Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Grundlurad

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    86
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Grundlurad

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har min snöskoter försäkrad hos dom och jag råkade knöla till den lite förra vintern och det var då inga problem när jag ville få den lagad iaf. Gick snabbt och enkelt. Är samma sak där med premierna, ganska stor skillnad. Dock får man ha trafikförsäkringen i ett vanligt bolag men resten hos dom. Min skoter skulle kosta hos länsförsäkringar över 6500 i helförsäkring medans försäkringsproduktion tar 2800 för allt utom trafik som kostar 1700 hos länsf. Alltså en skillnad på 2000kr. Dessutom så var självriskerna aningen lägre oxå.
  2. Den lilla Ryds Tumlare Johnson 70hk 30,5knop. Mellanbåten Skiboat 19 fot CSB 355 med ca 420hk 65-70 knop. Den större Fjord Consul 26 2XAQ130A 24 knop.
  3. Bara att skriva in i önskelistan då. http://www.enbraaffar.se/fritidsbutiken/bensindriven-mixer-p-36.html
  4. Alphaderevens impellerpump leverar visst kylvatten till motorn. Att det skulle kyla drevet låter ju lite för bra då många eftermonerar en yttre drevdusch bara för att få kylning till drevet. Sen sitter det en pump på motorn men den hjälper bara till med cirkulationen. Det är i utförande med bravodrev som impellerpumpen sitter på motorn.
  5. Det går visst att köra i tvättmaskin om man man kör på låg värme (30-40 grader C). Har gjort det med flera kapell och det har aldrig varit nått problem. Mitt nuvarande kapell har jag kört 2ggr i maskin och det har inte krympt ett dugg och inte blivit förstört på nått vis. Även plastrutan har klarat sig. Felet som många gör är att dom tvättar och sen impregnerar med typ Acapella och det är det medlet som tar ur mjukheten i rutorna och gör så dom först vitnar och sen blir mörkare och spricker.
  6. Ja eftersom den motorn fanns i bilutförande med insprutning så går det ju att bygga i men jag tror inte att du får ut nån förbättrad ekonomi och säkerhet på det. Det skulle även bli ganska dyrt att få nån att fixa det åt dig då det behövs bytas topplock och byggas om hela bränsle och tändsystemet. Så lägg heldre pengarna på en ny motor och sälj den du har.
  7. http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=171836&r=2006-01-20-15-18-41&t=PDF&a=7722381&p=T403&d=Owners Publication&s=12750130&lang=sv-SE
  8. Du tänker nog lite bakvänt när det gäller utväxlingen. Med den utväxling du har nu så snor ju motorn 1,95 varv för att propellern ska sno ett och med 2,15 så snor ju motorn mer för att propellern ska sno ett varv. Då blir det ju lägre utväxling och således blir den starkare.
  9. Hjälpte en kompis för några år sedan med en likadan motor med samma fel. På den visade det sig att det satt ett litet bränslefilter som man knappt kunde hitta långt ner bakom luftburken, kring förgasarna. Det hade börjat satt igen sig så bränslet som kom igenom räckte bara till tomgångskörning. Vi provade först med en skarvbit imellan med genomskinlig slang och såg då att det rann mycket bättre och motorn gick direkt som den skulle. Sen blev det ett vanligt soppafilter från OK-macken. Funkade jättebra.
  10. jag har en likadan båt med en johnsson 70hk från 1979 och den drar aldrig ens 1l/nm. Du måste ha nå fel på motorn eller så har du helt fel propp på. Jag kör själv med en 13,75x15 och då går den hur bra som helst. Har haft 7 pers i båten och då planade den enkelt iaf.
  11. Intressant kombination det där med choke och insprutning. Tankefel hoppas jag. Annars så ska du nog inte ge dig på ett sånt byte själv.
  12. Det låter som skräp i förgasarna. Ta isär och gör rent alla kanaler och munstycken.
  13. Humörsvängningar. HAHA ja ibland kan man tro att vissa motorer har det. Men i erat fall så innebär det att den fått för mycket bensin en kort stund så att tändstiften har blivit sura. Alltså blöta av bensin. Då klarar dom inte av att ge en tillräcklig gnista för att antända bränslet. Skaffa nya stifft och byt men när ni tagit ur dom gamla så kan ni köra runt motorn på starten utan att ha satt i dom nya så försvinner det en del överskottsbensin från motorn så att ni inte surar ner dom nya direkt. Ni ser om det kommer ut ångor eller till och med bensinstänk. Kom bara ihog att sätta i tändstift i tändhattarna när dom är lösa innan ni kör för annars kan det gå söder saker i tändsystemet. Ni kan låta tändhattarna hänga bara med stifften i. Lycka till Något sen såg jag Senast ändrad av Grundlurad | 02 juli 2009 | 21:52
  14. Kolla den här länken. Där finns orginalkopplingarna. Kanske är enklast stt följa det. http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=171836&r=2006-01-20-15-18-41&t=PDF&a=7722381&p=T403&d=Owners
×
×
  • Skapa nytt...