Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Prijon

Måla invändigt

Rekommendera Poster

Tänkte måla insidorna i förvaringsutrymmena under dynor och soffa i min Flipper 640 till våren. Jag tvättade nu med svamp och båtcleaner.

1) Hur noggrant måste insidorna sköljas med rent vatten? Jag gick efter med svamp och en hink med rent vatten med det blev ju bubbligt på en gång. Kanske hade jag för hög dos cleaner, men man kan ju inte byta vatten 20 ggr eller vad som krävs för att det skall sluta löddra sig i vattnet helt. Behövs det?
2) Tänkte gå över insidorna med slipduk eller löst fint sandpapper till våren när det är helt torrt precis innan målningen så att ytan ruggas upp. Sedan dammsuga dammet innan målningen. Behövs detta moment?
3) 2-komponentsfärg är väl bäst men det är inte nyttigt att måla med sådan, men det kanske krävs? Annars, vilken färg skall man välja som täcker bra?

Behövs verkligen ett minutiöst förarbete eller räcker min plan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med en sliptrissa på en rondell och eftertorkade med aceton när jag gjorde iordning i stuvarna. Rullade sedan en sväng med Biltemas grå topcoat. Blev kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just det - jag dammsög efter slipningen, innan avtorkningen. Acetonet tar bort allt fett, waxrester, rengöringsmedelsrester osv - vilket är viktigt för att färgen ska sitta ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton är inte så himla bra fettlösare. Riktigt grov gammal skit löses bra med lacknafta/målartvätt. Därefter är aceton kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, men i ursprungsinlägget stod de ju att killen kört med båtcleaner, vilket ju är en bra fettlösare. En rondell tar också bort den del skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Peter K: Vilken typ av sliptrissa menar du, ståltrådsrondell på borrmaskin eller rund platta med sandpapper? Du valde grått ist.f. vitt. Kanske inte så dumt. Vitt tycker jag kanske är snyggare men grått håller väl sig fräscht längre?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många nyanser på vitt har jag lärt mig genom livets hårda skola. Jag brukar också måla med en liten gråton i tex stuvutrymme. På bifogad bild är det Toplack som använts. Trodde att det var målat med en gråton, men när jag såg bilden är ja inte riktigt säker. I så fall är den väldigt ljusgrå.

 

Det finns ju väldigt många olika typer av sliptrissor. Jag använder ofta en lamellrondell. Kan det va en sån här ? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134138410

Slipar också ofta med en dremmel, gärna med den böjliga axeln. Speciellt i lite trångare utrymme är den bra, men jag använder den också ofta på lite större ytor. Den har ju ganska små slipskivor/stift, men den har en hög hastighet och avverkar bra. Om man inte är så van att slipa och inte vet vad man håller på med kan det lätt bli ojämt, men för mig (som älskar att slipa) brukar det fungera bra.

 

tommy

 

post-945-1394236175,616_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar den även på trä och glasfiberlaminat. Avverkar den något?

 

Jag skall börja ta bort en heltäckningsmatta som skrovsidorna i ruffen är klädd med. Kunde det va nått att ta bort limrester med?

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på ytor som inte kommer i kontakt med vatten är det tveksamt om det är nödvändigt att måla med två komponentsfärg,

Själv har jag målat invändigt med vanlig alkydoljefärg och det sitter fin fint.  Tröttnar man kan man måla om



Senast ändrad av Marrexxx | 06 december 2009 | 20:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den funkar bra både på trä och laminat.
Om limresterna är torra borde det kanske funka, men har du otur sätter den igen sig av värmen som uppstår när du slipar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en dylik på Biltema när jag var i Göteborg i veckan. Det fungerade utmärkt att ta bort limmet som heltäckningsmattan var limmad med. Tyvärr köpte jag bara en och trissan var slut när jag tagit bort 1/3.

 

Tog min lamellrondell och det fungerar ju det med, och hade räckt med en skiva till hela förpiken - MEN - Den avverkar en del glasfiber också, så nu kliar det över hela kroppen av allt glasfiberdamm. La av när jag slipat ytterligare 1/3.

 

I morgon åker jag nog de tolv milen fram och tillbaka till Uddevalla och köper ett antal grovrengörare. Den avverkar inte någon glasfiber i nån större utsträckning, men det blir rent.

 

Tack Peter för tippset.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...