Gå till innehåll
söndag 15 juni 2025
A-moll

Tips om pylon!?!

Rekommendera Poster

Tja!

Har funderingar på hur man löser infästning av pyloner. Bör man förstärka? Hur? Kan jag göra de själv?

Vi har en Uttern s56 och jag funderar på att skaffa mig en Skylon The Pod, 2-delad Pylon(eller liknande). Räcker då den lilla plattan man får med som förstärkning eller bör man förstärka durken ytterligare?

Även tacksam för tips om hur man gör en själv. :)

MVH A-Moll

bilden kommer från froggy.se

post-10009874-1394235982,3373_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla plattan är mest för stöd så röret ej kan röra sig, det är ingen jättepåpfrestning på infästningspunkten i durken. Men det är klart har man tunn durk så kanske det kan svikta lite.

Jag har en Big Air Pylon, Universal, som är snarlik fast den har wire som den spänns upp med.
Enkel att montera och demontera.

Mer info: http://www.bigairpylons.com/Wakeboard_Pylons.htm

Jag skicka efter från USA, det var väl en sisådär 8-9 år sedan.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 23 juni 2009 | 09:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips på hur man gör en egen pylon? Det ska väl inte vara så svårt. Ett stål-/alurör. Ett durkfäste i stil med sånt man har till bordsben. Två stålvajrar som man fäster i främre knaparna kanske?

Borde väl räcka så eller har jag missat nåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byggde en enkel pylon för ett par år sedan.

Sågade till en plyfaskiva som passade på durken i aktern mellan sidorna framför motorbrunnen,

monterade på ett fäste för bordsben som finns i alla båttillbehörsbutiker på plyfaskivan.

http://www.seasea.se/ImagePop.aspx?FileName=2967.jpg

Skaffade ett galvat rör i lagom längd som passade i fästet monterade två byglar längst upp på röret, och slutligen  köpte jag fyra stycken spännband som jag kopplade mellan byglarna och båtens 4 pollare.

På så vis var det lätt att få röret rakt och stabilt genom att justera det med spännbanden.

Funkade kanon. Totalkostnad några hundralappar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för väldigt bra svar!

Blir till att göra en själv. Jag kör på df90s variant. Den lät väldigt enkel och funktionsduglig. Billigt är alltid bäst..

En förtydligande fråga bara.. du menar alltså på durken bakom förarsitsen och framför motorbrunnen?

Tack igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det stämmer.

Tog en ganska tjock plyfa -16mm- och sågade till så den passade bra i utrymmet bakom förarsitsen.

Om jag läste rätt har du en Uttern S56 och den är snarlik båten jag hade pylonen på, en Nordic 55. Så det borde fungera kanon.

Som sagt enkel och funktionsduglig. En annan fördel är att man slipper ingrepp i båten.

Inget att borra eller såga upp.

Bara att höra av dig vid fler frågor, har ev lite bilder på det också.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort lite bestälningar så i veckan blir de till att bygga. :)

df90 vi tänker på samma sätt angående ingrepp... mm tänkte mig nog någon liknande tjocklek på formplyfan. Man kanske ska sätta fast något gummi under eller liknande. Så att den inte glider/skaver. Tänkte typ remsor av något slag så kanske även vatten kann rinna förbi. Vad tror du?

Vore riktigt intressant om du hade några bilder att visa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju helt rätt med någon typ av skav/halkskydd under skivan.

Kom på att jag från pylonen och till de bakre pollarna inte hade spännband utan körde med wire -ca4mm-  och virelås. för att få det lite stabilare och lättare att monter/demontera pylonen.

Gjorde helt enkelt lagom stora öglor på viren som passade över pollarna och justerade in wiren så pylonen lutade akterut något, sedan när jag drog åt de främre spännbanden så blev pylonen rak och det blev mycket stabilt.

Men det funkar säkert med spännband till alla 4 pollarna.

Hade tyvärr raderat mina bilder men kan nog fixa lite nytt till helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...