Gå till innehåll
lördag 14 februari 2026
Dawa

Smått orolig kring 3000 varv, vad kan det bero på?

Rekommendera Poster

Jag har en 3.0 liters Volvo Penta, 4-cyl. på 135hk. Förgasare.

Startar fint och går bra, men jag har märkt att om jag ligger och marschar vid ca 3000 varv så är den smått orolig i varvet. 

Höjer jag till 3500 varv så ligger den stadigt, kör jag 1500 eller 2000 varv så ligger den också stadigt. Det är alltså bara kring 3000 varv den beter sig aningens oroligt. Inbillar mig att det är värre när jag åker hem sent när det är kyligt och fuktigt ute. (Alltså när det blir kondens på dynorna eller vad det är som orsakar fukten där)

Vid full gas gör den dryga 35 knop på mätaren och håller 4700 varv, precis som det ska vara.

Till den här säsongen är det bytt tändstift, rotor, fördelarlock, filterinsats i soppapumpen och så olja och oljefilter förstås.

Jag vet att det finns ytterligare ett bensinfilter i förgasaren som jag inte kollat men om det är igensatt borde den gå lika oroligt vid andra varvtal, framförallt kanske vid högre varv som då skulle vara mer känsligt för att få fram bensin. 

Min tanke är om det kan vara nåt läge i förgasaren som är utslitet eller nåt? Om man t ex lyfter nålen en viss höjd vid 3000 varv och att den är ojämn eller nåt, men jag är osäker på hur det fungerar.

Vinterkonserveringen gjordes med full tank (87liter) 98 oktan och två flaskor K-sprit. Har även testat att hälla i en flaska STP´ s injection cleaner med en tankning tidigare i våras. Har kört upp ca 300 liter bensin sen vinterförvaringen så det borde inte bero på gammal soppa heller.

Det finns alltså inga som helst problem utan just i varvtalsområdet kring 3000 varv.

Någon som har tips eller idéer på vad som kan vara orsaken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar ju finnas gott om motorkunniga personer som kan dra likheter till bilmotorer osv, och med tanke på att konstigheterna uppträder vid marschfart enbart så kan jag väl ställa frågan så här då:

Om jag hade haft en bilmotor med förgasare som varit lite orolig kring 100 km/h och 3000 varv, vad hade ni rekommenderat då?

Är det rimligt att anta att skit i förgasaren kan uppträda enbart vid ett specifikt varvtalsområde och inte inom hela motorregistret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det där lät som att det skulle kunna vara samma sak. När jag kikade i din tråd häromdagen så kändes den annorlunda men nu när jag läste den så kändes det mer aktuellt...

Tänk va lite helgvila kan göra. =)

Ska se om jag kan plocka ur munstycket/munstyckena och göra rent, eventuellt köpa nya...känner att jag måste läsa på lite om det först bara...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plockade ner förgasaren för att göra rent. Blev lite fundersam bara...känns inte som att lite smuts skulle kunna ställa till med nåt i den förgasaren. Stoooooora munstycken och två strålar som går ner i kamrarna. Verkar inte alls ha samma finmekanik som en japansk mc-förgasare direkt...

Det var iofs en del smuts i flottörhuset men munstyckena (2st) såg ut att vara över 1 millimeter i diameter. Finfördelad smuts kan ju inte störa i ett sånt stort hål?

Kikade på sprängskissen men hittade inga nålar alls, faktiskt så hittade jag inga precisionsdelar där det ser ut som att smuts skulle kunna fastna och störa.

Det är en Holley, 2portars förgasare.

Har jag letat på fel ställe eller är det en stenåldersförgasare med dammluckor istället för nålar och munstycken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...