Gå till innehåll
söndag 08 februari 2026
denne

Sälja båt till Danmark

Rekommendera Poster

Hej..En Dansk ringde å ville köpa min båt...Eh ja det kan du nog sa jag !?

Min fråga finns det något hinder för att sälja till han ?

Jag har ju papper på trailern å så..Men den är inte besiktigad å går som båtvagn 30km/h(bromsad tidigare 80km/h trailer)

Båten är ju försäkrad här i sverige hur gör man där ? det räcker kanske att jag bara säger upp försäkringen vid en ev försäljning ?

post-28619-1394236159,6101_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sålde min båt och trailer till en dansk i somras, inga problem.

Trailern jag hade var en bromsad/reg 80 km/h-trailer. Försäkringen på båt och trailer sa jag upp samma dag som båten såldes och ägandet gick över till den danske köparen.

Jag skickade in skylt sida 2 av registreringsbeviset till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen ville ha bevis för att trailern varaktigt förts ur landet för att avregistrera mig som ägare. En kopia på köpekontraktet för trailern räckte inte i detta fallet. Det skulle kunna vara tull-handling, men det blev aldrig aktuellt (båda EU-länder). Det hela löste sig genom att skicka in kopia på registreingsattesten köparen fick av danska motsvarigheten till Transportstyrelsen. I sin tur behövde danske köparen ett bevis på att trailern varit inregistrerad i Sverige för att kunna registrera in den i Danmark, så han fick först en kopia på det första registreringsintyget jag fått från Vägverket (nuvarande Transportstyurelsen) och skickade sedan kopia på sin danska inregistreringsattest. Lite krångel var det, men ingen omöjlighet.

Mer info finns på Transportstyrelsens hemsida, eller ring dem och fråga. Lycka till!

Senast ändrad av flipbop | 17 november 2009 | 12:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok..Kanon

Tackar för snabbt & tydligt svarSkrattande

/Denne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...