ChristerN 2 708 Postad 18 Juli , 2004 Hej därute. Nån som har en Bella 630 och som vill dela med sig lite erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst N T Postad 29 Juli , 2004 Hej har en 630 med läckage på kylvattnet på sötvattensidan. Har bytt alla slangar och renoverat drevet. I övrigt går den kanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 708 Postad 1 Augusti , 2004 Hej. Kul att få en kontakt med en annan ägare. Tror inte det finns så värst många därute. Sett några stycken till salu på Blocket. Min 630:a köpte jag i våras och är av årsmodell -92 med Volvo 250 motor. Den går fint och är bra att sova två i med lite god vilja. Jag har dock problem med att det läcker in vatten. Både under fönstret vid förarsidan och in i luckorna i aktern. Värst är väl att det kommer in i motor-brunnen. Det är tydligen ett standardproblem på modellen då den har så låg akter. Har du gjort något på din för att lösa detta? Tacksam om du anger korrekt mail-adress. En förutsättning för att kunna dela med sig av erfarenheter utan att publicera dem på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Roger A Postad 1 Augusti , 2004 Hej, har en sedan förra säsongen. Tycker att den inte varvar som den skall. 22knop och 3500 varv. Kan det vara fel prop? Hur ser det ut för dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 708 Postad 2 Augusti , 2004 Vad har du för motor? Antar att du som jag har VP 250. Min varvar ca 5000 och ger 29 knop på GPSen. Har lite svårt att kolla proppen nu. Får se om jag kan göra det senare. Annars när hon kommer upp för hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pronic 0 Postad 30 Augusti , 2007 Tar upp denna tråd igen om det finns någon kvar där ute med en Bella 630.Jag har en -93a med Vp250 (aq151) som jag inte tycker varvar ut ordentligt.När jag är själv i båten varvar den 4300 med öppna spjäll med en 14x19 proppeller och gör 24knop. Jag marchar runt 3800rpm i 20 knop.Hur stämmer detta med era båtar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 6 December , 2007 I aktern har min Bellas förre ägare satt en specialgjord kant i glasfiber för att det inte ska svalla in vatten på akterdäck, ett problem när man backar mest tror jag. Går lätt att snäppa bort. Är det ngn som gjort något annat snoffsigt på akterdäck? Ankardävert, bord, durk etc. Anders PS På bilden syns en propeller 15x17 (varvar 5000 med den) Reserven är en oanvänd 14x19. Jag undrar vad som händer om man byter till den? Vet ni? Enligt uppgift ska varvtalen bli ungefär desamma, men knopen fler. Senast ändrad av Briggen | 07 december 2007 | 00:45 Senast ändrad av Briggen | 07 december 2007 | 01:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 708 Postad 8 December , 2007 Hej Kanten i glasfiber verkar smart. Jag hade behövt den en gång i början av mitt 630-ägande. Efter en vecka på jobbet i stan kom jag ut till båten som legat med aktern mot vinden under veckan. Det hade inte blåst så väldigt mycket men de vågor som hade gått hade sköljt in över motorluckan. Denna var ju inte helt tät, är ju oftast omöjligt att få det tätt, så det hade skvätt ner vid motorn. Eftersom länspumpen var koppplad via den avslagna huvudströmbrytaren (korkat kopplat - det gjorde jag genast om) hade den inte startat. Den gången klarade vi oss med blotta förskräckelsen. Vi behövde bara torka mattorna men vad hade hänt om båten legat en längre tid utan tillsyn? Lycka till med båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 14 December , 2007 Hallå Bella boys. Hur har det gått med propeller, varvtal respektive knop, sen sist? Vad har ni för erfarenheter? På min (nyss inköpta) sitter en 15x17 (varvar 5000 med den) Reserven är en oanvänd 14x19. Enligt Bellas egen informationsbroschyr (för ny båt) ska den göra 32 knop, 5 200 varv (2 pers) med 14X19 propellern. Volvo Penta anger f ö 5500 som toppvarv för en AQ250A. Kör ni med 14X19 och är nöjda, eller har ni hittat något bättre? (Slänger ut frågan om vilken stävstege som passar bäst en gång till, hängade i pulpit eller med beslag, fästen på däck?) JUL, sedan börjar det närma sig. Anders Senast ändrad av Briggen | 14 december 2007 | 20:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pronic 0 Postad 18 December , 2007 Hej briggen! Jag köpte min bella i våras och har kört med en 14x19 propp, har svårt att få den att varva ur ordentligt, toppvarvet låg som bäst på 4500rpm , med nyrenoverade och synkade förgasare och bra komptest värden. Vet inte vad detta beror på men skall prova att byta till en annan stigning till våren och se om det blir bättre. Problemen jag har hittat på min båt hittils är: 1. den skumma konstruktionen av pulpiten som gör att man inte kan ligga längsides med kajen utan att pulpiten tar i bryggan , störande. 2. En drevlyftscylinder ärjade sönder i höstas p.ga av att jordstrumpan som ansluter cylindrarna med skölden lossat. 3. Ett mystisk fel som gjorde att motorn stendog efter att utan problem kört i 45min, visade sig vara en kass tändspole 4. Laddfördelaren var kass när jag köpte båten, numera utbytt till skyllermarks laddrelä. 5. läckande skjutdörr in till kabinen, löstes via en ny dränering sedan listan på resterande jobb som har blivit gjort under sommarn: 1. Byggt kylskåp i facken under L soffan med ett Supercool-aggregat 2. Bytt kylvattenpump (färskvattensidan) 3. Bytt kamrem o rulle 4. Tätat inre läckage i värmeväxlaren 5.renoverat och synkat förgasarna (solex 44) 6.Stippat båten på alla gamla stripes, samt gjort nya namnskyltar i teak. Det jag har observerat vad gäller körningen med båten är att den är väldigt last / vind känslig, man får parera mycket med trimplanen, sedan ligger den väldigt lätt i vattnet i fören vilket gör den intressant att hantera vid tilläggning i sidovind. Annars tar den sjön bra , och jag upplever den stabil och säker. Jag är mycket nöjd med båten , lagom stor , lagom snabb , och lagom dyr /MVH andreas Senast ändrad av pronic | 18 december 2007 | 23:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 19 December , 2007 Tack Pronic för ett intressant svar, inte minst när det gäller propeller. Köpte min båt för några veckor sedan så jag är idel öra. 4500 varv låter som uppförsbacke på 5:an. Vad får du för knop med dessa varvtal? Jag gissar att du kommer i närheten av 5000 varv med en 15x17. Ett tips n d g propeller kan vara att kontakta Propellertrim i Stockholm - det har jag gjort men vi är inte riktigt klara med slutsatsen. Ett tänkbart alternativ verkar kunna vara 15x15 för att få ut mer varv. Återkommer när jag vet mer. Går också och grunnar på bästa lösning för ett bord på akterdäck, att flytta dit lagunabordet från kabinen är en av flera idéer. Och jag undrar om man kan få ut en tredje koj i kabinen genom att använda lagunabordet. Ytterligare ett fäste i soffans kant mot den stora kojen kanske kan fixa detta. Inmontering av septitank är ytterligare en grej, men bästa placeringen är ett frågetecken. MVH Anders Senast ändrad av Briggen | 19 december 2007 | 02:49 Senast ändrad av Briggen | 19 december 2007 | 02:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
multi23 0 Postad 19 Maj , 2010 Hej Även om tråden har varit med ett tag så passar min fråga bra här. Är det någon som möjligen sitter på någon artikel, test eller försäljnings broschyr på Bella 630. Jag har frågat några handlare, men dom har städat för bra (eller så är dom inte intresserade av att hjälpa till). Jag vet att Vi Båtägare skall ha gjort test på båten -91 nr 12 o -92 nr 3, men vet någon om de var bra? En annan fråga; Vet någon vad Bella 630 väger? Jag har hört olika bud mellan 1100kg till 1500kg Ha de gott i vårsolen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pronic 0 Postad 23 Juli , 2010 Hej multi! , Jag har både båten och artikeln du sökte , båten väger 890 kg exkl motor enligt originalpappren och motorn (vp 250sp) gissar jag väger cirka 300-350 kg med drev, lägg till bränsle lite bra o ha prylar så totalt ~ 1400-1500 kg Jag drar den iallafall på en fogelsta 1500kg kärra efter en volvo utan problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser