rogerhoglund 0 Postad 31 Juli , 2009 Jag har nu bytt båt till en betydligt större. Den gamla båten hade jag två tyresöbockar (1500). Frågan är nu har jag skall tänka. På seasea säger de att man behåller de gamla bockarna och köper en tredje som klarar 5 ton som sätts uder motorn. De andra två används för att palla upp fören resp aktern. Jag tycker det låter knepigt med tre bockar men det är kanske rätt. Andra bud? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 31 Juli , 2009 Tjenare!Jag kör kranbil själv och har hela släcktens båtar på två strö ganska höga så du kommer åt botten lätt för målning etc..Om du har en typ snipa räcker det alldeles utmärkt med ett par strö att ställa kölen på och två tyresö stöttor,en på varsin sida mitt på båten.Har tyvärr ingen bild men lovar återkomma med en när jag lägger upp farsans fiskebåt på 3800kg.Men detta gäller ju givetvis inte segelbåtar då är det fyra stöttor som gäller alltså, båten på 5 punkter kölen blir ju nummer fem..... Senast ändrad av dyker | 31 juli 2009 | 21:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 1 Augusti , 2009 Vad är det för båt? Du kan ju fråga tillverkaren för säkerhets skull. Men jag skulle nöja mig med en stötta mitt på de befintliga bockarna. Ungefär som på deras större modeller, men kanske i ett annat material (trä..). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 Augusti , 2009 Helt övertygad om att du fått rätt råd, på liknande sätt har min varit upplagd på vintrarna, en kraftig under motorn och klenare sidostöttor i fören och aktern som är sammanbundna med tamp under båten för att inte glida isär, förra vintern låg jag väldigt öppet och det klarade i vilket fall 28ms som det blåste som mest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 1 Augusti , 2009 Hej! det är en Forbina 9000 det handlar om. jag har alltid haft två bockar tidigare men med tre blir det ju svårt att få allt i våg så att inte det blir obalanser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 1 Augusti , 2009 Hej, varje stötta tar 1500 kg och rådet jag fick förra gången när jag uppgraderade till Flipper 717 som väger runt 2,3 ton var att göra som du föreslår. Vikten fördelas mellan bockarna och för säkerhets skull stöttade jag upp centrumpu8nkten med pallgods. Nu har jag en betydligt större båt och med lite utrustning ombord kanske vikten i praktiken ligger på 3,8 ton. Frågan är om det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 1 Augusti , 2009 En så lång båt kan nog kännas tryggt att palla på tre ställen. Köp en ny kraftig bock och använd de gamla också. Ojämnheter i marken reglerar man med små träbitar. Bild på min 32-fotare som iof står på kölen (kölstöttan näst längst fram tog aldrig upp någon last, den fanns där för säkerhets skull).. Senast ändrad av FredrikB | 01 augusti 2009 | 12:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 Augusti , 2009 Jämför med en stol som har fyra ben och en pall med tre. Fyra ben så är det viktigt att de är exakt lika långa annars blir det vickigt, med tre punkter så står båten alltid stadigt. Jag slår ett slag för siggebocken www.siggebocken.se urenkel konstruktion och billiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 3 Augusti , 2009 Typ så här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 3 Augusti , 2009 En till bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 41 Postad 4 Augusti , 2009 Sälj bockarna och köp fyra Seaquip eller Tyresöstöttor. Helt klart det bästa. Kör det nu, lite överdimitionerat till min pulpetare men jag körde det även på Min Scand 3000 targa som är snarlik Forbinan i mått och vikt. Du har aldrig problemet med att behöva väga in bockar m.m. Ställ dit å justera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 13 Augusti , 2009 Hej, jag har fått tips om seaquick från annat håll också. Som jag fattar det så är detta enbart stöttor och något måste ju båten vila på. hade du bara några stockar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 13 Augusti , 2009 Hej, låter väldigt intressant. Vad menar du när du säger strö? det är dett nytt begrepp för mig. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 13 Augusti , 2009 Ett strö är som vi säger det när man exempelvis lägger två reglar på marken innan man lägger ett virkespaket på reglarna för att komma under med gaffel truck eller bara för att få ut lyftbanden...Samma gör man med båtar och sätter sedan stöttorna på båtens sidor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 14 Augusti , 2009 Ok, jag misstänkte det. Killen som körde upp min båt från Skåne tyckte jag skulle köpa vanligt kraftigt virke typ 15x15 cm och lägga dessa direkt på backen och låta båten vila på dessa. (Möjligtvis lägga dubbelt för att få upp båten lite) Sedan har man stöttor för att stabilisera hela paketet. Vad tror du om det? Siggebocken verkar också intressant. Verkar prisvärt. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 7 September , 2009 Hej, efter ditt tips och en hel del letande så får det nu bli siggebocken. Lösningen är smart och verkar tåla hög belastning. Märkligt att så få andra verkar ha köpt denna bock. mvh roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 7 September , 2009 Helt rätt!Märkvärdigare behöver de inte vara förräns man kommer upp bra i vikt,men då lägger man bara på fler strö längs kölen och kanske dubbla stöttor typ två tyresö eller liknande på varje sida...Enkelt och bra!Dessutom tar de ingen plats när båten ligger i sjön.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser