Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Ombo

Yamarin 63 BR

Rekommendera Poster

Ja då kanske dom helt enkelt inte går fortare.. Du har ju betydligt schysstare varv än havskatt med 21 Reliance. Ändå lite förvånad att du inte gör mer fart. Min 64a går lika fort med 19 Black Steel men varvar 6000 rpm, Reliance 19 är lite snabbare o varvar 5800 rpm..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Att vi får olika varv och hastigheter måste bero på båtens vikt, motorns hissning, propellerns diameter och stigning samt på uttrimning.

När båten har testats av journalister är den inte bottenmålad och bara nödvändig utrustning finns med ombord. Bränsletanken är kanske bara halvfull.
När vi konsumenter testar topphastigheten är den bottenmålad och vi har oftas fyllt den med en massa brahasaker.
Jag tänker ofta på hur mycket jag har i båten och vad det väger när jag tömmer den inför vinternförvaringen.

Anders



Senast ändrad av Anders | 29 oktober 2010 | 21:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade med en planka och i framkant är det runt 0,5 cm och i akterkant ca 1,5-2 cm.  Vad jag kan se så verkar de monterade som de skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör va tillräckligt för att de inte ska ta i. Nu har det ju dykt upp en till 63a som inte gör så mycket fart som kan förväntas. Verkar lite trixigt att få fart på dom. Hade varit intressant att veta om nån med 115 hk oxå har ett motsvarande tapp mot körfakta.

Anders, den propp du har monterad på bilderna är en Black Steel. Är det samma propp du talar om i övrigt så ser du att jag gör samma fart som dej med min 64a men vid högre varv med samma propp. Att mitt varv är högre vid samma fart är fullt normalt eftersom 64an är tyngre o högre. Vad som är anmärkningsvärt är att din fart inte är högre än min o min fart är oxå en sommarpackad fart, inte nån absolut högsta notering med lätt båt i medvind..

Tycker du borde dra en 19 Black Steel hela vägen in i varvtalsstoppet men eftersom du inte gör det så stärks ju misstanken att en 19 nog är bättre för Havskatt oxå. Förutsatt att hissningen inte ger ett fantastiskt tillskott av fart o varv i vår..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också belastat båten med bord, solbädd, teak, Weco 18 kylbox, så jag kan nog jämföra mig rätt väl i vikt med Anders.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll!

Jag har en bild som visar hur min motor är monterad i förhållande till botten.
Enligt återförsäljaren och Yamahas motorfirma som gjorde 20-timmarsservicen är motorn monterad i rätt höjd.
Om motorn höjs ytterligare ett hål kommer den att börja suga luft.
OBS! På bilden är motorn inte intrimmad ordentligt pga att skäddan skulle då ta i asfalten.

Anders

post-583-1394236544,9237_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilden såg jag att Anders hade motorn monterad på 3:e hålet precis som det ska vara enligt Yamaha. Jag har också fixat det nu men inte kunnat provköra. Såg att jag skriver att mitt varvtal var 5400 rpm men det var ju med samma propeller som Anders har (Svart stålprop). Jag bytte ju denna till en rostfri reliance så rimligvis måste varvtalet ökat. Försöker minnas den senaste turen och undrar om inte varvtalet visade 55 dvs 5 500 rpm. Till våren vet jag exakt. Min båt drar 0,9 l/nm vid runt 32kn blir lite fundersam om bränsleförbrukningen ökar med en 19s propeller. Precis som du Anders har jag familj med 2-barn och kör aldrig i topphastighet länge. Jag vill nå topphastighet pga då har man rätt inställt och båten går då som lättast i vattnet och då får man också den lägsta bränsleförbrukningen, detta är mitt största mål. Den ska kunna komma ner i 0,75-0,80 l/nm vid ca 25-30kn.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reliance är aggresivare än Black Steel, mer rake och cupp, även bladytan är större på Reliance trots att diametern är samma. På 64an ökade toppfarten något men varvet droppade 100-200 rpm, även acc och marschfarter/bränsleförbrukning förbättrades något. Om du ökade ditt varv med Relaince bör du även fått en ganska rejäl fartökning jmf med Black steel.

Ökat varv leder till ökad förbrukning så om du går ner till en 19 reliance talat allt för att din förbrukning ökar något. Problemet är att 54-5500 rpm är på gränsen för en F150. Den behöver nå minst 5700 rpm för att må bra, helst ända till 6000 rpm med lätt last. Om du prioriterar förbrukningen vid 25-30 knop så kom BåtNytt fram till att Yamaha Performance 20 var den propp som gick billigast på 61an. Jag har inte kört nån Performance på 64an men en liknande propp av annat fabrikat är den jag gillar bäst, hittills iaf.

Studerade Yamahas Körfakta och där finns en kolumn med 4 pers för 63an. Man tappar där bara en halv knop jämfört med 2 pers. Så att farten fattas pga vikt verkar inte heller stämma. Men att du vid 32 knop har samma förbrukning som med Körfakta tyder på att det är på slutet det trögar, alltså inte över hela fartregistret. kommer du ihåg varvet vid 32 knop?

post-26269-1394236545,0414_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Båtnytt nr 6 - 2010 har testat  Yamaha 150 hk med 4 st olika stålpropellrar på en Yamarin 61 CC som har lika skrov som 63 BR men som är lättare och har annan tyngtpunkt.
Standardpropellern är monterad i tredje hålet, de andra blankpolerade stålpropellrarna fungerade bäst med motorn i det fjärde hålet.
Den svarta originalpropellern är en bra allroundpropeller skriver de.
Bifogar sidan med sammanfattning och testfakta.

Anders



Senast ändrad av Anders | 01 november 2010 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att bifoga en PDF-fil.
Vill ni ha uttrag ur Båtnytt nr 6 -2010 ang Yamaha 150 hk med olika Yamahapropllrar på en Yamarin 61 CC får ni maila mig. Min e-mailadress finns ju i vänstermariginalen.

Jag kan också bifoga propellerfakta ifrån Praktiskt båtägande 2010-04-14.

Anders



Senast ändrad av Anders | 01 november 2010 | 21:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr Jarb kommer jag inte ihåg varvtalet. Varför skall motorn nå 6000rpm för att må bäst när man 90% av körtiden ändå ligger i 20kn och 4000rpm?

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn inte når rätt fullgasvarv så är risken stor att den är överbelastad över hela registret. Anledningen att man kollar vid just toppvarv är att om det är OK där är det i regel OK över hela registret. Det är lika viktigt att en motor som aldrig körs på fullast når sitt rekommenderade toppvarv som en som alltid körs på fullast. En motor som inte befinner sej i det belastningsområde som det är tänkt kan drabbas av en rad otrevligheter på sikt.

Tyvärr är det så att till en viss gräns lönar det sej rent bränsleekonimskt att öka den termiska belastningen på motorn och minska varvet. Om man drar det för långt mår motorn dock inte bra av det. En Yamaha 4-taktare bör nå minst 5700 rpm vilket oxå bekräftas av Körfakta. Du har svårt att hitta nån motor proppad till mindre än det. Det är nog ingen större fara för din del då du nog kommer hämta lite varv på hissningen. Ligger du kvar på 54-5500 bör du fundera på lägre stigning för med lite mer last eller hår i botten kan du hamna farligt lågt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det blir spännande i vår att få se vad hissningen gör.  Kollar man körfakta på 61CC vad hissning med ett hål gör, så tror jag också att det borde göra min 100rpm ytterligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker upp tråden, kanske finns det någon mer som har en 63 BR som kan ge lite svar på prestanda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu har Yamarinåterförsäljaren hjälpt mig att montera vindrutetorkare på båten.

MVH/Anders

post-583-1394236562,0761_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passade på att ta en bild på förarplatsen när jag var där för att titta på vindrutetorkaren.

Under mina 10 år som båtägare har jag bara navigerat med hjälp av papperssjökort och kompass, och jag har ännu inte gått på grund.
Detta är min första GPS i en båt. Jag är mycket imponerad av snabbheten och det digitala sjökortet. Jag har alltid med mig pappersjökort för att få en bra översiktsbild.

MVH/Anders

post-583-1394236562,1326_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt!!  Du får raportera om hur vindrutetorkarna fungerar, kanske kopierar jag dig isåfall.
Provade med TC Nano Glass i sommras och det fungerade rätt OK men när det verkligen regnar eller går sjö så fungerar det ju inte.

/Havskatt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Havskatt!

Jag vet inte vart i vårt land du och din båt befinner sig, men kommer du till Göteborg är du välkommen att ta kontakt med mig för en provtur.

MVH/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stockholm, tack för erbjudandet!
Tyvärr inte troligt att jag har vägarna förbi. /Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon!

Seasea i Göteborg hade 25% rabbat på hela sortimentet i går. Jag köpte en propulsepropeller (modell 9902) till min Yamaha 150 hk-2010 utan att veta om detta var en bra investering eller ej. Skall ha den som reservpropeller i första hand, men jag skall ge den en chans att visa vad den kan.
Min svarta stålpropeller med 3 blad (Yamaha original) med 19 stigning har en diameter på 13 3/4 (är inte riktigt säker på diametern, det står bara M 19 på propellern).
Propulsepropelern med 4 blad har en diameter på 14;5, stigningen är justerbar mellan 14-22.
Jag återkommer i vår/sommar med mina erfarenheter vad gäller marchfart, acceleration och toppfart.

Har någon av er erfarenhet av Propulse?

MVH/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade faktiskt en ProPulse på min förra båt Yamarin 5200 med en 75hk. Hade problem med kavitation och att stålproppen släppte i vattnet, blev mycket bättre när jag bytte. Så det fungerarade utmärkt för mig, vet ju inte hur det hade blivit med en rostfri dock. Spännande att höra hur det kommer att fungera för dig. Se till att köpa minst 2st extra blad så du har att reparera med, kör du på något så går oftast två blad.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Havskatt!

Har du ett eller två batterier i båten?
Jag frågar för att jag har två stycken 115 Ah (ett för start och ett för förbrukning) och har inte hittat någon bra placering på det andra batteriet. Ett batteri väger ca 30 kg.
I sommras hade jag det brevid startbatteriet. När jag tog upp båten i höstas såg jag att vattenlinjen var mycket högre (ovanför bottenfärgen) på den sidan som batterierna satt på (styrbord sida).
Funderar nu på att flytta det till babord sida.

MVH/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På många båtar med lite skarpare V-botten är det faktiskt inte så dumt att ha lite SB slagsida vid stillaliggande. Propellerkraften vrider båten rätt i planingsfart, proppen snurrar oftast i högervarv. Men lutar båten SB även i planingsfart på plattvatten har du för mycket vikt på SB-sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders!

Jag har bara ett batteri, hoppas att det fungerar i sommar när vi kör kylväskan.

Den har inbyggd kompressor och ska koppla ur om spänningen understiger det som behövs för att starta motorn.

Meddela gärna hur du löser det ifall jag också skaffar ett extra batteri.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Jarb. Jag får trimma babord trimplan betydligt mer än styrbord, vill gärna luta mot BB om man inte trimmar. Stämmer precis på Jarbs beskrivning. Är det inte lika för dig Anders?

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll!

Min båt lutar åt SB även när jag kör i planingsfart (10-25 knop) när fru och två barn är med.
På trimplanspanelen trycker jag på den vänstra knappen så att SB trimplan åker ner. Oftas räcker det med att köra ner trimplanet lite grann (två lampor av 10 st tänds på indikatorpanelen).

MVH/Anders



Senast ändrad av Anders | 16 december 2010 | 21:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Havskatt och ni andra!

Jag har kontaktat min återförsäljare ang pris på en Yamaha Reliancepropeller till min Yamarin 63 BR med 150 hk.
På båtmässan i Göteborg pratade jag med kunniga personer ang Yamahas propellrar, enligt dem är Reliance förbättrad mot första utgåvan.

MVH/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det det nya hub-systemet SDS du tänker på? Man har tagit fram en nytt nav som ska göra att det växlar liet mjukare och det ska visst komma på Reliance oxå. Är det nån ändring i övrigt oxå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jarb!

Så här står det på www.yamaha-motor.com/outboard om Reliancepropellern till F150 hk.
 

Reliance™ Series Propellers blank.gifblank.gif Yamaha’s Reliance™ Series propellers provide excellent performance with engines up to 300hp. An all-new blade design delivers more speed at all rpm’s than our Painted Stainless Steel propellers, excellent anti-cavitation, and enhanced grip for added bow lift and top-end speed. Overall handing and turning is significantly enhanced.
 

Som jag nämde i mitt förra inlägg påstår min återförsäljare och andra kunninga på båtmässan i Göteborg att det skall vara stor skillnad.
Tyvärr har jag inte testat själv, så jag måste lita på vad andra säger till mig.
Får jag ett bra pris slår jag till, blir jag inte nöjd kan jag försöka sälja den vidare eller använda den som en reservpropeller.

MVH/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den texten härhör från när proppen introducerades första gången så den indikerar ingen nyhet i sej. Kollar man på partnummerna är det fortfarande första generationen som gäller, sista två siffrorna i ett Yamahanummer indikerar i vilken version prylen är, 00 är första versionen. Det betyder ju såklart inte att det inte är en ny version på gång men det enda jag hört är att det är en SDS-variant på gång. Vad man läst om SDS är det stor skillnad vid växling med en sån propp om det nu är det säljarna menar. Någon förändring i proppen som sådan har det inte pratats om men det är alltså det du menar att bladdesignen på nåt sätt ändrats? Det jag reagerat över på min 19 Reliance är att den är väldigt tung o jag tror nog det går att göra den smäckrare utan att äventyra hållbarheten.

post-26269-1394236626,7001_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...