Gå till innehåll
onsdag 25 februari 2026
Mutto

Dör på tomgång?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en VP  4:a 3,0GL 135hk 40 gångtimmar

Min båt dör på tomgång hela tiden ändå brukar min ligga på 1000 varv, enligt instruktionsboken såg jag att tomgången ska ligga på 650-750 varv, då lär den ju dö ännu lättare.

Jag har sett det finns en tomgångsskruv men det hjälper juh inte att höja tomgången ännu mer när den är för hög nu, tips?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det ingen som har några tips på var det kan vara när han dör på 1000varvs tomgång?

Den tar ett tag innan den kommer vid fullgas från 1500 varv med, men det kanske är normalt på fyrcylindriga inombordare.

Min första tanke är att den för mycket bensin/för lite luft, kan man kolla det smidigt?

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen...  Du har visst många parallella trådar igång.Glad

Ok, gör ett försök att hjälpa till på den här klurigheten också...

Om varvtalet fladdrar på tomgång brukar det vara ett tecken på tjuvluft, dvs att förgasaren/arna är otät någonstans. När man sedan gasar till brukar det problemet avta. Har du förgasare eller är det direktinsprutning?

Om så inte är fallet för dig skulle jag gissa på ett igensatt bränslefilter, vatten i bensinen eller något skräp i förgasarna/insprutarna

När bytte du bränslefiltret sist?

Ett ytterligare alternativ är såklart luft/bränsle-skruven. står den rätt?

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det är förgasare och jag har aldrig bytt bränslefiltret. Jag tänkte jag skulle testa först med att försiktigt röra tomgångsskruven försiktigt men då tomgången redan är för hög så ser jag ett annat problem men det är ju så enkelt att testa.

Sen ska jag leta upp förgasarna :), och se om det är skit i dem och byta filtret.

Hur får man ur vatten i tanken om det blivit kondens?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra!

Låter dock lite omvänt i felsökningen tycker jag. Förgasarne ger man sig nog på när man först kollat det uppenbara. Annars är det som att försöka montera in en ny parabolantenn och decoder utan att läsa manualen förrän man förstört alla fabriksinställningarna...  :-)

Jag skulle alla gånger börja med att byta bränslefiltret. Kostar ca 60-70 spänn. (Du har väl en separat vattenavskiljare med ett bränslefilter ovanför en glaskopp? I botten på den kan man släppa ut eventuellt avskiljt vatten. Kan du se något sådant där?

Vatten i tanken löser du genom att hälla i k-sprit. (Kallas ibland karburatorskydd eller karburatosprit), finns på varenda bensinstation.

Har du två förgasare? Ser du om deras spjäll öppnar synkat när du rör på gasvajern?  

När du väl ger dig på förgasarna. prova att variera inställningen på luft/bränsleskruven men försök räkna varv så att du hittar tillbaka om behöver det. Kan hjälpa att först skruva in skruven löst i botten och räkna exakt hur många varv öppen skruven stod och sedan skriva ned det. Särskilt om du har två förgasare. Har du någon manual som talar om hur grundinställningen för denna skruv skall vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Björn!

Jag får åka ut till båten och kolla dessa saker ikväll eller i morgon, mycket åska här idag :(

Jag har en instruktionsbok men tror inte det står mycket om förgasarnas inställningar där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har rätt eller fel blandning ser du på tändstiften. Ut med dem och inspektera. Bör också göras innan du river itu förgasaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...