Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
andtom

Ny motor, kanske...

Rekommendera Poster

Jag har funderat på ny motor, Vem gör inte det? Inte för att den gamla är trasig utan för att den är just gammal och för att jag vill ha några knop till och gärna mindre förbrukning.
Såg en D3-160 på blocket och den ger 5 hästar mer på papperet än min ad40(den har nog inte kvar alla 155). Sen varavar D3 högre om det nu spelar nån roll. En D3 är även minst 100 kilo lättare. Men 160 hästar känns så lite med tanke på hur viktigt fart och hästkrafter är i båttidningarna ;-)
Jag kollade på Pentas motorguide och enligt den ska min Oxelö 30 komma upp i 21 knop med en D3-160. Det ger väl en 16-18 knops marchfart och det räcker för oss. Men hur mycket kan man lita på motorguiden? Är den optimistisk eller pessimistisk i sin beräkning? Är det någon som har jämfört motorguidens utsaga med en riktig installation? Eller kan det t.o.m. finnas någon där ute som slängt in en 160-hästars diesel i en Oxelö 30 eller annat med liknande skrov och vikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker motorguiden var lite väl förenklad för att kännas tillförlitlig. Våran båt med D3 160 skulle göra drygt 40 knop men den går 3 knop saktare i verkligheten. Jag är efter att ha kört entreprenadmaskiner i över 30 år av den åsikten att man inte bör ligga över 75 % av max varvtal vid kontinuerlig drift så jag hade valt en starkare motor. Ligger man nära maxvarvtalet är det vanligt att man får fylla på olja mellan serviceintervallerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

andtom .... jag skulle akta mig väldigt noga för VP D3 .... jag har bekanta som haft problem med den motorn (2 st) och jag har dessutom sett andra trådar på detta forum som inte direkt är till fördel för D3 .... jag känner en person som s a s är i VP branchen och han säger (inofficiellt) att det finns andra och bättre VP alternativ ... typ D4. Varför just VP verkar ha problem med D3 har jag försökt att forska i men dessvärre har jag inget bra svar och VP svarar inte på frågor eller kommenterar .... så .... ta och hör runt själv och bilda dig en egen uppfattning .....

I övrigt som svar på din fråga är min uppfattning att man alltid ska installera en motor så att man har mer än man behöver i ditt fall skulle jag satsa på en D4-225 alt -260 helt klart .... men kolla runt, det finns andra alternativ på märken och storlekar men du ska definitivt över 200 hk med tanke på den båt du har ... ... Mats



Senast ändrad av Edestig | 14 december 2009 | 20:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas någon kan berätta vad som strular så mycket med D3. Gemensamt för båda är common rail bränsleinsprutningssystem, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, turbo, laddluftkylare och EVC. Skillnaden är att D3 har variabel turbogeometri, 5 cyl istället för 4, mindre volym, högre toppvarv, block och topp i aluminium och väger nästan hälften av D4. Jag är medveten om att en lastbilsmotor brukar vara byggd för att klara ca 90.000 mil utan renovering men det är inte livslängden som tydligen är problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Har faktiskt  funderat lite på d4 men den är nog för bred för min låda i akterruffen.

Men det varnas ju för D3 trots att den har sålts i många år. Jag har också läst på andra ställen om problem med D3 men jag har aldrig sett vad det är för problem.
Skär de ihop eller är det elektroniken som spökar? Vad har hänt vid mariniseringen? Dieslarna i Volvo V70 är ju inte direkt kända för att vara opålitliga. Eller är de det?



Senast ändrad av andtom | 20 december 2009 | 00:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en D3 160 hk, årsmodell 2004. När jag köpte den för ett år sedan resonerade jag ungefär som du.. kan väl inte vara så mycket som kan gå fel, sitter ju i bilar o.s.v. För mig får du gärna köpa vilken motor du vill, jag kan bara avråda dig från att begå motsvarande misstag. Felkoder kan bero på många faktorer, i vissa fall påverkar det motoreffekten, i vissa fall kan dessa enbart återställa med ett VODIA instrument. Varje gång man vrider om tändningen väntar man på system engine failure eller electrical engine failure.

Elektroniken i D3 är otroligt känslig och larmar om du har fel luftfilter, om inte bränslefiltret är ditskruvat med verktyg, ja.. i princip för vad som helst. Men felkoden syns inte utan felmeddelandet visas som system eller electrical failure... Mao vet man inte var det felar,,, Dessutom sitter det 7 givare till som kan avge ett felmeddelande..

Vill inte skrämma dig, gör som du vill det är dina pengar och din båtsommar....

Peter



Senast ändrad av Orris27 | 20 december 2009 | 19:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den infon Peter. Det var inte riktigt det jag ville höra men bra att höra.

Jag får kanske behålla det jag har. Eller uppgrader till D41 för mer fart. Med D40 marchar båten 13-14 knop. Lite långsamt från Kungsholmen ut i skärgår'n över en helg eller dagstur.  Känner mig visserligen väldigt trygg när jag tuffar runt med den gamla spisen som sitter i. Att vara orolig på sjön förtar ju glädjen en hel del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...