Gäst Postad 18 Juni , 2009 Hej Har precis köpt en Jofa Winth 555 med en gammal Mercury 70 hk på. Jag tycker den går trögt med denna motorn, beror det på att det är en gammal sliten moter eller att det är för liten motor på den båten. Båten har ju från början 70 hk som max så den borde väl räcka? Vad har ni för erfarenheter??? Nu har jag ingen stor erfarenhet av planande motorbåtar så jag hoppas på hjäpl av er där ute med tips och idéer. Ha en härlig båtsommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 141 Postad 18 Juni , 2009 Hej! Nu vet jag inte vad du har för kriterier när du tycker att det går trögt... Hur gammal är motorn? Det kan vara den som antingen är för gammal, eller behövs göra något med... avsota den eller nå´ t annat roligt ;=D Svärfarsan har en Winth 555, och när han köpte den så satt en 70-hästare på den (Yamaha tror jag). då spratt båten upp i 23-25 knop... han köpte för några år sedan en 50-hästars 4-taktare (kommer inte ihåg märke, dock), och nu sprätter den bara til med 21-23 knops hastighet... så den är inte så trög, tycker jag... men som skrivet: Vad du anser är trögt, vet jag inte... kan du precisera mer... För övrigt tycker jag att Winth 555 är en mycket trevlig båt, som jag å frugan lånat och kuskat runt med i Bohuslän, när vi inte hade egen båt... och vart mycket ute och fiskat med o s v... en kanonbåt på alla sätt... men nu har vi en egen båt -Ancas Queen 24- som vi stormtrivs med... Ha det kanoners med båten... om det är några ytterligare frågor: Ställ dem, och jag skall försöka svara så gott det går utefter mina erfarenheter av Winth 555... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Juni , 2009 Hej Tack för svar, var vad jag misstänkte att den borde gå hyfsat med en 70 hp, har nu fullt sjå att få upp den i 20 knop med den gamla motorn, men den är gammal, lika gammal som båten (-79). Får ta ett snack med service killarna och fundera på om jag ska byta upp mej. Klarar ni er med en 50 hk 4 takt så... Är det någon som på nåt smart sätt byggt om luckan i fören så man kan öppna utifrån??? B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landgren 5 Postad 21 Juni , 2009 Hej. Hade en 555 med en 70hk evinrude -91. Den gjorde nästan 30 knop när jag var själv i båten. Med full semesterpackning 4 pers var den ganska trög. Då hade man önskat sig en 90hk som jag sett på den modellen. Angående luckan i fören reglade aldrig jag den, så den var bara att öppna från utsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 141 Postad 22 Juni , 2009 Hej! Jo, på svärfarsans båt sitter en låshake på takluckan (för du har väl också taklucka på din, antar jag) som reglas fast med förluckan. Sedan kan han låsa den igen i en ögla på takluckan... svårt att beskriva i text, men jag tror/hoppas du fattar vad jag menar... NOTE: Redigerat p g a stavfel. Senast ändrad av Keddy | 22 juni 2009 | 10:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 22 Juni , 2009 Minst 70 HK!! hade en sån med en 2 taktare 50HK polarna fick hänga fram för att få upp den i plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser