Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Maxi84an

Maxi 84 - Ny Genua

Rekommendera Poster

Maxi 84 - Ny Genua...

Jag tror att jag fortfarande seglar med originalgenuan :-) De senaste åren har jag lämnat in den för en liten lagning på Gransegel, och för 500 kronor  varje år (!) och utan garantier har de lagat den tillräckligt bra för att den ska hålla ännu ett år. Men segelmakaren börjar se mer och mer tveksam ut till om det är värt att laga den.

Så nu börjar jag fundera på att köpa en ny genua. Vet någon mer om priser och tillverkare?

Jag har t.ex. hört att:

- ett svensksytt kvalitetssegel kan kosta 35 000.

- det finns billigare asiatiska segel för halva priset, men med lägre kvalitet.

Jag seglar för skojs skull och behöver inget supersegel. Lönar sig verkligen ett dyrare segel i längden? Kan man köpa seglet själv hos segelmakare i t.ex. Thailand? Finns det begagnade segel att köpa till Maxi?

Någon som köpt ny genua till sin Maxi 84 nyligen, kanske?

Tacksam för svar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12900:- Om du har den låga riggen

13800:- för den högre.

Kolla själv på boding.se

Hör inte så mycket

BB

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper en genua från en segelmakare som inte vet hur en Maxi 84 ser ut (kina) så får dui ett segel som har form hämtat från nån båt som är vanlig i det landet och din båt kanske uppför sig dåligt får dålig fart eller kränger för mycket. Om du köper segel från en Svensk segelmakare så käner dom till Maxi 84 an och kan anpassa seglet till just denna båt. Maxi 84an är ur ett modernt perpektiv en underrigga och tung båt och behöver segel därefter. Ett Svenktillverkat segel till din båt kostar ca 15 000 kronor och med höstrabbat 15% lägre. i ren drackron. Och då har du ett segel som varar i 10 år och seglingen blir betydligt roligare. Dyrt javisst  men jämför vad din bil kostat de senaste 10 åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj!

Man kan undra varför vi i Sverige jämt tror att vi är bäst på allting Skäms

Skicka en offertförfrågan till Piotr Kabat, jag kan lova dig att du får bästa pris och ett storsegel du kan va helt nöjd med. Kvalitet och skärning på segelduken väljer du juh själv, men till ett betydligt lägre pris... 

http://www.segelochbat.se/ Priser gäller t.o.m 13-04-2009 ALBIN VEGA 6.250 kr MAXI 77 4.600 kr MAXI 84 6.250 kr MAXI 95 9.300 kr ALBIN BALLAD 7.000 kr B-32 7.000 kr SHIPMAN 28 7.000 kr

 

Ny prislista på våra Plastimo - Rullfocksystem gäller fram till och med 30 sep 2009!
Mer information här »

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att tro att vi är bäst. Det handlar om att en segelmakare som känner en båt typ och har utvecklat segel som passar just den båten gör bättre segel till just denna båt. I lågprisland känner man inte en maxi 84. Det hanlar om att du får betala för pruduktutveckling eller köpa billiga kopior på något som någon annan lagt ner möda på. Det måste vara ett bra sätt att göra Svenskarna arbetslösa. Köp kopierat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En i min hamn köpte ett nytt storsegel från ett lågprisland via en Svensk agent. Segel var tillverkat i ett matrial som var inne för 15 år sedan efter en form som inte har hängt med de senaste 10 åren. Och när han sedan hittade ett fel på sitt nya segel i maj månad så skulle det vara åtgärdat om 3-4 månadet. Du får vad du betaler för lågpris är alltid lågpris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj!

Jag har hört att vissa Svenska segelloft, tar upp beställningar i Sverige. För att sedan sy dem i tex Thailand.

Jag kan inte begripa hur denne kan beställa ett segel, om han inte innan har tagit in offert och bestämt med tillverkaren vilken duk och skärning han vill ha på seglet. Helt obegripligt! men kanske spännande Flört

Själv beställde jag av Piotr Kabat, som syr i Polen. Jag kan bara säga att jag är kanon nöjd med allt. Jag tjänade ca 4000:- på ett storsegel och ett bomkapell med integrerat lazy jack, jämfört med ett antal Svenska segelloft...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 35 kkr får du ett vääääldigt fint segel, men eftersom du nöjt dig med en 30 år gammal genua i dacron i många år skulle jag rekommendera ett segel i cruisinglaminat. Det töjer sig betydligt mindre än ett dacronsegel, kostar kanske ett par tusen mer. Värre segel behöver du inte.

Du kan se lite segelpriser här, http://www.nyasegel.se/segelbaat/Maxi 84_1_13.aspx

Tillägg:
Ja just det - om du inte sitter ordentligt i sjön är det både kul och lönsamt att handla segel på höstbåtmässan i Stockholm. Man kan jämföra priser, få goda råd, höstrabatter och pruta mellan de olika loften som ställer ut. Ofta brukar man komma ner i pris så det är obetydligt dyrare (ibland t o m billigare!) än ett importsegel, speciellt när det gäller något större båtar och försegel har jag märkt.



Senast ändrad av Peter_K | 04 augusti 2009 | 11:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kostar det att få en ny segelupplevelse?
Man kan välja bägge vägarna för att bli nöjd (man brukar ofta vara nöjd med sina egna val ;o)!
Jag skulle dock som föregående skrivare skrev välja ett laminatsegel för formens skull... Det du offrar lite av är livslängden men då seglet är slut så skulle det även vara dags att köpa ett nytt Dacron...
Valet är ditt och vinden fri!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag finns det fler matrialkvaliteer än segelmakare. Huvudvalet handlar om vävd eller laminerad duk. Väljer du vävd så gäller det att välja livsländ eller bra formbeständighet. väljer du laminerat så kommer varje loft att rekomendera olika sort med olika namn. Återigen avgör priset. billigaste dracronduken håller knappt formen i påsen och billigaste laminatet delaminerar i bilen från segelmakaren. Rådet är prata med andra båtägare vad som uppfyller dina krav en bra dackron duk kan till crusing vara väl så bra som en laminatduk. En vävd duk get ett segel som jag upplever som mer lättrimat än en laminatduk som pga sin formbeständighet knappt går och trimma alls. Och till sist segelmakaren är en säljare som upplever att den senaste duken han fått in är den bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla trevliga och informativa svar. Det blir ett segel för drygt 10 000 nu under höstrean i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...