boster1 0 Postad 28 Juli , 2004 Hej jag har en suzuki dt 15 som går illa på tomgång ,går bäst med shoken aktiverad annars dör motorn.Har fått den att gå någotsånär på mellanvarv men då går varvtalet upp och ner utan att jag rör gasreglaget. Hjälp någon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 28 Juli , 2004 Det kan vara 2 fel. Räcker det med att du har choken haflt utdragen vid tomgång eller måste du dra ut den helt o hållet. Vi det senare så låter det som om den får tjuvluft någon stans. Då måste du choka vid låga varv för att den ska få bensin överhuvudtaget. Ta bort förgasaren o membran och allt därtill o kolla packningar i insuget o membranhuset o täta med ex blå hermetite. Kolla då även membranen. Rengör då även förgasaren det kan även bero på sikt i densamma. Det kan också vara bensinpumpen som spökar med dig. Prova att pumpa på blåsan för att se om den går bättre. Men jag tror att det är så att du endast behöver aktivera choken till hälften, dvs för varmstart. Detta om din choke har den funktionen att den höjer tomgången när man chokar. När du kör på mellanvarv och varvtalet åker upp och ner. Går det då mellan 2 olika lägen? Alltså att den helt plötsligt sätter fart för att sedan sjunka ner till lägre varv o ryckig gång? Då har du med största säkerhet ett tändfel som gör att en cylinder kommer o går lite som den vill. Den förhöjda tomgången som choken ger är ju då tvunget för att den ska gå. Börja med att byta stift. Sedan kolla tändkablar och samtliga kablar så att du inte har glapp någonstans. Har du CDI eller en äldre med brytare? Vid det senare så kolla brytarna och byt ev konding. Hjälper inte det så prova med annan spole. Vrid runt motorn o känn så att det finns ungefär lika bra komp i bägge cylindrarna. Bäst vore ett komptest om du har möjlighet. Kolla även på stiften o se ifall de kan avslöja något. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 28 Juli , 2004 Skit i filter,vatten i soppan, dåliga stift, fel på backventil i bränsleslangen och packningen mellan cylindrarna är nog de vanligaste jag kommer på.Det är förvånansvärt sällan jag har hör eller råkat ut för mekaniska fel i en båtmotar. (förutom nån stoppkula i trim/tilten på Mercury 60) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser