Gå till innehåll
söndag 11 maj 2025
Gurraaan

Sämre effekt efter byte av växelhus?

Rekommendera Poster

Tjenare alla båtentusiaster!  förra veckan böt jag ett växelhus på min 65hk's Mercury. Växelhuset jag böt till är från en 40hks mercury, allt passade och båten fungerar nu ganska bra. Det enda jag är lite fundersam över är att det känns som jag har förlorat lite effekt genom utväxlingen efter bytet. Förra sommaren var det ett betydligt bättre vrid i motorn och jag tycker även att den gick lite fortare.

Är det så att det skiljer på utväxlingen på dreven mellan 40hks och 65hks växelhus?  går detta isåfall att jämna till genom att byta propeller eller är det som det är?Tungan

Om det nu skulle gå att få ur samma kräm ur motorn som jag fick förra året, hur vet jag då vilken propeller jag ska välja till mitt nya växelhus?

Mvh Gurran!Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är olika utväxlingar på växelhusen så du måste ta varvtalet på motorn din först innan man kan svara på vad du ska ha för stigning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

o fram för allt vad du har för stigning nu 12-13-14p????????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om det är en Mercury 650 (1966-1972) du har så är max rekommenderat motorvarvtal på den 4800-5300 varv/minut.
På en Mercury 40 (1969-1972) är max rekommenderat motorvarvtal 4500-5500.

Jag vet ej utväxligen på växelhusets drev.

Du skriver att du förut innan bytet hade bättre vrid och gick lite fortare.
Lite mostägelsefullt i så fall för bättre vrid (acceleration) brukar innebära något lägre fart.

Man man kan ju i alla fall se om det är ovanstående motorer man jämför att Mercury 40 hk har lite högre 200 varv högre max rekomenderat varvtal.

Om du har varvräknare så kolla vad du har för motorvarv nu. Har du ej varvräknare så famlar du i blindo.
Kolla vad du har för propeller på nu.
Man brukar vilja ligga nära max rekommenderat motorvarvtal på fullgas.

1 tum ändring i stigning ändrar motorns varvtal ca 150-200 varv/min.

Högre stigning = sämre acceleration men högre fart
Lägre stigning = bättre acceleration men lägre fart
Men man måste prova sig fram praktiskt, detta är bara teoretiska resonemang så man har nåt att gå på.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 20 juni 2009 | 18:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

merc 66-72 kan det ej vara för de hade störreväxelhus så de skulle ej passa på 40hp,det måste vara den 3cyl.utv 40hp 2:1,65hp1,64:1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tipsen! Jag har tyvärr ingen varvräknare så jag får helt enkelt testa mig fram lite.

Ha en fortsatt trevlig midsommar!

/mvh Gurran!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp eller låna en varvräknare så att du kan anpassa varvtalet. En billig investering jämfört med att övervarva motorn och mervärdet är bättre prestanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...