mattiboy 1 Postad 28 Juli , 2009 Hejsan alla specialister, Har fått in vatten i förpiken via ankarboxen på min Accent. På skottet, se bild, syns tydliga spår av detta och min fråga är om ngn. vet hur jag demonterar skottet? Hittar ingenstans en ingång till mitt problem, ej heller några skruvar. Ngn som har ngn. god idé. Gissar att ngn. ute i cyberrymden kanske gjort liknande lagning? På sidorna är två plank som bildar fack på var sida. Dessa har jag nu tagit hem för vidare beslut hur jag ska göra. Dom satt fast i plasten med ngt. som ser ut som popnit, men vad är det egentligen? Var hittar jag nya? Kan inte skruva i ngt. med bricka och mutter på baksidan, för där kommer jag inte åt med mothåll. Tips mottages tacksamt!! Slutligen, vet ngn. hur man snabbt och effektivt tar bort gammal väggbeklädnad av den typen som syns på bilderna?? Värmepistol eller ngn. kemiskt? Det sitter som berget! STORT tack till alla på förhand! Mattiboy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 29 Juli , 2009 Det måste väl synas från ankarboxen att/om den är plastad. Plastad? Såga loss den och plasta fast ett nytt skott. Har du stor ankarbox kan du skära med vinkelslip så nära skrovet som möjligt för att använda skottet som mall för det nya skottet. Eller om du hittat läckan och tätat kan du klä med en lackerad 4mm mahogny plyfa. sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiboy 1 Postad 2 Augusti , 2009 Nej, det går inte att se hur träskottet är fastsatt. Ngn. som vet hur väggbeklädnaden tas bort? Vågar man prova med värmepistol?? planken på sidorna är fastsatt med ngt. som liknar popnit, men ser annorlunda ut på baksidan. Ser denna typ av fästelement på många 70 och 80-talsbåtar. Ngn. som kan säga vad det är för något (se bilden) /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 1 Postad 3 Augusti , 2009 Det ser ut som du måste låta ett varv byta förskepet framför masten. Du tycks ha drabbats av blåmögel som om den inte tas bort ödeläger hela båten. Ca pris 300000- 600000 kronor. Nä förlåt jag kunde inte behärska mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 414 Postad 3 Augusti , 2009 Skottet är antingen plastat eller bultat. Kan du inte fota ner i ankarboxen också? Gammal väggbeklädnad får du skrapa bort. Tips är att använda spackelspade och Sandviksskrapa. Avsluta med att slipa skrovsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiboy 1 Postad 4 Augusti , 2009 Nog är det plastat, kan faan inte hittat en endaste liten bult. Jag kan omöjligen vara den första i universum som vill fixa mitt förligaste skott som varit plastat. Hur göra?? Att angripa problemet från ankarboxen med en vinkelslip är ett för stort ingrepp tycker jag. /Mattiboy! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 5 Augusti , 2009 Hade en Vega tidigare. Den hade akterskottet (heter det så?), alltså väggen mot sittbrunnen, fast limmad. Det var bara att ta en multimaster, slipmaskin, hammare gammal skruvmejsel och lite våld. Sen limmade jag nya plywood skivor fast med sikaflex. Skulle tippa på samma konstruktion här. Ankarboxen är plastad fast i skrovet och plywood skivan limmad fast i ankarboxen. Du kan ju ta och gräva med en skruvmejsel där vattnet trängt in. Där är säkert träet mjukt igenom. Efter det är det bara att använda våld eller vinkelslip eller nåt. Kom ihåg att skydda resten av båten för damm!!! Det tränger igenom små, små hål och är jäkligt att städa bort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser