Gå till innehåll
tisdag 17 februari 2026
Blome

Gångtemp på Mercury Optimax 175 -06

Rekommendera Poster

Har haft problem med att motorn går varm på låga varv. Nu är impellern bytt och den går inte varm på samma sätt som tidigare men...Motorn ligger på 80-85 grader vid 2000 rpm. Detta går ner och ligger på ca 45 grader vid 4500 rpm. Kan det vara ett termostatproblem eller är detta normala temperaturer ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det verkar vara ett thermost problem,45grader det är ju för kallt i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den borde nog ligga nedåt 60 C på låga varv, detta är den normala temperaturen på sjövattenkylda motorer. Vid högre temp än så avsätts onödit mycket avlagringar i motorn. Vid högre varv öppnar den sk. poppet ventilen (valve) som öppnar en större väg förbi termostaten och sänker tempen. 45 C är nog inte onormalt.

Jag skulle vidta två åtgärder.

1. Ta ur termostaterna rengör och testa att de i en kastrull att de öppnar med en jämn rörelse vid ca 60 C.

Om termostaten/rena är OK.

2. Demontera och rengör poppet valve. Sitter nedtill på blockets högra sida bakifrån sett.

Larmar den inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för inläggen !

Har haft semester på torra land i en dryg vecka men var ute och testade idag. Om man går på Smart Craften så ligger gångtempen på ca 60-65 grader mellan tomgång och 2000 rpm. Över 2000 rpm ligger det konstant på 43-45 grader. Men 4 ggr under ca 1 timmes mycket varierad körning så märker jag att tempen stiger till 88 - 90 grader med påföljande templarm. Detta håller på i ca 5 - 10 sek och sedan är tempen nere i 65 grader igen.

Jag tolkar detta som utsliten/a termostat/er. Det blev bättre i mot slutet av testturen då jag kunde gå ca 20 min utan att det larmade. Fortfarande så kom tempen (med 2-3 minuters intervall) upp i 85-87 grader men sedan öppnade termostaten/a så att motorn fick rätt kylning.

Det som förbryllar mig lite är att skvallerstrålen inte känns jättevarm (borde den inte vara det ?). Kan det månne vara ett givarproblem oxå ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Hade liknande symptom på min 115 optimax skvallerstrålen kändes inte varm när den larmade. Har du kollat trycket i bar från strålen dels vid tomgång och sen när du åker fortare? Min betedde sig som så att trycket ökade till ca 4000 varv därefter så sjönk det radikalt tills larm kom. Jag kollade termostat i kastrull, bytte impeller inget fel....felet var att det läckte mellan drivaxel och impellerhus, gummipackningen var för glapp. Vid fungerande impeller kylning så ökar trycket stegrande med gasen, titta på tempen stiger lite med gasen tills poppet ventilen (valve) öppnar runt 3500varv, tempen går nu ner rejält samtidigt som trycket går ner en aning för att sedan ligga stabilt, jag har för mig att tempen låg på ca 40 grader när poppet ventil öppnat och som max ca 60 grader vid lägre varvtal. Innan poppetventilen öppnar så är det termostater som styr regleringen medan över ca 3500 varv öppnar poppetventil och släpper in mycket större passage av kylvatten. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kör på typ 2000 RPM så jobbar motorn som hårdast(under planings fart), så då går dom ofta lite varmare.. Så är det på Evinrude E-TEC iaf...Men om du får larm så är ju ngt fel..

Senast ändrad av Mark77 | 09 december 2009 | 20:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...