Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Anders

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    87
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Anders

  • Placering
    Kapten
  1. Hej! Är Powertech PTC en bra propeller? Jag har aldrig hört talas om den förut. Är det en propeller för bra marschfart eller en högfartspropeller? Är rädd att jag får lägre rpm än vad jag har nu då diametern är 14,25 mot 13,75. Anders Senast ändrad av Anders | 12 juli 2012 | 12:48
  2. God kväll! Vem vet vad det slutligen blir för propeller. Ingen propeller är fel för än den är testad på sin egna båt. Är Yamahas Turbo 1 bättre än Yamahas Performence på F150? Vilken stigning bör jag välja på Turbo 1 om Reliance 19 ger 5600-5700 rpm då diametern är större? Anders
  3. Hej! Jag är nöjd. Men kanske det finns någon propeller som är lite bättre. Yamaha har ju Performance, Turbo 1 mm. Jag har ju bara erfarenhet av Yamaha Black Steel 19, Yamaha Reliance 19 och 21 samt Propulse. Anders
  4. Hej Jarb! Du verkar ju vara kunnig i propellrar också. Vad tror du om en Yamaha Performance 3 x 14 1/4 x 18 på min Yamarin 63 BR med Yamaha F150? Performance har större diameter (14 1/4) och större bladarea än Reliance (13 3/4). Stigningen på Performance är 18 eller 20 Båtnytt nr 6 - 2010 har testat Yamahapropellrar på Yamarin 61 CC som har samma skrov men är ca 200 kg lättare än min. Dessutom är testbåten inte bottenmålad och lastad med en massa bra att ha med ombord utrustning. Detta är utdrag ur Båtnytt nr 6 - 2010 Performancepropeilern på 20 tum har en något större diameter än standardpropellern. Aven propellerbladen är större, medan kupp och rake är måttliga. Storleken gör att denna propeller har det absolut bästa greppet I vattnet, trots en extremt hög hissning. Den var bäst även vid accelerationsprovet. Det här är en perfekt propeller för den som vill ha riktigt bra marschfarter Reliancepropellern på 21 tum har samma diameter som standardpropellern, men med lite mera kupp och rake. Den har ungefär samma karaktär som en standardpropeller, men är lite vassare i allt. Den svarar till exempel bättre på trim och är därmed bättre på att lyfta upp en överplanande båt. Med motorn i färde hålet hade den en tendens att kavitera (= slira) med för mycket trim, men tredje hålet var ftir lågt och gav inte någon bra toppfart. Reliance 21 tum gavhögsta toppfart på 47 knop. Anders
  5. Hej! Om det inte hjälper att trimma in motorn kan trimplan vara till hjälp. Trimplan hjälper även till att stabilisera upp båten om du kör mycket långsamt rakt fram. Anders
  6. Hej! Här kommer mina egna körfakta med tre olika propellrar på samma båt (se bifogad fil). Båten är Yamarin 63 BR -2010 med Yamaha F150 hk -2010. Propellrarna är: - Yamaha Black Steel 3 13 3/4 x 19 - Yamaha Reliance 3 13 3/4 x 19 - Yamaha Reliance 3 13 3/4 x 21 Hoppas att detta kan hjälpa någon som skall köpa ny propeller till sin båt
  7. Hej Jarb! Ingen dum idé.Jag skall testa detta Jag vet att mina trimplan är rätt monterade. De pekar också uppåt när de är i hemmaläge (helt uppkörda). Anders
  8. Hej Soumi_batti! Jag letade bland mina bilder och till slut hittade jag en lämplig bild som visar hur mina trimplan är monterade på akterspegeln. På bilden ser du att de är monterade ca 10 mm upp. P.S. Det går tydligen inte att lägga upp stora bilder på maringuiden, jag måste komprimera dem först men jag hoppas att du kan se ordentligt. Har du trimplan på din Yamarin 64 DC? Anders
  9. Hej! Här kommer tre bilder på Yamaha Reliance 3 13 3/4 x 19 Anders
  10. Hej Soumi_batti! Mina trimplan är helt inkörda (uppfällda) när jag testar. Underkant trimplanen är monterade ca 10 mm upp på akterspegeln. Tyvärr har jag igen bra bild på detta. Ang sjöegenskaperna, båten går bättre med Reliance vs Black Steel. Du kan trimma ut motorn mycket mera med Reliance och därmed få minder våt yta vilket ger högre fart och mindre bränsleförbrukning. Men åter igen, Black Steel är ingen dålig propeller. Anders
  11. Hej Soumi_batti! Trevligt att ännu en båtantusiast är med i diskussionen. Jag vet inte om jag förstår din fråga hur den går i vågor. Det är ju inte propellern som gör en båts sjöegenskaper, men självklart påverkar den genom att kunna lyfta fören ordentligt. Det som påverkar är ju båtens bottenvinkel, hur vass stäven är, dina körkunskaper, hur du har lastat båten mm. I motsjö gäller det att trimma in så att stäven klyver vågorna istället för att båten flyger över vågtopparna. I medsjö gäller det att trimma ut så att fören inte åker in i vågen framför. Min motor är monterad i det tredje hålet som du ser på en bild i ett inlägg från 28 oktober 2010 i detta forum. Anders
  12. Hej! Idag söndag den 20/5 var jag ute och testade propeller Yamaha Reliance 13 3/4 x 19 på min Yamarin 63 BR-2010 med Yamaha F150-2010. Båten är bottenmålad för tredje året, fylld med alla saker som skall vara ombord (många kilo) och full tank (107 liter). Plats: Göteborgs södra skärgård i maj 2012. Soligt väder 23 grader och vind ca 4 m/s. FAKTA med Yamaha Reliance 13 3/4 x 19: Varv Knop Förbrukning 1500 = 6 = 1,1 nm/liter = 0,90 liter/nm 2000 = 7 = 0,9 nm/liter = 1,11 liter/nm 2500 = 10 = 0,7 nm/liter = 1,42 liter/nm 3000 = 16 = 0,9 nm/liter = 1,11 liter/nm 3500 = 22 = 1,0 nm/liter = 1,00 liter/nm 4000 = 28 = 1,0 nm/liter = 1,00 liter/nm 4500 = 33 = 0,9 nm/liter = 1,11 liter/nm 5000 = 37 = 0,9 nm/liter = 1,11 liter/nm 5500 = 41 = 0,7 nm/liter = 1,42 liter/nm 5700 = 43 = 0,6 nm/liter = 1,66 liter/nm, trimmar jag ut mer ökar varvtalet men inte hastigheten. Lyckades hitta en bra march vid 3800 varv, vilket gav 25 knop och en bränsleförbrukning på 1,1 nm/liter = 0,90 liter/nm. Vid gaspådrag känns motorn mycket rappare med Reliance 19 än med Reliance 21. Skall bli intressant att se varvtal och förbrukning med Reliance 19 när familjen och gäster är med i båten samt när barnen åker gummiring. Min slutsats innan jag har testat färdigt 19, Välj 19 om du vill ha en accelerationssnabb båt, har ofta vänner med ombord, drar gummiring. Välj 21 om du kör långa sträckor och bara är två vuxna och två barn ombord, då får du ca 2 knops högre marchfart och ca 0,5 dl lägre bränsleförbrukning/nm. Anders
  13. Hej alla propellertestare! Om ni läser i Yamaha körfakta 2012 på sidan 3 längst ner står det bla. följande Två båtar av samma typ kan variera i vikt, vilket påverkar farterna. Bottenmålning och beväxning påverkar farterna negativt. Bränsleförbrukningen kan påverkas vid upprepade gaspådrag och gasavdrag. Vid våra mätningar har motorn körts med ett konstant varvtal under en viss tidsrymd. På sidan 4 under punkt 2 står det bla. följande Båtarna har testats på flera olika varvtal. Först på toppvarvtalet, sedan har vi dragit av 500 varv/minut i olika intervaller. Vid samtliga tester har vi valt en propellerstorlek som ger ett så högt varvtal som möjligt (inom motorns rekommenderade varvtalsområde). Enligt motorfirman som servar och har hand om min Yamaha F150 på vintern (de är en auktoriserad Yamahaverkstad) är det mycket viktigt att varvtalet hamnar över 5600 varv/minut med en person ombord. Hamnar varvtalet under detta kommer motorn att gå tungt när det blir fler personer och last ombord vilket innebär hög bränsleförbrukning och risk för överhettning. Med denna kunskap är jag övertygad om att Yamaha Reliance 19 är ett bättre val är 21 på Yamarin 63 BR med Yamaha F150 hk . På min första provtur i 7 m/s kom jag upp i 5700 varv/minut med 19 vilket gav 43 knop, Då jag har kört och testat båda stigningarna (19 och 21) på samma båt vet jag att accelerationen är märkbart snabbare med 19. Innan jag publicerar mina egna körfakta med 19 vill jag köra och testa mera. Här är mina egna körfakta vid fullgas, men personligen är varvtal, knop och förbrukning viktigare vid marchfart. Black Steel 19 varvar 5900 vilket ger 41 knop. Reliance 19 varvar 5700 vilket ger 43 knop. Reliance 21 varvar 5400 vilket ger 43 knop (5400 varv är för lågt med en person ombord). Varvtalet blir alltså 200 varv lägre med Reliance 19 och två knop snabbare trots lägre varvtal jämfört med Black Steel 19 , då Reliance har större bladarea och är mer cuppad. Om ni läser i Yamaha körfakta på båtar runt 6 meter och med 115 hk -225 hk ser ni att testresultatet med 2 personer ombord ligger mellan 5600 varv/minut till 6000 varv/minut. Med 4 personer ombord sjunker varvtalet 100-200 varv/minut. Anders Senast ändrad av Anders | 07 maj 2012 | 12:25
  14. Hej! Har nu gjort en första provtur med nya propellern Yamaha Reliance 19 på Yamarin 63 BR med F150. Det är inte rätt väder i Göteborgs södra skärgård idag för att göra riktiga tester, det blåser 7 m/s, är 7 grader i vattnet och 11 grader i luften. Propellern svarar bra på trim, det är skillnad mellan Black steel och Reliance. Vid full gas och max uttrimmat hoppar varvräknaren mellan 5700 och 5800 varv vilket ger 43 knop. Bränsleförbrukningen visar (Dist. som har körts, nm/l) 0,6 = 1,66 l/nm. Med min lilla propellerkunskap kan jag bara konstatera att 21 är för stor stigning för denna båt med 150 hk om man lastar den med en massa bra att ha med ombord utrustning. Motorn varvar ut med 19. Återkommer en annan dag med mer testfakta. Anders Senast ändrad av Anders | 30 april 2012 | 17:10
  15. Bild på akterspegeln med nya propellern monterad och trimplanen helt nerkörda. Anders
×
×
  • Skapa nytt...