Gå till innehåll
fredag 16 maj 2025
Augustsailer

Hur mycket ström innehåller ett shysst 12v batteri?

Rekommendera Poster

Jag fick 3 st bilbatterier från en bilmekaniker.

Laddat alla i 1 dygn med bra laddare .

så här ser dem ut:

Ett stort på 110A som ger 12,65v

Ett mindre på 74A på 12,55v

Och ett lite mindre på 70A på 12.73v

Varta heter tillverkaren.

Är det något att sätta in i båten? Tänkte ta det stora 110A till stereo, lant, tuta osv och det lite mindre på 74A till start och läns.

Vad tror ni? ska jag köpa nya batterier för 1000kr/st eller köra med de här?

//A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill kolla hur bra de håller krämen, är det ju bara att koppla en vanlig billampa med två kablar och se om den fortfarande lyser nästa morgon. Då vet du ju hur bra kräm det är i dem, el om de är slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett full laddat batteri ligger på 12,72 volt 12,4 är det halv slut 12,0 tomt men om man ska ha det i båten skulle jag belastnings prova batteriet så att det finns lite amp kvar ork styrka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla också om de är anpassade för att vara i en båt..
En båt kränger mer än en bil och batterierna kan börja
läcka syra när det går vågor och båten rullar.

Sen undrar jag om man har olika ampere på batterierna
Hur fungerar laddningen då..? Har hört någonstans att
den påverkas av det batteri som har lägst ampere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddningen påverkas inte. Det är som att koppla en vattenslang till tre olika stora tunnor. De kommer att fyllas tills de är fulla, oavsett storleken på dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De två som har den lägsat vilospänningen  ar inte fulladdade. fortsätt  ladda dem tills de når 12,73 volt på din voltmeter. Är du ambitiös gör du ett belastningsprov.

Det sägs mycket om batterier. mycket är rätt, en del är fel.

Hade jag fått tre batterier garatis och de hade varit någorlunda ok hade jag nog gjort som du. Satt det bästa på starten och kopplat ihop de andra till en batteribank för förbrukning.

Nu kommer vän av ordning säga att man aldrig skall koppla ihop batterier av olika typ, storlek och ålder och det är helt riktigt - i princip. Nu är det ju inte principer det är frågan om, utan verkligheten.

Det sämsta batteriet kommer så småningom att ta död på det andra. Men efterom du fått dem gartis, vad spelar det för roll om de bara varar i ett år eller två. När dom är slut kan du ju köpa nya batterier då, om du inte har tur och får ytterligare batterier utav din kontakt.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför ska du ha flera batteri?

Amp talet på ett batteri är Ah  alltså hur många amper det klarar att lämna under en timme innan det börjar sjunka,

så koppar du ihop 110Ah å 70Ah så får du antingen 24v om du kopplar som i serie eller 180Ah på 12v om du kör parallelt

så kör du bara på det stora 110Ah batteriet,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du kopplar i hopp olika batterier så blir det inte starkare än det sämsta har du tex 1 nytt och ett gammalt å halv bra blir det inte bättre än halv bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...