Gå till innehåll
lördag 04 juli 2026
Mike83

Yamaha 4hk trasig?

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 4 hk från 80-talet, eftersom vi inte haft någon plats till båten och inte heller plats till någon trailer så har vi inte haft i båten i vattnet på ca: 5 år. När vi nu startade motorn så gick kylningen fint och eftersom att den startade på 6-7 draget så brydde vi oss inte om att byta impeller, bensin, stifft och dyl. Men efter att vi lagt i båten och motorn gått i ungefär 10 minuter, tvärdog den och luktade väldigt bränt... Vad tror ni kan det vara ett så enkelt fel som att det är gammal besnin och tändstifft, eller är det nått väldigt allvarligt så man istället får leta efter en ny motor? E väldigt tacksam för svar! MVH Mikael tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

När den stannade. Gick det att dra runt den då? Eller fick ni vänta på att den skulle svalna innan den gick runt. Om det senare så värmenöp den. Motorn kan ha fått skador av detta. På en större dyrare motor så komptestar man den för att se tecken på detta eller en bränd topplockspackning. På din så skulle jag nog endast känna på den genom att för hand vrida svänghjulet då det inte är en högpresterande flercylindrig maskin som besitter något större värde. Går den att starta nu efter att den fått svalna? Om och den verkar gå ok så byt då impeller o ge den 3-4% olja i första tanken o kör så att den får gå med fetblandning ifall det finns repor o annat jävelskap. Sedan får ni se hur den tar sig. Kolla kylningen ordentligt. Var beredd på att den börjar visa tecken på lägre kompression. I såfall kan kolvens material kletat fast ringarna. I sådant fall kan det om man har tur räcka med att ta isär o pusta rent kolvringsspåret. Notera innan någon protesterar att så nonchalant skulle jag inte vara med en nyare större motor. Den hör har ett så ringa värde att en ordentlig genomgång kan kosta lika mycket som en begagnad motor. Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret! Ja den gick inte alls runt i början utan efter en stund när den kallnat så gick den runt. Så den värmenöp nog som du sa. Ska ut och kolla om den startar och nu vet jag vad jag ska göra! tack ska du ha! Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu bytt impeller, hällde i rätt så fet blandning i bensinen bytte för övrigt också bensinen... Bara det att när vi nu kom ut i sjön så kylde den ingenting....... Kan det vara skit i kanalerna så att den inte kan kyla, kan man blåsa rent kanalaerna isåfall? Eller e det nått annat problem tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Det är ju då något annat som spökar. Har du kollat termostaten? Den sitter under avgaskåpan på sidan av cylindern? Har du motorn vänd så att du har förgasaren mot dig så har du en kåpa som sitter mitt över blocket på höger sida har jag för mig. I änden mot toppen så syns där att den är formad för termostaten. Den tar man bort. Se bara till att du får tätt sedan. Annars så får du försöka kolla o blåsa kanaler o rör ända ifrån intaget och hela vägen upp ifall du fått in något skit. Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter Lindberg

Mikael, du verkar vara en hejare på motorer, jag skulle vilja ha lite tips om min 4Hk Yamaha -91..kan du maila mig på [email protected]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Ett vanligt fel är stopp i kylvattenkanalen på dessa småmotorer. Det är då nästan omöjligt att plocka i sär den. Dom flesta bultar har till 90 procent ärgat fast i godset. En test man kan göra är att känna på kylvattnet. Det skall vara ljummet. Eller att köra den varm och sen stänka lite vatten på motorn. Fräser det till då är sagan all. Men då är en förutsättning att motorn har en fresh impeller från scratch. Felet är att motorn antingen har lagts ner. Och att då inte vattnet fått runnit ut ur riggen. Då har det samlats avlagringar i motorn. Och när man sen startar sugs det in i en kylvattenskanal som täpps till. Om en båt motor tas upp för säsongens slut. Skall den helst köras i lite sötvatten. Och även då köra tomt på bensinen i förgasaren. Då slipper man sådana problem helt i önödan. Och sen direkt på våren starta upp med ny bensin. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...