Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
haknor

Problem wallas 1300

Rekommendera Poster

Har en wallas 1300 värmare och den vill inte komma igång. Fläktenstartar men det kommer ingen värme, verkar som den inte suger upp något bränsle, har prövat lyfta upp dunken över värmaren men det funkar inte. Någon som kan tänkas veta hur dettta löses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla om det kommer bränsle i retur ledningen .

om inte så är det pump problem.

om alla slagar är täta så kolla att pump motorn snurrar ,

gör den det är det bara att skruva isär pumpen och klura ut vad som är fel.

lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade samma problem på min wallas 1400. Jag körde slå på pumpen-metoden som rekomenderas i en del trådar och då gick den igång. Sitter nån typ av kulor som fungerar som backventiler i insuget som tydligen kan becka fast och de lossnar när man knackar på pumpen.

Sen tog jag nog i lite mycket eftersom membranet läckte när den väl kom igång men det kan ju ha vart sen innan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem varje vår (värmaren från -78 utan byte av något i den). Knackar försiktigt på pumpen (inte på själva värmaren) och den startar alltid så snällt. så knacka du!! Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wallas är ju kända för att vara svårstartade på våren. Jag fick ett tips som brukar fungera på min (har glömt vilken modell det är):

Kör motorn en stund så du får toppladdning på batterierna. Slå av motorn, starta värmaren, pumpen ska starta (tickande ljud) och värmaren ska tända.

 

Om den inte gör det får man kolla att det verkligen kommer fram bränsle se ovan i denna tråd och att tändslingan fungerar.

 

Ett problem är att jag försökte starta med landström och laddare inkopplad. Detta hade till följd att en diod på kretskortet gick sönder (dioden tålde inte den höga laddströmmen). En händig man bytte det och därefter har värmaren funderat.

Lycka till! du kan väl skriva hur du löste problemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag knackar men inget händer, verkar helt död, (får nog ta med ett extra täcke i helgen)

Vet något något bra ställe att köpa ny, hittar ingen på nätet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inte ny Wallas. Det har tillverkats tillräckligt många redan.

Stabil pryl men aldeles för lite kunskap om väder och vind och livet ombord hos de tekniker som skapat Wallas 1300. Inte servicevänlig och inte användarvänlig.

 

Några tricks:

 

  1. Om pumpen inte tickar när fläkten går - kontrollera att knappen för överhettningskyddet ej har löst ut. Den sitter på gaveln vid luftutloppet.
  2. Om pumpen ändå inte tickar kan det antingen vara elektronikproblem eller korrosion i pumpen. Om pumpen bara kärvar lite kan det fungera att knacka på vinklade nippeln närmast pumpens elanslutning i pumphusets längdriktning.
  3. Om pumpen ändå inte tickar vid värmarstart kan du öppna den genom att skruva bort den vinklade nippeln och försiktigt och uppmärksamt plocka ut delarna. (Om du inte har en höghastighetskamera så att du kan filma alla smårylar som kommer ur pumpen om du vänder den upp och ner förståss). En av kolvarna är förzinkad och kan behöva putsas med fint våtslippapper för att löpa fint igen. Starta inte värmaren med pumpen öppen för då kan alla delar hoppa ut.
  4. Om pumpen ändå inte tickar vid värmarstart kan det vara glapp i kontakten vid kretskortet eller oxid eller fukt på kretskortet. Prova lite vattenutdrivande elektronikspray. Det både löser och förebygger problem med fukt på kretskortet.
  5. Om pumpen tickar men värmaren inte tänder kan det ju vara glödspiiralen som kan bytas. Reservdelssats finns i välsorterade marinbutiker och byts genom att öppna värmarens bottenplåt och öppna reaktorn och komma i kontakt med Wallas mer dåliga mekaniklösningar. Om värmaren glöder drar den minst 5A och varvtalet brukar öka när glödspiralen släcks efter misslyckat startförsök.
  6. Wallas-konstruktörerna har också glömt att när värmaren startas efter lång tids stopp så hinner inte pumpen få upp bränsle innnan startförsöket avbryts. Dessutom behövs en vansinningt lång väntetid mellan startförsöken för att glödspiralen ska aktiveras fastän värmaren är helt kall. Man brukar höra skillnad på klicken i bränslepumpen när den nås av bränsle. Om man efter en stund lyfter bränsleröret och dess filter ur dunken/tanken brukar man, om pumpen fungerar, kunna se luft sugas in i det transparenta bränsleröret. Det är ett gott tecken. Sätt ner röret i tanken/dunken och vänta. Du kan även hjälpa värmaren på traven genom att lyfta bränsleröret ände och filter högt över värmaren
  7. Snart sitter du där med fotogenluktande händer och en svag rökdoft sprider sig i utrymmet. Det beror på att Wallas 1300 är en otät konstruktion som i bland när värmaren puffar släpper ut lite sötaktig fotogenrök. Men bara lugn det brukar stabilisera sig efter en halvtimma eller mer.


Om någon hittar en länk till en servicemanual vore det väldigt trevligt. En sprängskiss på bränslepumpen skulle vara till stor hjälp.

 

 

Cool



Senast ändrad av tofo | 25 juni 2009 | 02:26



Senast ändrad av tofo | 25 juni 2009 | 02:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, skulle haft den där höghastighetskameran :-) sitter med delar och vet inte vilken ordning dom kom ut. Blir nog en ny värmare,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert att fundera ut hur delarna ska sitta. Lite kolvar och backventiler med en kolv av magnetiskt material som jobbar i ett rör för att pumpa bränsle i en riktning. Jag ska själv sparka igång en pump utan att veta hur delarna ska sitta. Det är kolven av järn/stål som rostar/oxiderar och kärvar.

Vi får se hur det går..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till, berätta hur det gick sitter just och plockar och försöker få till det får se om det blir någon värmare till helgen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu har värmaren vilat sedan 2009 och jag har inte saknat den så mycket. Men nu..

 

Nu är det höst och det är klart den ska funka så jag kastade mig över Wallas 1300 bränslepump med nya krafter.

 

Det har nog regnat genom skorstenen och den har nu sugit vatten. Kolven var helt fast och kunde lirkas ut genom att sätta en passande borr/cyl pinne i dess centrum och vicka och dra. Var försiktigt med något vasst genom kolvhålet för 5-6 mm in sitter en liten blek plastbricka.

 

Det finns inte mycket på nätet som hjälper sjömannen. Wallas värmare borde ju inte vara en hemlighet. Ingen skulle komma på idén att kopiera en så "ingenjörsmässigt obegränsad" konstruktion. 

 

På sjön gäller överlevnad precis som i ett rymdskepp - Alla ansträngningar som inte gjorts för att besättningen ska kunna lösa olika uppgifter på plats är försumlighet. Alla tillverkare av marinutrustnig måste dokumentera så att det går att skruva det som skruvas kan.

 

Men nu behöver man inte oroa sig längre för jag har kollat inuti och dokumenterat hur den är ihopskruvad och troligen fungerar.

 

Funktionsbeskrivning:

 

Man kan säga att pumpen har följande väsentliga komponenter:

  • 2st backventiler
  • 1 st kolv av järn
  • 1st "topplock" av järn.
  • 1st flödesbegränsande rör
  • 1st fjäder.
  • 1st kopparspole.

 

Själva pumpkolven av järn arbetar inne i en egen mässinghylsa/cylinder och pumkolven har en inbygd backventil som sitter under ett litet lock med centrumhål tätat med liten o-ring. Backventilen inne kolven är en transparent plastbricka av polyester som "klapprar" mellan två ytor inne i kolven varav den ena ytan är slät och den andra är räfflad för plastbrickan inte ska täta i den riktningen.

 

Således en rörlig kolv av järn i en mässinghylsa med ett hål i centrum av kolven där bränsle bara kan gå i flödesriktningen.

 

Mässinghylsan i vilken kolven löper är sedan inskjuten i pumpens invändigt släta ytterrör och packas tillsammans med alla andra delar till en orörlig klump mellan pumpens anslutningsnipplar. All större rörlig verksamhet är kolven inne i mässinghylsan och alla andra delar sammanpackade i ytterröret.

 

Kolven arbetar mot en liten svag spiralfjäder som pressar den i flödesriktningen och det är den fjäderkraften som bestämmer hur hårt kolven pressar bränsle genom det flödesbegränsande nålröret som sitter närmast utloppet i pumkonstruktionen.

 

Fjädern stöder i sin andra ände mot ett orörlig cylindrisk bussning av järn med hål i mitten. Bussningen av järn bildar ett fast lock (topplock) över den mässinghylsa i vilken kolven löper.  

 

Kolven kommer i rörelse när elektromagneten som sitter utanpå pumpen aktiveras med korta pulser. Vid varje strömtillslag dras kolven av järn mot topplocket av järn varvid fjädern pressas samman. Ytrymmet mellan topplocket och kolven minskar och bränslet som hindras av backventilen vid pumpens inlopp strömmar över till kolvens motsatta sida genom kolvens backventil.

 

När kolven nått topplocket får man pumpens klassiska "tick" då järnbitarna helt enkelt krockar metall mot metall. När strömmpulsen i spolen upphör tvingar, den nu ihoptryckta fjädern, kolven i strömningsriktningen och utrymmet på andra sidan kolven, där bränslet funnit sin tillflykt, krymper. Då backventilen i kolven hindrar bränslet att gå bakåt har det ingen annan väg än att ut ur pumpen genom den smala rörnålen.

 

Så långt bränslet nu hinner strömma genom rörnålen innan nästa strömpuls kommer och kolven tvingas mot topplocket för att på nytt pressa samman fjädern.

 

Så här tänker jag skruva ihop den. Rätta mig om jag har fel.

Wallas_1300_Pump.jpg

My Wallas 1300 pump - Notera de två små brickorna som utgör backventiler.

 

 

Så var det gjort - Båtägare som jag själv kan lugnt öppna bräsnlepumpen bara man skruvar ihop ungefär som på bilden. Skruva ihop allt packat tillsammans med hjälp av rörnipplarna i pumpens ändar..

 

Strömningsriktning nedåt i bilden.

 

 

Reflektion

 

Undrar om det är riktigt smart konstruktion att låta de två järnbitarna mötas tills luftgapet blir noll. Magneter blir ju som bekant väldigt starka precis vid kontakt utan att det i dethär fallet lönar sig att trycka samman fjädern någon tiondel ytterligare.

 

Pumpen skulle ju bli avsevärt tystare om något mjukt, tex viskös bromsning, inträffade precis innan kolven når toppen. Tex att bränslet kommer i kläm och tvingas ut genom en spalt eller litet hål?

 

 

B)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Köp inte ny Wallas. Det har tillverkats tillräckligt många redan.

Stabil pryl men aldeles för lite kunskap om väder och vind och livet ombord hos de tekniker som skapat Wallas 1300. Inte servicevänlig och inte användarvänlig.

 

Några tricks:

 

  1. Om pumpen inte tickar när fläkten går - kontrollera att knappen för överhettningskyddet ej har löst ut. Den sitter på gaveln vid luftutloppet.
  2. Om pumpen ändå inte tickar kan det antingen vara elektronikproblem eller korrosion i pumpen. Om pumpen bara kärvar lite kan det fungera att knacka på vinklade nippeln närmast pumpens elanslutning i pumphusets längdriktning.
  3. Om pumpen ändå inte tickar vid värmarstart kan du öppna den genom att skruva bort den vinklade nippeln och försiktigt och uppmärksamt plocka ut delarna. (Om du inte har en höghastighetskamera så att du kan filma alla smårylar som kommer ur pumpen om du vänder den upp och ner förståss). En av kolvarna är förzinkad och kan behöva putsas med fint våtslippapper för att löpa fint igen. Starta inte värmaren med pumpen öppen för då kan alla delar hoppa ut.
  4. Om pumpen ändå inte tickar vid värmarstart kan det vara glapp i kontakten vid kretskortet eller oxid eller fukt på kretskortet. Prova lite vattenutdrivande elektronikspray. Det både löser och förebygger problem med fukt på kretskortet.
  5. Om pumpen tickar men värmaren inte tänder kan det ju vara glödspiiralen som kan bytas. Reservdelssats finns i välsorterade marinbutiker och byts genom att öppna värmarens bottenplåt och öppna reaktorn och komma i kontakt med Wallas mer dåliga mekaniklösningar. Om värmaren glöder drar den minst 5A och varvtalet brukar öka när glödspiralen släcks efter misslyckat startförsök.
  6. Wallas-konstruktörerna har också glömt att när värmaren startas efter lång tids stopp så hinner inte pumpen få upp bränsle innnan startförsöket avbryts. Dessutom behövs en vansinningt lång väntetid mellan startförsöken för att glödspiralen ska aktiveras fastän värmaren är helt kall. Man brukar höra skillnad på klicken i bränslepumpen när den nås av bränsle. Om man efter en stund lyfter bränsleröret och dess filter ur dunken/tanken brukar man, om pumpen fungerar, kunna se luft sugas in i det transparenta bränsleröret. Det är ett gott tecken. Sätt ner röret i tanken/dunken och vänta. Du kan även hjälpa värmaren på traven genom att lyfta bränsleröret ände och filter högt över värmaren
  7. Snart sitter du där med fotogenluktande händer och en svag rökdoft sprider sig i utrymmet. Det beror på att Wallas 1300 är en otät konstruktion som i bland när värmaren puffar släpper ut lite sötaktig fotogenrök. Men bara lugn det brukar stabilisera sig efter en halvtimma eller mer.

Om någon hittar en länk till en servicemanual vore det väldigt trevligt. En sprängskiss på bränslepumpen skulle vara till stor hjälp.

 

 

smiley-cool.gif

Senast ändrad av tofo | 25 juni 2009 | 02:26



Senast ändrad av tofo | 25 juni 2009 | 02:28

 

 

Redigerad av tofo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite akademiskt om Wallas 1300 pumpfrekvens

 

  • Varje helt utfört pumslag ger en viss bränslemängd.
  • Om man däremot har täta pulser så att kolven inte arbetar klart kommer allt tätare pulser att göra att fjädern arbetar mer ihoptryckt.
  • Kortare ofullständiga kolvslag mera ihoptryckt fjäder ger mer bränsletryck och rörnålens dia och längd bestämmer flödet.
  • Med ökande pulsfrekvens blir kolvslaget till slut så kort att det äts upp av dödgången i backventilerna med lösa brickor som ju kräver lite flöde bakåt innan det blir mottryck.

Tror tanken med nålen och fjädern är att den ska jobba med ofullständiga slag och att pulstätheten då avgör med hur mycket hoptryckt fjäder pumpen arbetar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Wallas 1300 "som ny"

 

Städat bränslepumpen som var rejält ihopkletad och lite rostig invärtes. Nu går den som en klocka.

Rengjorde och pressade ihop diverse kabelskor som glappade och oljade med CRC 5-56 trots att jag inte gillar stanken även av små mängder. Även tätat mellan brännaren och värmeväxlaren - Wallas har skippat detta så det måste man göra manuellt för att minska läckage av röklukt i friskluften när den  puffar vid start. 

 

Filmklipp med händelselös men betydelsefull start efter 5 år i vila.

http://youtu.be/g9LLbt9DW7A

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röklukten kommer ofta från bränsletankens avluftning, åtminstone när det gäller 1800:an. Sätter man in avluftning för bränsletank så försvinner problemet.

Man brukar säga att en Wallas ska köras en gång per månad, då beckar inte pumpen ihop. En bekant hade ganska lång väg mellan tank och värmare, han satte in en knapp som bara körde pumpen, de kunde pumpen få lite extra tid för att komma igång. Trycker man på den knappen lite då och då så lär inte pumpen becka ihop heller. Men det är bra om värmaren också får gå med jämna mellanrum, då kokkar man ju även ut ev fukt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar dig att kontakta Seacomfort.se vid Göta Kanal. Dom löste mina problem och var riktigt riktigt trevliga och kunniga. Obs. jag är ej delägare eller släkt med dom.

 

Med vänlig hälsning  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...