Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

draco23

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    118
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om draco23

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tvätta tanken med hypoklorit! Klorin finns att köpa lite varstanns.(utspädd variant av hypo) Det gäller att döda dom gröna o svarta baggarna som kan växa i skicktet mellan diesel o vatten.Tanken och hellst alla slangar ska luckta simbad då finns det en chans att baggarna dör. //Erik
  2. Det verkar ha varit en millenium bugg i sommras. Gps:en fungerade som vanligt vid hummerfisket i höstas. Fortsättning följer nästa sommar. //Erik
  3. Hej. Skulle tro att om du kopplar bort växelviren från aktuatorn och provar så känner elektroniken av om lägena är ok. På 290DPE så ställs spelet in på drevet så jag antar att det samma gäller ditt drev. Det är om inte annat värt ett försök innan du åker till varvet med stora plånboken. //Erik
  4. Hej. Om allt är original så gäller följande enligt Penta´ s verkstadshandbok: Förgasare Holley 4150 Aq271 till motor nr 4100106052: primärmunstycke 74 sekundärmunstycke 85 Acc pumpsinställning läge 2 Chokeinställning 4 streck höger Aq271 från motor nr 4100106053 primärmunstycke 72 sekundärmunstycke 80,90 Acc pumpsinställning läge 2 Chokeinställning 4 streck höger Som tidigare skrivits så har Hansen Marine delar. (kan köpas via din lokala Mekonomen butik utan frakt kostnad) //Erik
  5. Den uppdaterar nog satellitdata. Din GPS behöver positioner, bandata mm för satelliterna för att kunna räkna ut positioner åt dig. Ibland tappar GPS-en minnet p.g.a. batteribyte, reset eller annat strul. Då måste nya data läsas in för att den ska fungera igen. Eftersom GPS-en inte vet var på jordklotet den befinner sig så kan det ta lite tid innan den börjar hämta ner satellitdatat. Det brukar ibland fungera på samma sätt första gången du startar en GPS (kallstart). En del GPSer kan ges en ungefärlig position (aktuellt land brukar räcka) för att positioneringen ska gå snabbare. Jo jag köper det resonemanget men att det ska behöva ta 10-12 timmar utan att gps:en hittar några sateliter tycker jag är lite lång tid! På våren vid första sjösättning/på sättning av gps:en brukar det ta max 5-10 minuter innan positionen låses så nåt strul är det. //Erik
  6. Hej. Då ställer sig ju vän av ordning frågan vad uppdateras via gps sateliterna? Dom sateliterna lär ju inte veta vilken gps jag har. //Erik
  7. draco23

    Garmin298 problem

    Min 298 hittar inte några sateliter! Var ute nästan hela dagen igår utan att den låste någon satelit, jag prova o starta om den ett antal gånger. Idag på vägen hem så helt plötsligt stod det uppdaterar på skärmen, och ca 5 min senare fungerade allt som vanligt. Någon som har varit med om liknande fenomen? Man vill ju kunna lita på prylen ifråga..... Var idag inne på Garmins hemsida och det verkar som jag har senaste uppdateringen därifrån. //Erik
  8. Hej. Känner igen felsymptomen! Fick liknande dock redan vid start försök varvid det inte gick att starta. tilta upp drevet till hälften o sedan gick det att kvittera/starta. Har nu en lite längre växelvire. Jag har förvisso en Kad44 men skulle tro att aktuatorn är den samma som du har. Alltså innan du åker till varvet o pungar ut med en massa pengar kolla växelviren..... //Erik
  9. Hej. Har förvisso en Kad44 men har upplevt samma fenomen. Pratade med Penta folk och dom menade att kör man länge med kompressorn så kan den bryta säkringen något i kopplingen clutchen blir varm och strömmen stiger. Rådet jag fick var att ha en extra brytare för kompressorn. På min 44 fungerarar inte detta då elektroniken kommer att larma ut, men på Kad32-43 fungerar en extra brytare. Kan ju vara så att din babordsmotor eller ialla fall kompressorn blir varmare än dito styrbords. //Erik
  10. Säkert nån form av glapp kontakt ! 5-56 eller liknande på kontakterna på givaren. //Erik
  11. Hej. Sitter hävarmen på givaren kopplad åt rätt håll? Har mätaren fungerat tidigare? När nu tanken är tom vad händer om du lossar givaren och leker med den visar instrumentet tom/full som den ska? //Erik
  12. Trollkula! Har du en hävarmsmätare så vänd på hävarmen så visar den nog rätt värde! //Erik
  13. Som tidigare skrivits snygga instrument är väl upp till var och en! Knappar till trimplanen finns också att köpa (Roca sälj bla av Hjertmans) köpte sådana till förra båten som hade Insta Trim. Titta på baksidan av dina nuvarande knappar och jämför med dom du vill montera se till att det finns lika antal anslutningar så ska det inte vara några större problem att snygga till instrument panelen. Tänk på att till trimplanen bör du ha återfjädrande brytare.(troligen även till drevlyften) Andra förslag på ställen att hitta knappar på, Elfa, Kjell & Co, Klas O mm. //Erik
  14. Hej. Förvisso inte en 31 motor men min turbo visade liknande fel som din.(har en Kad44) Lämnade in den för helrenovering i höstas hos Turbo & Dieselservice i Surte, iår var motorn som ny. Jämfört med Penta´ s utbytes system så slutade notan på ca halva priset. Demontering o montering gjorde jag själv inga större problem då mitt motorrum är någorlunda mekvänligt. //Erik
  15. Hej. Växel i eller ur spelar ingen roll om det nu är knutkorsen som låter, då växel-lådan sitter i drevet efter knutkorsen. På förra båten (Aq271/290dp) fick jag knack ljud om jag på lite förhöjd tomgång höjde drevet mot max så blev ljudet mer metalliskt, visade sig att knutkorsen var slut. Prova råden som Berra skrev så går vi vidare därifrån. //Erik
×
×
  • Skapa nytt...