Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Skogstokig

B20 motor från en Kanon???

Rekommendera Poster

Har en Nora 17 med B 18 som funkat skapligt ( seg att få o plana ) Men har tänkt att så länge den går får den gå!! Serva upp den när jag köpte den -06 o har inte bytt olja sen dess!! Givetvis kollat den o så men det har alltid sett bra ut!! Men så tänkte jag att det kunnde vara dax att byta så jag sög ur oljan med en el pump o fyllde på med fin svin dyr marin olja! Dagen efter skar ett vev lager o slog av kammen på två ställen!!!! Skumt

Nu har jag köpt en B20 på en skrot som suttit i en Haubits kanon från försvaret! Gått 1800timmar!! Någon som vt nått om dessa motorer??? Motorn är som ny!! O har haft en varvtals regulator...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man byter olja därför att den tar hand om smuts från motorn. När oljan inte orkar rena längre bränns smutsen fast på motorns delar. Svindyr olja bruka rena högeffektivt och kan få det som är fastbrännt att lossna i klumpar som i sin tur täpper oljeflödet till lagren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dirken: Det är nog exakt vad som hände! Och jag har ju inte brytt mig så mycket om den gammle motorn! Men lite konstigt att det gick så fort!!! sÅ ett tipps byt aldrig olja.... Skrattande

 Nej det är klart att man ska byta olja...

Men va tror ni om nya motorn då??



Senast ändrad av Skogstokig | 10 juni 2009 | 21:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall byta olja nu då jag slarvat med detta tidigare Skäms. Behöver jag bli orolig för att fylla på ny olja nu? Vill ju inte att motorn skall skära p.g.a. ny olja. Kanske inte skall köpa den allra dyraste super-duper-oljan då. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om man räknar om antalet gångtimmar till kilometer så har den där motorn gått 1800*6 dvs 10800 mil. Iofs så har den gått med varvtalsregulator och förhoppningsvis låga varv (om inte någon beväring har varit och skruvat..). Ta åtminstone ett kompprov innan du stoppar i den i båten.

//Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att den där kanonmotorn hade ett vanligt vattenkyl med fläkt. Med tanke på att den i sin gamla miljö inte legat på mer än ca 50% av kapaciteten så är den säkert i bra skick. Jag vet inte om det är skillnad på de marina motorerna vad gäller t.ex. kylkanaler, kolvar eller annat, men skulle rekommendera att Du undersöker detta eftersom den får jobba på ett mer slitsamt sätt i en båt. T.ex en sån sak som att thermostaten nog bör öppna tidigare än i en stationär landbaserad lösning, m.m. En koll kan kanske spara några svordomar och arbete i ett senare skedeSkrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte vet vilken olja motorn gått med så brukar bra mineral olja rekomenderas tills man är säker på att slippa det du redan erfarit. Kolla också att fjuggarna har rätt bestyckning samt kamaxeln som bör vara anpassad för marinmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte motorn och i köpet ingick att montera ur den!!! 18000*6???? Jag har mer hört att ta 18000/2!!! Alltså 900 mil.. Skit samma priset var rätt o jag tror att den är bättre skick än en som suttit i tex en raggar 140... Det börjar ju bli lite lite tid kvar om man ska ut på Midsommar så jag tänker helt enkelt lägga i motorn sätta dit mina gammla dubbla förknasare kanske ställa på dem lite! o helt enkelt se hur det funkar!! Ska väll vara en vatten kanal som man ska borra upp i toppen det kan ju vara bra!!! Sen termostat det tar jag väll den gammla som har funkat bra!!!!

Blir lite spännande att skruva Kanon imorgon då!! Är inte varje dag... Mycket konstiga grejjer satt det där..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

900mil ger dig en snittfart på 5km/h så det tror jag inte. 10000 mil låter mer rimligt. Ger en snittfart på 55km/h.  Nog om det, den är nog i bra kondition iaf. Varför hänger du inte över hela topplocket med alla marinprylar på från din gamla motor? Då behöver du ju inte en massa packningar och slipper bygga om toppen från den nya motorn. Jag skulle själv bara använt block med vev och kolvar från den nya motorn och sen använt resten från den gamla marinmotorn som topp, kamaxel, oljekylare mm mm. För övrigt så med en motor från en kanon så kanske den blir att gå som ett skott.SkrattandeSkrattande



Senast ändrad av Grundlurad | 12 juni 2009 | 15:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topp fart 6 km/h....... Toppen var ju ett problem när jag köpte båten! Avgas ventilerna var brände så vi bytte dem! Men nackdelen då blir ju då att de blir något in sjunkna men den ser bra ut efter tre års användande! Kamen gick ju av på tre ställen...  Har nu ängnat hela dagen åt att skruva ur maskin ur Kanonen... O efter en spräckt knoge o massa svordomar så är den ur,,.. Hänger hemma ny tvättad.. Men det är klart en P Kam skulle ju vara det bästa!!! Någon som har en????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok   haft en lagomt rolig dag då.  Det är iof inte så mycket jobb att bygga om toppen så det kanske det är värt. Du kanske skulle passa på att leta på en med lite större ventiler i? Jag har en begagnad c-kam liggandes om det kan vara intressant. Satt sånna i en del av AQ 130 motorerna. Har tyvärr inga lyftare till den men du får kammen om du står för frakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står t o m Volvo Penta på motorn!!!! Kanske det sitter en bra kam för båt?? Ska kolla lite anars är det bara att prova!! Vad är det man bör göra med toppen då? Ta upp en kyl kanal i fram kant? Ska ut o mecka lite idag! Jo just det tänkt på en annan sak!! PÅ nya motorn sitter det ju olje kylare!!! Funderar på att andvända den!! Kan ju inte vara en nackdel... Bara att dra sjövatten igenom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemma nu kl är 00:40 dagen innan Midsommar!!!! Allt som kan jävlas har jävlats!! Men idag så gick Kanon Motorn igång!!! Den gick verkligen KANON... Nog aldrig hört en B 20 gå så jämmt. Så vi började packa ihop o tänkte ta det aldra sissta tidigt imorgon!! Det sissta jag gjorde var att dra upp olje stickan o samtidigt tänkte jag precis säga till tjejen att kolla här hur fin oljan är i en bra motor!!!!!! Men det hann jag inte! VATTEN i OLJAN!!!!!!!!!!!!!!Skrikandes 

Fan jag orkar inte mer!!! Har lagt en hel veckas semmester på det här skiten!! Drar ut den o eldar upp den!!!!!!!!!!

Men sen tänkte jag lite!! Kamen på den gammla motorn gick ju av på två ställen!! Så det kan ju vara så enkelt att impelerhuset fått en smäll....... Annars vet jag inte riktigt vad det kan va..

Satt ju på en vatten slang direkt på impelhuset!! Kan ju hända att det blir onormalt högt tryck då så att vattnet tränger inn!½!! Det var ju inte lite vatten i utan helt som grädd sås!!! På helt ny olja som jag körde ca 10 min.....

Tacksam för Hjälp o svar!!!!! God natt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla oljekylarn...Annars impellerpumpens packboxar..kan va som du skrev att du satte på för högt tryck på matarslangen.

Är det en bilmotor bör/skall du ta ut kylvattensspridningsröret som sitter i framkant i toppen, men det har ju inte med vatten i oljan att göra...



Senast ändrad av japan | 19 juni 2009 | 01:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

07.50  Ut o mecka båt igen då!!! Byter impeler hus får vi se hur det går!!!

Glad Midsommar alla glada!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var impeller huset som läckte!!! Kl 1 på midsommarafton låg den i sjön...

Funkar riktigt bra förutom att den inte laddar!!! Men det är nog inget större fel kunde åka nästan hela helgen på två batterier sen byte jag ett med polarn så jag fick ett ny laddat när vi skulle åka hem o det gick hela vägen hem!

Bra mycket bättre vrid!! O det går mycket bättre att plana nu!!! Men den gick inte mycket snabbare!! Hadde tänkt att den skulle göra 25 knop men den går som förut..

Funderar på att byta proppeller!! Just nu så vill den inte varva ur ordentligt!! Ska jag då ha en propp med lägre stigning?? eller hur funkar det????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på studiebesök på Bofors när de pjäserna var aktuella för lev t vårt försvar. Då berättade man att det satt B18 i dem. I B20 kan kolvtoppar och ventiler slå ihop vid haveri. Inte i B18. 1800 timmar... nätt och jämnt inkörd. B18 fanns i två olika blockgjutningar, varav det äldre lämpade sig bäst för hårdtrimning.

Intressant utsaga om oljor. Förr körde man med speciell sköljolja för att få ut skit ur maskineriet.

Renovera gärna den där B20n. Classic motor har haft en en artikelserie om hur en B18 renoveras. Skillnaden mot B20 är hårfin. Jag tror att dom gjorde en bok av artikelserien.

Jag tror att det kan vara en god idé att renovera upp den där maskinen eller åtminstone slipa lite ventiler och byta packboxar och oljetätningar på ventilskaften om man ska åka omkring på vattnet med den. Det är ju inte bara att kliva ur och ta en taxi om den stannat och man vill hem till middagen. Allmänt sett kan man stava ordet driftsäkerhet på ett kortare sätt: B18 eller B20.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dålig erfarenhet av B18 B20!! Har lyckats köra sönder tre fyra motorer i Jeepen o nu en i båten!! Jeepen satte jag i en B23E o den blev som en ny Jeep! Funkar klockrent! Skulle gärna vilja ha en sån i båten ochså! Men nu fick det bli så här!!! Får gå så länge det går..

Sen blir det B23E eller nått annat!

Det står B20 på blocket men va vet jag det kan varra en B18.. Men den går himmla fint!! Så börja renovera nu vet jag inte!! Men jag har inte hunnit kolla inställningen på täningen o så skulle man nog justera förgasarna en vända! Men den går som en klocka lung o fin på tomgång o tyst inte massa slammer från ventiler osv...

DEn planar mycke bättre o snabbare men vore nice om den skulle göra ett par extra knop oxå.... Men den kanske går bättre o bättre verkar lite så faktiskt... Men men det är ju motorer från stenåldern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det B20 på blocket så är det också en sådan.

Det är ingen skillnad på B18 och B 20 beträffande ev ras att ventilerna på en B 20 skulle vara mer benägna att slå ihop med kolvarna än i en B 18, det är ju bara borrningen som skiljer dem åt.

Och att det är ett större avstånd mellan ventilerna i en B20, vilket innebär att en B20 topp går att montera större ventiler i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...