Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
kaj50

batteri

Rekommendera Poster

när jag skulle ta bort mitt optima batteri ,så slant jag med skiftnyckeln så båda polerna rördes emot.Det blev en kratig gnista.Skadades något i motorn? eller skiljerelä. har en optimax 115 -09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast. Däremot kan skiftnyckel eller poler få sig kraftiga hack.

Det blir bara lägre spänning när polerna kortsluter och ingen motor eller spole var inkopplad antar jag samtidigt. Även om så skulle ha varit så håller batteriet ner eventuella spänningsspikar.

Det är värre att t.ex bryta huvudstömmen när generatorn laddar. Eller när startmotorn drar igång. Kraftiga strömmar som bryts genererar mycket kraftiga spänningsspikar när strömmen bryts från motor, generator eller reläspole/solenoid. Det kan bli flera tusen volt och kan skada elektronik. T.ex dioder i generator eller elektroniska instrument.

Detta kan ju även hända om en polsko sitter dåligt på batteriet eller har dålig kontakt pga oxid.

Rena ytor och dra åt så inte luften kommer åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, knappast något som gått sönder av en enkel kortis.

Lite tur hade du, det finns exempel på folk som fått skiftnycklar att svetsa fast på batteripolerna. de blir rätt fort glödande... :-P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem lär uppstå, kan bara konstatera att du hade en jäkla tur som inte skadade dig, det är stora strömmar när man kortsluter ett batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv lyckats med att lägga en skiftnyckel rakt över båda polerna. Sprakade till rätt fint, men inget, varken maskin eller jag själv, tog stryk av fyrverkeriet. Tur var väl det, kan ju gå rätt illa som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...