Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
thomas-marine

En gammal stålbåt vid namn Nordwind Darwin

Rekommendera Poster

Har läst gamla inlägg om båtnamn och att många drar sej för att byta namn på sina båtar. Och då kom jag på att det kanske fanns en chans att den enda segelbåt jag varit med och seglat på, innan jag och min man var ute i somras, kanske faktiskt finns kvar med sitt ursprungsnamn. Vore jätteroligt att veta om den fortfarande finns kvar och är lika charmig som jag minns den. Nordwind var byggd i Australien och seglades hem till Sverige i början på 80-talet. En stålbåt, ca. 12-13 meter lång. Om någon känner till den, vore det kul att höra om den gamla damen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg båten mycket väl eftersom det var min brorsa Dick Karlsson som byggde den i Australien och sedan seglade hem med den. Han sålde båten för ett antal år sedan och jag tror den gick till Gävle. Dess för innan hade han den i hemmahamnen Åmål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att få fram uppgifter om gamla båtar är att ringa Riksarkivet. http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=2241&refid=1122

 

Där förvaltas det gamla statliga båtarkivet som var i drift nån gång mellan ungefär 1987 till i början av 1990-talet. Om båten var svenskägd borde den va med i registret. Det var dock många båtägare som var obstinat och struntade i att registrera sina båtar.

 

Det är bra om du har så mycket uppgifter som möjligt. Du får be evitan Att han skickar dig kontaktvägar till sin bror och även berättar allt han vet om båten.

 

Sen är det tur och träff beroende på vem du träffar på riksarkivet. Det brukar va en speciell person som har hand om båtregistret. Jag har utnyttjat riksarkivet mycket i min forskning kring olika båttyper så som; L32, Vagabond 31, havsfidra och storfidra samt många enstaka båtar, speciellt när det uppstått frågetecken runt båtar som jag varit spekulant på. Konstigt nog har alla dessa varit i Stockholm Förvånad

 

Om du får träff på riksarkivet be att de mailar över uppgifterna i EXCEL-format. Om de börjar tjaffsa om personnr, be att de tar bort dem.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hon bredare än 4 meter så har du henne i skeppsregistret också

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej men hejsan! Glad Vet inte vem av hans bröder du är, men vi har säkert träffats!

Hoppas att den är bevarad, för det var ett enormt arbete som låg bakom den båten!

Och det var härligt att vara ute på Vänern med den!

Hälsningar Marine Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande Hejsan själv thomas-marine! Möjligt att vi har träffats. Jag har inte vidarebefordrat detta till Dick ännu, han är än så länge datorfri. Båten har han aldrig ångrat att han gjorde sig av med (säger han i alla fall), det blev för mycket jobb. Vore kul om nuvarande ägare till Nordwind och berättade om vad som hänt med båten.

Hälsningar

Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Evitan/Bosse

Tycker också det vore intressant att veta var båten finns i dag. Fick ju faktiskt en tur med den då vi jobbade ihop på varvet en gång i tiden.

Nej,har svårt att tänka mig Dick tillsammans med en dator.

PS/Hälsa Karin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...