Gå till innehåll
måndag 03 juni 2024
PiJay

Hur fort tycker ni min båt ska gå?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Cresecent 44 (410x165 cm) som väger 200 kg med en 75 hk Johnson från 1986 (väger 89kg...). Ja, jag vet att det bara får vara max 50 hk på den men den satt på när jag köpte den och det var något jag missade (kan inte så mycket än).

Jag har fått upp den i 36 knop när jag åker själv och 32 med hela familjen (2 större barn min fru). Jag tycker att den tar emot lite vid maxfart och jag tror att den skulle kunna varva ur mer (varvräknaren funkar inte). Nu är det så att farten räcker mycket väl till och jag behöver inte mer fart men vill försäkra mig att den går rätt och är rätt monterad. Dessutom drar den nog mindre bensin om allt är rätt monterat.

Finns det någon bra tumregel för hur högt motorn ska sitta, hör hört något om kavationsplattan (är det den som sitter ovanför propellern?) - i vilken höjd ska denna vara jämfört med båten? Kanske behöver motorn justeras, jag kan sätta den ett hack högre.

Tar tacksamt emot era experttips :-)

// Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter hyffsat normalt.

Om fattat rätt är inte skrovet på den båten nåt direkt fartskrov(inte så skarp v-botten) tror den är byggd för runt 30knop eller nåt sånt.

Det du kan göra för att öka farten är att hissa motorn exprimentera med propeller och riggvinkel.

Baksidan med det är att du kan få sämre accelration med last samt att propellern kaviterar lättare( tar luft och slirar i vattnet).

Men som sagt med tanke på båttyp och ålder på motor så tycker inte jag att det låter onormalt.

 



Senast ändrad av Lasker | 13 augusti 2009 | 21:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasker,

Nej, båten är ganska plan och går inte speciellt djupt.

Tack för ditt svar. Jag tycker ju också att den gräver ner sig ganska mycket när jag ska få båten att plana ut med alla 4:a i båten. Båten går fint 0-7 knop men mellan 8-16 knop stegrar den mycket och denna hastighet kan jag inte åka i en längre tid utan bara när jag är på väg upp i marschfart (18-27 knop). lite tråkigt dock eftersom många fartbegränsningar är just 5, 8, 12... Jag har också hört att den 50 hk inte är mycket lättare så det kan ju inte ha med tyngden på motorn att göra. Men, som sagt, det kan ju med med hur högt motorn är monterad och här skulle jag gärna vilja ha lite mer råd innan jag går igång med förändringen. Det borde ju finnas en tumregel för hur högt den SKA sitta, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen bra bild på skrovet men den bästa jag har...

post-10010985-1394236060,0894_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kavitationsplattan ovanför propellern bör sitta i höjd med skrovet eller lite ovanför. ju mer v-botten ju tyngre båt/motor ju mer kan man hissa motorn pga att vattnet svallar up mer bakom skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farten har inte bara med storleken på motorn att göra, även propellern har en stor inverkan. Ju mer stigning desto mer fart får du, så länge motorn orkar. Material valet har också inverkan (rostfri= mer grepp= mer fart, men även dyrare och mer känslig för grundkänning ).

kavationsplattan ska vara i samma nivå som skrovbotten.

Att din båt gräver mellan 8- 16 knop är ett helt naturligt fenomen som alla planande båtar drabbas av mer eller mindre beroende på skrov utformning, den är helt enkelt på väg upp ur vattnet, och intervallet bör passeras så fort som möjligt. Motorn får arbeta som mest och drar då följdaktligen även mycket bränsle (för att inte tala om hur tråkigt det är att åka med fören pekande rakt upp). Risken är också att du drar åt dig sura blickar från andra på sjön när du kör förbi i 10 knop och drar ett jättesvall åt dom. Hastighetsbegränsningar på sjön är oftast satta efter nytto sjöfartens förutsättningar (de ska naturligtvis respekteras som övre gräns, men det är  tillåtet satt köra långsammare) . Om du tycker att planingströskeln är obehaglig kan den påverkas (minskas) med tex. trimplan eller att du kan justera trimvinkeln på motorn under gång (inte troligt på en Johnsson 86).

Jag tycker att farten låter rimlig med orginal propeller men med en så liten och lätt båt till en så förhållandevis stor motor är det viktigt att kontrollera att den inte övervarvar. Max varvtal står i instruktionsboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

plattan över propellerna ska sitta 25mm över skrovets botten enlig anvisninar som jag har läst, det kan du ju kolla,

men annars kan du ju prova att tilta upp motorn lite genov att flutta upptrimm pinnen ett eller 2 steg, båten kommer resa sig lite mer vid fullfas start innan den planar men kommer gå mycket lättare å fortare i vattnet, men kommer reagera lite svagare på styrning ,

något att tänka på,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Crecent 480 quattro en tyngre båt, med 75hk.  Jag hade även powertrim och stålpropp, den gjorde 37 knop. Det du skulle kunna göra är att prova trimma ut den tills den börjar att gunga med fören i ca 30knop, då backar du ett steg på trimpinnen. En bra marschfart för din båt är då ca 22-24knop min gissning är då att du kommer ligga på en förbrukning på 0,75l/nm. höjden på plattan bör vara i höjd med båtten. Höjer du den får du troligen bara problem med att motorn suger luft vid kraftiga girar. Framförallt vid vattenlek.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul min gamla båt Glad

Den gjorde samma fart på fullgas när jag hade den så det verkar stämma.

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att tips och svar - tacksam!

ska prova lite olika saker för att lära mig hur jag ska ha motorn inställd vid olika tillfällen. Problemet är ju att jag behöver ha motorn i översta hacket (trimmet) när vi är alla 4 för att den inte ska peka uppåt för mycket så jag har inte mycket att spela på. När vi bara är sänker jag motorn ett hack för att den inte ska gräva ner sig så mycket - med andra ord har jag inte mycket att spela på.

Det här med trimplan, går det att montera något på båten som inte blir så hiskligt dyrt och hjälper detta om jag vill åka i 6-15 knop utan att fören står uppåt?

Tackar!

// Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker då att den borde gå fortare än så. Hoppas du får några användbara tips och knop till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa eller låna en varvräknare och kolla varvtalet innan du går vidare( tips biltema).

Bra att ha en gps om du inte redan har det för att mäta farten.

Kolla också att stiften är fräsha samt att det inte finns något som bromsar bensintillförseln.(exempel små filter vid anslutning till förgasare elller på slangen mellan tank och förgasare)

 

Lycka TillCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...