pgh73 2 Postad 2 September , 2009 Jag håller på att lära mig så mycket jag kan om att trimma riggen på min Accent 26. Det jag är inne på nu är att på olika sätt plana ut storseglet när det friskar i. Detta kan man göra bl a genom att luta masten bakåt. Antingen med hjälp av att sträcka akterstaget eller dra vanten lite hårdare (har jag läst) Lättast är väl med akterstaget. Men hur mycket skall man/kan man dra på min Accent 26? Är det bara till att sträcka staget eller gör man något annat samtidigt? Frågorna är många när man är nybörjare :-)En mastheadriggad båt med dubbla undervant (för kännedom) Hjälp mig att trimma riggen rätt. Tävling imorgon på klubben ;-) /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 1 Postad 2 September , 2009 Om du drar i häckstaget händer två saker !. du spänner förstaget vilket ger mindre krängning planare försegel 2: om du har lösa undervant så böjer du masten och planar storseglet. Ju hårdare vant du har ju mindre planar du storseglet och ju mindre planar du förseglet. At hitta rät balans i det ägnar dom mycket möda åt ända upp på OS nivån. Lägger du till toppvantspäningen som man kan variera en hel del så börjar seglingen bli intresant. Så jobba på Ju mer spännig på alla stag ju bättre går båte i hård vind och ju lösare rigg ju bättre seglar båten i lätt vind. Vi letar alla efter rätt ballans i alla väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 414 Postad 2 September , 2009 Lägg också till att sträcka ut seglet på bommen med uthalet samt att sträcka cunningham. Att flytta blocken till genua/fock på skenan verkar många också glömma bort. Fast det är ju egentligen segeltrimm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 2 September , 2009 Kanon med input om hur man skall gå till väga eller iaf de olika metoderna. Sen är det väl bara att ta dessa med en och testa loss på kommande seglingar... Kul e´ det i alla fall :-) /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappseglarn 0 Postad 24 September , 2009 Hej Pär Jag har seglat lite masthead båt, men jag vet lite hur man kan göra med de. Som du kanske vet så är Genuan motorn på en Masthead båt, storseglet drar inte lika mycket. Men du kan ju dra i akterstaget cunningham, bomutal och kicken, då har du i stort sätt planat ut storseglet så gott det går. Om det inte räcker till så ska du isånafall reva på storseglet, för genuan är ju själva motorn o den rör du inte i första taget om du inte familjeseglar såklart men 1.Kör trimmen jag sa 2 ha besättning ca3-5man 3 reva och 4 byt till 2an på genuan. Sen har jag tagit en bild också som passar bra när det brallar i från www.seglingsbilder.se , på segling tjörn runt. En Maxi 77a. du ser att han har revat men det är nästan på gränsen i den här vinden och att genuan har veck på förliket det är för buckit hissa den mera så de försvinner. Hoppas du fick någon hjälp eller tips hoppas seglingen gick bra. ///William Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 24 September , 2009 Dags för ny tävling på lördag så då är det läge för trimning igen. En annan fråga, varför gör man Gen 1 och Gen 2 med bara ca 1,5 kvm skillnad? Är det lönt att byta öht? Gen 3 ligger på ca 16 kvm så där är ju mer skillnad. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 414 Postad 24 September , 2009 Eftersom vinkeln som bildas mellan seglets akterlik och förstaget avgör kryssvinkeln har jag svårt att förstå poängen med genua 2 3 över huvud taget. Visst, det funkar på öppnare vindar, men å andra sidan brukar det då funka med fullt ställ ändå. Mitt råd är - kör med genua 1 som huvudsegel och kryssfock (110%) som komplement när det friskar i på kryssen och det kränger såpass att båten mest kanar i sidled. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser