Ambon 0 Postad 23 Juni , 2009 Hej ! Jag kollade oljenivån i mitt DP290 drev igår och såg att oljan på mätstickan var mjölkig.Alltså vatten i oljan i drevet . Är säsongen förstörd eller kan man köra så till i höst ?Nivån på oljan var lika som vid sjösättningen i våras. För att fixa detta måste ju båten upp och finns det någon bra firma som har tid och kan göra det nu? Mvh Kenneth Senast ändrad av Ambon | 23 juni 2009 | 22:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle2 0 Postad 23 Juni , 2009 Det kan ju vara växelföraren som läcker. Det är rel lätta att fixa själv. Du behöver 2-st tätringar. Men som du skriver, Båten måste upp o drevet tas av. Skulle inte köra med vatten i drevet. Risk för haveri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 23 Juni , 2009 Hej,ta bort drevet,töm det på olja,provtryck,kan va ett litet fel bara,kanske inte alls dyrt,men om du kör blir det dyrt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 605 Postad 24 Juni , 2009 Jag håller med. Oftast är det växelmekanismen, men drevet kan sitta kvar på båten. Om man inte kan byta tätningsringarna själv, kan man ta loss växelmekanismen, och ta med den till en verkstad.Den sitter med fyra skruvar i drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Juni , 2009 Jag skulle inte medvetet köra med vatten i drevoljan. Kuggarna i drevet behöver all smörjning de kan få! Vattendroppar i oljan tar bort smörjningen. Jag skulle montera av hela drevet och åka till någon som har tid att byta oljan och provtrycka. Med lite tur kan det vara enkelt att fixa. Kostar en slant att ta upp men drevet är relativt enkelt att demontera/montera. Svårigheten är att nu hitta någon drevexpert som har tid. Själv har jag använt Lindströms båtvarv på Dalarö för sånt här. De är nog inte billigast men jag har varit nöjd med min rep där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser