra tycker jag. En av båtarna har jag kvar, och den därföre ligger i samma hamn som jag gör, och det är då inget som tyder på att något av dessa kapell (som nu har bortåt 12 år på nacken) ska ha tagit skada av detta. Då var det iaf 6-7 år sedan jag gjorde det på den ena. Min nuvarnade trollingbåt har jag inte haft mer än ca 3 år, så där kan jag inte svara på om det förkortat livslängden. Det finns iallafall ännu inget som tyder på att det inte ska vara bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 December , 2009 Fungerar säkert, skulle dock inte använda det själv då jag varken har tid eller utrymme att hålla på med sånt, lämnar in mitt kapell vartannat år för tvätt och impregnering, kostar ca:2000:- och är värt varenda krona. Om Biltema säljer impregneringen för att tjäna pengar?? det får vi väl verkligen hoppas att dom gör, även när du köper en ost i matbutiken så gör dom väl det för att tjäna pengar, eller tror du dom gör det för att du tycker ost är gott? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 21 December , 2009 Varför skulle det förkorta livslängden? Typiskt BS som en oseriös hantverkare slänger ur sig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst KriK Postad 21 December , 2009 Hallå gubbar! Jag har inga belägg för att egen impregnering förkortar livslängden och tänker inte på något sätt driva den tesen. Det var bara en go gubbe i kapellbranschen som tipsade mig om detta. Men, eftersom jag själv har skaffat båt och kommer att behöva underhålla mitt kapell framöver. Har jag surfat runt lite och försökt begripa vad kapelltillverkare och kapellvävstillverkare skriver. Det som blir min helt egna och personliga tolkning utan egentlig egen erfarenhet av div produkter och husmorsknep blir följande: Modern kapellväv som tillverkas i dag har avancerade beläggningar av teflon eller liknande med en komplicerad tillverkningsprocess för att minimera skadlig inverkan på miljön. För att den beläggningen inte skall skadas verkar det som att kapellen skall tvättas försiktigt på speciella sätt med speciella tvättmedel, alternativt tvålflingor. Beläggningen beräknas hålla i 5-6år och därefter bör skyddet förstärkas, de som gör detta profesionellt verka hålla på med någon form av varmimpregnering som skall återskapa ursprungligt skydd. För mig blir det naturligt att följa de här råden. Hade jag haft ett gammalt kapell från förr så hade jag nog kunnat tänka mig att prova impregnering från biltema. Men på mitt moderna kapell vill jag inte riskera att lägga på något som kanske förstör och täpper till kapellväven! Ett nytt kapell kostar goa 15-20 tusen, och som Westfjord skriver kostar det ca 2 tusen att lämna in det. Helt ok för mig att betala och göra vart 5:e år. /KriK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser