Gå till innehåll
lördag 18 juli 2026
blomme

x79, express eller maxi racer!

Rekommendera Poster

hej! jag hade tänkt att köpa mig en segelbåt som både är bra racing och crusing. jag vill ha hyfsad standard inne. vilken båt skulle ni välja? och jag har tänkt mig antingen x79,express eller maxi racer. nån annan kanske vet någon annan båt som är bättre!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Karl-Oskar

Av nämnde båtar rekommenderar jag x-79 Den är rymligast och racigast. (och snyggast?) Om du däremot vill kappsegla entyp så är expressen mer vanlig. Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bra val alla tre. X 79 har i original bättre beslag än de andra som bland annat togs fram för att konkurrera ut J 24. En mekad Express är nog ett bra köp. Kolla upp beg.marknaden för segel. Vi seglade Själland runt en del förr och då gick X 79:orna som skållade troll. Men råd 1 får bli att kolla upp beslag och övrig mekstandard . Där kan man spara litta kulor Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, var just inne på en dansk sida med en X 79 i bakgrunden på en bild. Jag hade glömt hur fräck den är. Påminner lite om en 1/4-tonnare jag har seglat. 1) X 79 2) Express 3) Maxi Racer, får det bli . Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst s.pindell

x79 är vrål häftig! Seglar nog några snäpp bättre än maxin å expresen men kan ju va kul å tävla express . :x-mas:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Karl-Oskar

Kom på en annan båt som är rätt grym: Banner 28 R Denna rackare har planande skrov och kostar som en x-79. (Vet några som gick ifjol för under 100´) Att den är 2 fot längre är en bonus, med hög rigg har jag för mig att den seglar på lys 1.18. En riktigt rolig båt för snabb cruising eller lysseglingar, för entyps tror jag man får bege sig till Norge. Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tobbe

Hej . Helt klart Maxi Racer. Den är rymligast och har bättre byggkvalitet än Express. Härliga skålade dynor i ruffen. Den seglar bättre än Express och lika fort som X-79, utom hård undanvind då X-79 planar. Jar har ägt både Express och numer Maxi Racer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...