Gå till innehåll
torsdag 11 september 2025
Westfjord26

Hisingen runt

Rekommendera Poster

Åkte för en massa år sedan Hisingen runt med en av skärgårdsbåtarna, funderar själv på att göra den resan, är riktigt fint faktiskt. Någon som har tips om vilket håll man skall ta med tanke på strömmar o.s.v, Göta älv eller Nordre älv upp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker man bränslesnålt så är väl Nordre älv -> Göta älv bäst, då det är nedströms hela vägen... men jag skulle nog åkt tvärtom, Göta älv -> Nordre älv... Känns som om man (jag) får ut mer av det... kan dock inte förklara varför, känns bara bäst så för min del... Men en fin tur är det... åkte den med en turbåt för tre-fyra år se´ n, och vill gärna göra om det med min egna båt... att jag bor på Hisingen, i Kärra, och där åker man ju förbi...Skrattande

NOTE: Redigerat p g a stavfel...

Senast ändrad av Keddy | 12 september 2009 | 10:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag fattar rätt av vad du skriver så rinner alltså Nordre älv, mot Kungälv?, jag trodde att både Göta och Nordre älv rann ner mot havet. Är det som du skriver så blir nog det mest naturliga med tanke på farten i snipan att ta Nordre upp och Göta ner för min del. För det torde väl rinna med 2-3 knops fart, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Nordre älv och Göta rinner båda ut i havet. Ca 2/3 av Vänervattnet rinner ut i Nordre älv.Beroende på hur dom tappar i Trollhättan samt hur västerhavet trycker på så kan motströmmarna variera.(styrs via skärmarna i Ormo) Jag hade valt Göta älv upp.

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är helt rätt av dig... det är jag som fått sirap i hjärnan...Skäms

Nordre älv rinner naturligtvis från Kungälv till havet, och skapar därmed motström från havet till Kungälv... Hade massor av otur när jag tänkte där...SkämsOskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

F*n... nu svarade jag t o m på fel inlägg... skulle varit det senare... Så jädra hård har väl inte helgen varit...Cool inte vad jag kommer ihåg iaf...Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kört där några ggr. Har alltid kört Nodre-älv upp, lättare att styra mot strömmen än med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lånar den här tråden för två frågor:

Kan man åka under bron vid Fars Hatt i Kungälv med en mindre motorbåt?

På vilken sida av de två gröna prickarna vid Nordre Älvs anslutning till Göta Älv ska man köra?

Hälsn Arne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid restaurangen Fars Hatt är höjden ca 1m. Bron söder om fästningen har 5,2 m fri höjd, det går att beställa broöppning om du inte kommer under.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det står en båt på grund på fel sida prickarna där nu. Stått ca: 1 vecka. Det är inte fösta gången. Jag fattar inte att folk inte ser prickarna där.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, prickarna har de nog inte kunnat undgå att se... men de har nog inte vetat vilken sida om dem de skall gå... Kommer man från Kungälv, skall man välan ha dem på styrbords sida om inta jag är fel ute... någon får i så fall gärna rätta mig där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde runt Hisingen i lördags med vår styrpulpetbåt. Turen är en lättkörd och trevlig omväxling till Bohusläns skärgård. Vi körde uppför Nordre Älv, åt medhavd lunch vid Fästningsholmen i Kungälv och fikade vid Göteborgs gästhamn. På Göta Älv körde vi kanske lite fortare än vad man får. Det blev en perfekt dag på sjön!

Hälsn Arne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter nästan ett år blev det av idag, en helt otroligt mysig tur, tog Göta älv upp, stannade i Kungälv och tog en lunch med sill o färskpotatis och naturligtvis den lille en då man har en båt under 10 meter som gör under 15 knop! Nordre älv ner, dock lite båsigt ner till Lilla Varholmen igen, men en väldigt härlig dag i goda vänners lag. Kan klart rekomendera rutten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Måste erkänna att jag aldrig gjort den resan, trots att jag fyllt 61, men att tanken slaget mig ett flertal gånger. Kommer inte att ske i år heller tyvärr, men nästa år vore det väl skam om det inte skulle kunna bli av, då några släktingar från norr kommer på besök!

Hört att det är strömt där båtplatserna ligger, men hur strömt, 2 knop eller vad? Vilka tider på året är bäst för ett besök, med tanke på tillgång till förtöjningsplatser? För det finns väl gått om gästplatser hoppas jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...