Gå till innehåll
måndag 20 maj 2024
degistive

Fråga ang byta ut powerpack

Rekommendera Poster

Hej alla motor kunniga!

Jag har fel på min powerpack till min Johnson 60hk -70 det är en 3 cyl motor och den har endast 1st tändspole (vet inte varför men de andra kommer från svänghjulet).
Min Power Pulse Ignition box har gått sönder den gav ibörjan gnista ibland men nu ger den ingen gnista alls.

Har letat runt på olika marinor & privata reservdels säljare men ingen har en begagnad box
då det är en så pass gammal motor och en ny kostar lika mycket som jag betalade för hela motorn (ca 3000kr).

Så jag funderar på om det inte skulle gå att byta ut både powerpacken & tändspolen till en annan modell, skulle det fungera att ta en ifrån tex johnson/Evinrude 3cyl 60hk men av en annan modell & årsmodell ?? Eller måste man byta ut allt under svänghjulet som brytare, stator m.m.?

Ge gärna feedback ni som kan det här

Mvh/Degistive

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Johnson och Evinrude var samma sak vid den här tiden, som du verkar ha koll på redan.

Om angränsande årgångar och hk kan ha samma powerpack:

Plöj igenom Ishopmarines hemsida parts list för både Johnson och Evinrude 60 hk och försök att jämföra t ex partnumber/artikelnr.
http://www.ishopmarine.com/ishop/sec/partlists/

Kola även efter en komplett Johnson/Evinrude 60 hk på blocket osv, kan ju ta reservdelar fån en sån om du hittar nån som hamnar inom rimligt pris.


/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svaret ska kolla mer än jag redan har gjort men problemet är att omc nummret på min powerpack är inte samma som dom andra powerpacken som går till andra årsmodeller. Verkar som det skulle passa från 70-71. Men skulle det inte gå att ta ett komplett tändsystem inkl tändspolar m.m. från en nyare 77-85 talare och sedan bygga om??

Var i kontakt med en som sålde enkomplett 60hk motor från 70 men hans powerpack var inte heller helt ok utan tappade gnistan ibland. Svårt att hitta begagnade reservdelar till en sån gammal motor.

Mvh/Degistive

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det kan du nog glömma passar ej med spolarna annorlunda svänghjul o stator sedan har du slutar spettsar på din motor de nyare har triggerspolar annorlunda infästning för tändplattan .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok då är det bara att lägga ner dom tankarna då :( .... Svårt att hitta beg delar till den och en ny powerpack kostar 2700kr och så rekomenderar dom att man också byter tändspolen så då är man uppe i 3200kr och det tycker jag inte är värt på en sån gammal motor.

Har hittat en 50hk motor från 77-80 utan rigg så jag ska se om mitt växelhus passar så har jag tur så löser det sig ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kolla hos Lars Sandberg i Äspered han har mycket beg.delar 033-277067 eller Anders Forsström i Edsbyn han har också mycket beg.delar. 070-3916542.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att power packen är trasig? Du skriver att tidigare fick du gnista ibland men inte nu. Tändsystemet du har är troligen ett batteridrivet CD system med brytare. Kolla så att du har ordentliga och bra anslutningar framför allt mot jord (gods på motorn) dessutom så måste du ha minst 9,5 volt i batteriet annars får du problem med gnistan. Kolla så att power packen har bra jordning (brukar vara ytterhöljet på packen) mot motorns gods och batteriets minus pol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på din motor så har du slutarspettsar dessa är väldigt känsliga för olja prova o gör ren dessa har du tur kan det räcka,sedan har du en fjäder som ligger runt vevaxeln som kan ställa till en del bekymmer om den är ner sliten eller har gått av så kortsluter den tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet är nytt 85 Amp och har gjort rent alla anslutningar som jord m.m. men ska rengöra mer tänddelar och se om det kan hjälpa.

mvh/Degistive

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde till Marinhallen idag och pratade med en som sa att det är väldigt svårt att hitta en begagnad powerpack som fortfarande fungerar så han rekomenderade mig att bygga om systemet till ett Bil system enligt han så är det många som gör så och han trodde att det räckte med en Bosch den röda tändspolen på 1,8 Ohm och sen koppla in en kondring ???
Någon som har provat det här eller som har ett kopplingschema på det?

Vet en som provade det här förut men som inte fick ut någon effekt på motorn men enligt Marinhallen så hade han nog inte rätt styrka på tändspolen.

Hoppas någon vet och kan ge mig information och helst en beskrivning i detalj hur man går till väga.

Mvh/Degistive

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...