Gå till innehåll
onsdag 08 maj 2024

degistive

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    62
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om degistive

  • Placering
    Löjtnant
  1. Eftersom det verkar vara med samma intervall att motorn dör så tycker iaf jag att det verkar som att den blir för varm, som du skrev att den tidigare blev varm för att den inte kylde så kan motorn varmnypa och det kan medföra problem även om du nu har bytt impellern. Skulle nog göra ett komptest för att se om den är ok. Vad jag vet så finns det ingen överhättningsskydd på den då jag hade en 40hp -74 och den hade inte det. Det kan också vara tändmodulen eller vad det heter som börjar bli dålig det är den som omvandlar 12V till högspänning.
  2. jag har alltid motorn upptiltad under transport och det är inget farligt för motorn, ha gärna en träbit som distans om motorn skulle åka ner under transporten
  3. Det låter som du nämner ett problem med bränslet, är det luftad bränsletank så kanske du glömt att öppna den skruven? kolla att alla bränsleslangar är täta, om inte det är problemet så skulle jag gissa på förgasare för det verkar ju som att det inte kommer fram soppa
  4. Hej! Vet att många åker in i ån som leder in till vingåker city om det är den ån du menar.
  5. Hej! Jag har en 485 jofa winth och den har en johnson vro 50hk-88 Den kommer upp i ca 27knop när man åker ensam den varvar ca 4,300. Är det optimalt? Vet inte hur mycket båten väger så man kanske inte kan få mer fart än så? Propellern som sitter på vet jag inte vilken stigning den har då det inte står nått på den, funderar på att köpa en propulse propeller för att se hur den går i de olika stigningar man kan ställa just den propellern med. Skulle gärna vilja veta hur många knop andra medlemmar kommer upp i som har en jofa winth med en 50hk motor. Mvh/Degistive
  6. hej och tack för informationen, måste först ha reda på vilka kablar som man ska använda på reglaget. Tex SIG ska kopplas till den röd/gul kabel om du förstår vad jag menar. Är rädd att det kan gå sönder om jag kopplar på måfå. Så om någon känner till vilka kablar som ska kopplas in på reglaget till Johnson 2cyl 50hk årsmodell 1988 så vore det toppen. mvh/Lasse
  7. Hej behöver hjälp att koppla in en varvräknare till en Johnson 50hk -88 Det är en 2 cyl motor med elstart. Köpte en begagnad varvräknare som är för båtmotorer men är inte så duktig på detta ämne så önskar hjälp med en beskrivning på vilka kablar som man ska koppla till. Ska 12V & GND kopplas till batteriet eller till reglagets kablar? Vilka reglage kablar ska man i så fall använda? Vad betyder SIG? och vilken kabel ska den kopplas till? Ska LT kopplas in till en vanlig 12v kabel från batteriet om det är för belysning? Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med det här Vet inte fabrikatet på varvräknaren med det står RPM x 1000 och det är en skala från 0 - 6 och längst ner på visar tavlan finns ett understruket Q På varvräknaren finns det 4st utag de är märkta med - LT (Tror det är Light) - GND - SIG - 12V Sen finns det 4st olika alternativ för vilken typ av motor 1. = 4cyl 2. = 6cyl 3. = 8cyl 4. = 12PALT (osäker på de sista bokstäverna) just nu är den inställd på nr 4 som den tidigare ägaren gjort. Mvh/Degistive Senast ändrad av degistive | 05 augusti 2009 | 13:40
  8. Hej! Det ska vara speciell växelhus olja (Premium Blend) till den modellen finns att köpa på vissa marinor och är framtagen för just elväxel och använder du vanlig växelhus olja så kan det ta ett tag innan växlarna fungerar att det är nog inte att rekomendera. Det kan också vara kontakten i reglaget som styr växlarna som inte fungerar som det ska. Alternativt kablar och kontakter som går till reglaget som sitter på motorn. Att den alltid startar upp med fram växel är som det ska då det är orginal och ett skydd om växlarna inte skulle fungera.
  9. Hej! Min powerpack har gett upp och att skaffa en ny kostar för mycket och de begagnade är oftast inte i bra skick så jag har fått tips från MArinhallen att byta till en biltändspole samt sätta dit en kondring. Är inte så duktig på el så hoppas någon har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig på vägen, kanske har någon en skiss på hur man kopplar in det samt vilka delar man behöver ha. Motorn är en Johnson 3cyl 60hk årsmodell 1970 som orgnial har powerpack och en tändspole som går vidare under svänghjulet. Mer än så vet jag tyvärr inte om motorn. Powerpacken har 3st kablar 1st 12V, 1st som går till en brytarekontakt och en som inte varit inkopplad så den vet jag inte vart den ska sitta Mvh/Degistive
  10. Ringde till Marinhallen idag och pratade med en som sa att det är väldigt svårt att hitta en begagnad powerpack som fortfarande fungerar så han rekomenderade mig att bygga om systemet till ett Bil system enligt han så är det många som gör så och han trodde att det räckte med en Bosch den röda tändspolen på 1,8 Ohm och sen koppla in en kondring ??? Någon som har provat det här eller som har ett kopplingschema på det? Vet en som provade det här förut men som inte fick ut någon effekt på motorn men enligt Marinhallen så hade han nog inte rätt styrka på tändspolen. Hoppas någon vet och kan ge mig information och helst en beskrivning i detalj hur man går till väga. Mvh/Degistive
  11. Batteriet är nytt 85 Amp och har gjort rent alla anslutningar som jord m.m. men ska rengöra mer tänddelar och se om det kan hjälpa. mvh/Degistive
  12. ok då är det bara att lägga ner dom tankarna då .... Svårt att hitta beg delar till den och en ny powerpack kostar 2700kr och så rekomenderar dom att man också byter tändspolen så då är man uppe i 3200kr och det tycker jag inte är värt på en sån gammal motor. Har hittat en 50hk motor från 77-80 utan rigg så jag ska se om mitt växelhus passar så har jag tur så löser det sig ändå.
  13. Hej tack för svaret ska kolla mer än jag redan har gjort men problemet är att omc nummret på min powerpack är inte samma som dom andra powerpacken som går till andra årsmodeller. Verkar som det skulle passa från 70-71. Men skulle det inte gå att ta ett komplett tändsystem inkl tändspolar m.m. från en nyare 77-85 talare och sedan bygga om?? Var i kontakt med en som sålde enkomplett 60hk motor från 70 men hans powerpack var inte heller helt ok utan tappade gnistan ibland. Svårt att hitta begagnade reservdelar till en sån gammal motor. Mvh/Degistive
  14. Hej alla motor kunniga! Jag har fel på min powerpack till min Johnson 60hk -70 det är en 3 cyl motor och den har endast 1st tändspole (vet inte varför men de andra kommer från svänghjulet). Min Power Pulse Ignition box har gått sönder den gav ibörjan gnista ibland men nu ger den ingen gnista alls. Har letat runt på olika marinor & privata reservdels säljare men ingen har en begagnad box då det är en så pass gammal motor och en ny kostar lika mycket som jag betalade för hela motorn (ca 3000kr). Så jag funderar på om det inte skulle gå att byta ut både powerpacken & tändspolen till en annan modell, skulle det fungera att ta en ifrån tex johnson/Evinrude 3cyl 60hk men av en annan modell & årsmodell ?? Eller måste man byta ut allt under svänghjulet som brytare, stator m.m.? Ge gärna feedback ni som kan det här Mvh/Degistive
  15. ok om jag förstår det rätt så ska det gå att koppla alla kablar till en 3 stegs vipp kontakt för jag tror att brytaren i reglaget inte fungerar. Du är inte intresserad av att sälja en PDF kopia av din handbok till 60hp årsmodell 1970. Du kan ju maila mig på degistive@hotmail.com Mvh/Degistive
×
×
  • Skapa nytt...