Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Reyier

Trailer bygge

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte för första gången ta och bygga en egen trailer. Skulle behöva lite tips på vad man ska tänka på mm.
Vad man kan använda för axel?
Hur stor ska man göra den?
Finns det färdiga ritningar man kan göra den efter?

Den ska i nuläget användas till en crescent 465 men i framtiden ev lite större styrpulpeter.

Vad bör man annars tänka på när man bygger trailer??

Mvh

Reyier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En avgörande faktor för att kunna svara på din fråga är, ska det vara bromsat eller obromsat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obromsat hade jag tänkt.

Hur stor skillnad är det i pris mellan bromsat och obromsat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska bygga en helt från grunden blir det nog problem med regestreringen. Såvida du inte gör en båtupptagningsvagn. Men då blir det utan broms och fjädrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. men registering behövs väl inte till 30 kärra?
Hur viktigt är det med fjädrar på en trailer?

den ska bara användas för att lägga i den på våren och ta upp den på hösten och köras hem så inte ofta den kommer användas...



Senast ändrad av Reyier | 25 juli 2009 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två typer av vagnar. Såna som är gjorda för att ta upp och förvara båten på plats och såna som även är till för att transportera båten. Om du bara ska köra några km eller nån enstaka mil på små otrafikerade vägar duger nog en båtupptagningsvagn. Annars skulle jag välja en reggad trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En obromsad är ganska enkel att smälla ihop, Axeltappar finns att köpa på Jula.

Så här ser min ut under uppbyggnad, den är visserligen gjord för en 2 ton tung båt. Men konstruktionen är överförbar till en mindre och lättare båt

post-4082-1394236031,6002_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.
Men måste man ha bromsar på en reggad?
Men när du menar typen som inte är reggad är en lika som en 30km/h vagn:) ??

Tanken var att bygga en vagn för att transportera och förvara båten på under vintern.
Med transportera båten menar jag till och från i läggnings rampen och då kommer vagnen rulla ca 5-6mil om året och jag tänkte att ha en vagn reggad för 5-6mil känns lite väl onödigt tycker jag iaf.
Sen är det mest små vägar som jag kommer åka.

Så en ej reggad och obromsad hade jag tänkt. Sen om ni har någon väldigt bra förklaring till om den ska va bromsad elr reggad så säg de! :)

Men har nu under kvällen suttit och kollat runt lite på vad man kan komma att behöva och såg att jula sålde axeltappar. Är det ngt man skulle kunna använda?

Såg Gelis svar först efter jag publicerat mitt så fick svar på min ena fråga:P

 



Senast ändrad av Reyier | 25 juli 2009 | 22:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En obromsad båtvagn med stel axel går som efterfordon, ingen reggning ingen besiktning. Jag kör min båt 6 mil med båt och 6 mil hem utan båt 2 x om året. Båten förvaras på kärran över vintern. Dock behövs belysning stoppljus o blinkers.

post-4082-1394236031,6721_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just precis en sådan :)

Ok har lite frågor jag inte har ngt svar på...

Hur stor ska man göra den? Den ska användas för att köra en Crescent 465.

Vad annars bör man tänka på när man bygger trailer?

Finns det färdiga ritningar man kan göra den efter?Eller hur bör man göra den ungefär för bästa prestand?

 

Tänker nog köra på axeltappar ifrån jula elr biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog inga ritningar till en specialsydd trailer för just din båt.

vad väger båten? Jag har byggt 2 tralers med det konceptet som visas bå bilderna.

Den ena hade inte förstärkningarna på översiden av dom längdsgående balkarna ej heller på dom tvärgående. den båten var lättare än den nuvarande som skulle stå på trailern.

Tyngdpunkten på båten ska hamna över hjulaxeln, tänk på att göra axeln som tapparna ska fästas på ganska grov då den blir stora krafter på axeln när det är ofjädrat.

Från winchtornet bör det vara ca 1 - 1 1/2 meter till draget, där har du längden på trailern ( längden på båten) anv gjutna kölrullar och sidorullar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.

Vet inte vad min väger men en ny väger 290kg utan motor (tror min är ifrån tidigt 80-tal). Säg att jag bygger så den ska klara 500kg eller är det lite räknat? Kanske man ska bygga för lite större ifall man uppgraderar båt?

 

 



Senast ändrad av Reyier | 25 juli 2009 | 23:09



Senast ändrad av Reyier | 25 juli 2009 | 23:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta i så den klarar uppåt 1000 kg  när du ändå bygger, gör den också lite längre än din nuvarande båt, Placeringen av båten på trailern fixar man med att göra winchtornet flyttbart i längsled på trailern.

trailern kommer att väga ca 150-200 kg färdigbyggd, ska du byta till styrpupetare i framtiden så kanske den väger runt 600 kg med motor. Då är snart totalvikten (båt och trailer) uppe runt 1000 kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt 3 trailrar, en bromsad reggad helt i rostfritt, 2 obromsade oreggade,den bromsade hadde jag en 16 fots askeldden på. Du kan utgå ifrån att balkarna säljs mest i 6meters längder, så 6meter är lagom längd, på den sista jag byggde satte jag både flyttbara axlar och vinshtorn på så viktfördelningen fick jag exakt. Jag kollade dels broschyrer från släpvagnsförsäljare och annonser på blocket snodde lite ideer från båda ställena. Och köp inte Biltemas massiva sidorullar, de spricker efter en säsong, ta luftgummihjulen istället,

 

Lycka till

Lobban

post-29339-1394236031,8369_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och köp inte Biltemas massiva sidorullar, de spricker efter en säsong, ta luftgummihjulen istället.

Njaaa, skulle inte rekomendera detRynkar Det finns en anledning till att folk byter ut luftgummihjulen, dessa håller inte nån längre tid om de utsätts för sol, tryck och värme. Enligt däckhandlare är de en guldgruva för dem...rena skiten tillverkade i Kina. Om man ska undvika Biltemas rullar låter jag vara osagt, men jag bytte bort mina pumpade kineser mot Biltemas och alla problem upphörde, höll i de 7 år jag hade kvar trailern.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv kört med Biltemas pumpade i 10 år utan problem, och det är väl inte något däck som mår bra av att utsättas för sol och värme någon längre tid, anntingen ställer man trailern i skugga eller täcker man över hjulen, även de som den rullar på.

// Lobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt luftgummihjulen är skit. Hade dessa på min första trailer, höll ett par säsonger sedan var det sprickor o punka. Blir ganska dyrt om man har 12 st på trailern.

Nu har jag helgjutna rullar köpta på Classe i sjön, 6 är och inte en tendens att vittra sönder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Nu börjar ja få in måtten ganska bra :)

Men hur bred bör man bygga den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...