Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Veiron

Styrningen sönder - styrvajer av?

Rekommendera Poster

Ratten går bara runt runt, och styrvajern matas runt ratten när man vrider på den.. allså, den har nog nån slags fjäder i sig och nu verkar det som om vajern har gått av och bara snurras genom styrningen.

Är en nordkapp 17DC, med en mercury 70hp utombordare från -83.

Var detta begripligt? Vad kan man göra?

Upptagning på fredag! Panik! Vad gör jag om jag inte lyckas laga det, måste köra från vasastan till Bromma med den i morgon eller på fredag innan kl. 10. Finns det någon som kan dra bort den mot betalning?

 

Tack så hemskt mycket på förhand från frustrerad båtägare med panikångest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vridit ratten hårt när det har gått trögt?

Då kan styrningen vara trasig framme under ratten. Där ska ett kugghjul snurra på motsvarande kuggstångsliknande vajern. Kuggvajern som man kan kalla den just vid styrningen trycker ut navets plastkåpa som kan spricka. Kåpan ska hålla kuggvajernpå plats mot kugghjulet.

Det kan bli svårt att hinna byta ut det men kolla så det inte bara är ratten som går runt på axeln eller nåt sånt.

Jag föreslår att du försöker fixa en nödstyrning med en bräda som du monterar på motorn på nåt sätt. T.ex tejpar mot kåpan i värsta fall. Finns ingen nödstyrning undanstoppad nånstans. Verkar riskabelt att lita på vajerstyrning som lägger av när den själv önskar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkar det är det inget fel vid ratten, den matar vajern som den ska. Då har nog vajern gått av, troligen där den är infäst i styrstaget till motorn. Det är ju relativt lätt att bara dra i en ny vajer i höljet.

 



Senast ändrad av Flipper_510_HT | 07 oktober 2009 | 10:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan man måste ställa är om motorn ha styrrörsstyrning eller en styrning där varjern fästes vid sidan av motorbrunnen och dess ände fästes vid motorn. Den andra varianten är klart enklare at byta, men även styrrörsstyrning går.

Det går relativt snabbt att byta vajern, ta loss den befintliga med dig till butiken så att du får rätt styrvajern med dig. Skulle uppskatta att jobbet tar mindre än en timme om man inte har tummen mit i handen eller om något är svårt att komma åt.

Förslaget med styrbrädan är vettigt, det är inte långt mellan Vasastan och Bromma och kör man 5 knop så kan man styra med brädan eller direkt genom att hålla i motorn. Men det kanske kräver 2 mans bestättning, en som hanterar gasen och en som hantear motor.

Vilken av styrningarna man än har så finns det ett ställe fram på motorn där draglänken eller styrvajern fästes i normala fall. Det är bara att skruva ett kort handtag där och då kan man styra, som alternativ till den fasttejpade brädan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ratten fungerar och matar på, men vajen måste ha gått av eller lossnat. Så här ser staget till motorn ut, antar att det är den lite mer invecklade varianten?

Bräda verkar svårt, dessutom är jag student utan bil och brädor så det kan bli lite svårt att få tag på någonting bra, även om det säkert går. (hopplös landkrabba)

Om jag inte lyckas sätta fast vajern, vet ni något sätt att få den dragen till bromma? Man kanske kan ta kostnaden på försäkringen..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa inringade delar (kulled plasthylsa), och se om du kan dra ut vajern eller om bara staget följer med.

Har den gått av, ta med dig delarna till en marina och köp nytt.

Du behöver inte byta höljet nu, tryck bara i nya vajern. Fixa resten på land.

 



Senast ändrad av Flipper_510_HT | 07 oktober 2009 | 12:28

post-19622-1394236115,7952_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

maj, vajern verkar följa med ut oavsett om jag lossar på något.. när jag vrider tillbaka på ratten knuffar den dock motorn, så att styra åt styrbord går, men inte åt babord. frågan är dock, hur får jag vajern att fastna igen så det börjar dra

Den skulle ju kunna vara av på mitten men också vid fästet, och då kanske gå att skruva fast igen? men i så fall hur?

Hmm, jag kanske har tummen mitt i handen.. alltid trott motsatsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu fick jag loss den, den hade gått rakt av lite längre in, bifogar bild.

Helt klart är att det ska räcka med att köpa en ny, men var gör man det? Är det dyrt?

 

 

 

post-10003921-1394236115,8616_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med dig din nuvarande vajer till närmaste båttillbehörsbutik så får du en likadan i utbyte. (Det finns två olka tjocklekar på vajern samt längden är inbränd i ditt nuvarnade hölje). Dyrt och dyrt, vajern kostar någonstans kring 1000-lappen. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Puttra dit på tomgång och styra mha vajerstumpen fritt i näven (arbetshandske kanske vore bra) ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast du måste ta med dig hela vajern så att du får rätt längd. Även den del som intr syns på bilden.

Du har den gamla modellen som är mycket enkel att montera !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...