Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
KillerBoo

Importera prylar fr USA

Rekommendera Poster

Jag har hittat lite av varje hos ett US-företag, bl a plotter, autopilot och VHF -till ett totalt värde av lite drygt $ 1200. Hur funkar det när man beställt prylarna? Alltså, ska jag anmäla detta till tullen innan grejerna anländer för att vara säker på att inte grejorna fastnar där på obestämd framtid, eller är det något som sköter sig självt

Visst slipper jag helst tullkostnaderna, men inte till priset av att det tar evigheter för tullen att släppa från sig mina grejer... Jag betalar gärna tullkostnaderna om så är, det blir ändå grymt mycket billigare än att köpa sakerna här hemma, bara jag kan vara säker på att inte pryttlarna fastnar hos nån nitisk tullare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Dom gångerna jag har beställt båt prylar och verktyg från usa så har jag aldrig anmält detta hos tullen. funkar hur bra som hälst ,brukar ta 5-10 dagar att få hem ett packet.

men vad som bestämmer när man får betalla tull och moms vet jag inte.

har vid två tillfällen köpt startmotorer för 1000:- sek st och har då inte betalat någon tull/moms

Men när jag köpte verktyg för 3000:- sek så fick jag betala 880:- i tull/moms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sammaerfarenhet. Det är smidigt att beställa och ett lotteri om det blir tull på det. Kanske gör de stickprov i tullen.

Vad är det för företag du hittat?

 



Senast ändrad av ciaraud | 07 oktober 2009 | 06:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt med ett forum fullt av erfarenheter!

Ni menar att jag iallafall inte behöver göra något INNAN grejerna anländer? Blir det tullkostnader så försenar det iallafall inte leveransen något nämnvärt och inga hutlösa straffavgifter?

Ciaraud:

Jag har tänkt mig handla på boatersland.com, alternativt jandhproducts.com Det lutar åt det sistnämnda, som varit riktigt snabba med svar på mina frågor. Har t.ex fått svar med vändande e-mail på en söndag kl 06 EST. Om inte annat visar det ju på en bra sevicevilja plus att dom dragit av lite extra som ett paketpris. Dessutom skriver dom ner varuvärdet på tulldeklarationen till sitt inköpspris, vilket gör att även om grejerna fastnar i tullen blir det lägre kostnader :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sett beställer du, och sedan kommer en separat faktura från tullen, Fedex, Posten eller vilken väg det går, med moms på totalbeloppet (dvs inkl. frakt) och tullavgift. Ibland skall denna vara betald för att man skall få ut paketet, ibland har jag fått fakturan flera veckor efteråt.

Men jag ser att du skall beställa en VHF. Tänk då på att denna måste vara CE-godkänd och alltså uppfylla de europeiska radiolagarna. Annars kan det hända att du inte får ut den från tullen alls. Just radiosändare (bl.a.) får man inte importera till europa hur som helst. Sedan är det inte säkert det går att ställa in den så den får vår kanalplan med L1 och L2.

Autopilot har jag själv köpt från USA. Dock skall man se upp då med - de amerikanska reglerna för att elektronik inte orsakar radiostörningar o.s.v. (EMC) är slappare och ibland har inte tillverkaren exakt samma modell i USA och europa. Kan skilja bara någon obetydlig slutbokstav i modellbeteckningen. Ofta inget problem, och deblir knappast kvar i tullen i alla fall.

Funderar du på ekolod, så kolla modellen noga. T ex Humminbirds USA-modeller kan inte ställas om till meter, utan visar fot. Ett litet x efter modellbeteckningen visar (oftast) att den är världsanpassad och kan ställas om till metriska systemet. Lowrance däremot får överhuvudtaget inte säljas till köpare på utomamerikanska adresser - ett avtal som alla amerikanska Lowrance-ÅF måste skriva på. O.s.v.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Ingemar, för ett  väldigt uttömmande svar.

När det gäller VHF:en så ska den vara CE-märkt/godkänd.

Ekolod o plotter har både svenska menyer och hanterar metriska systemet. Autopiloten är en helt vanlig Raymarine ST1000 så där hoppas jag på gudskelov :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...